بخشی از مقاله

چکیده

هدف: ازاین تحقیق، بررسی ادغام بازی بهکاپ با لیوانهای شیر مدارس بر روی پنج عامل شخصیت دانش آموزان سوم ابتدایی شهرستان پیرانشهر بود. روش: این تحقیق،آزمایش- میدانی بود که درآن دانش آموزان دو کلاس از دو مدرسه متفاوت بطورتصادفی، یکی درگروه آزمایش - 33نفر - و دیگری درگروه کنترل - 33نفر - انتخاب شدند. برای اندازه گیری پنج عامل شخصیت از پرسشنامه استاندارد نئو شخصیت 44سوالی استفاده شده است. ابتدا آزمودنی های دو گروه پیش آزمون گرفته شد.سپس گروه آزمایش به مدت 12جلسه که هرجلسه به مدت 45 دقیقه،به تمرینات و بازی های بهکاپ ادغامی با لیوان طرح رایگان شیر مدارس بصورت انفرادی،گروهی پرداخته است . یافته ها: مقایسه نتایج تفاوت میانگینهای پیش آزمون وپس آزمون دو گروه آزمایش وشاهد نشان داد که آموزش و شرکت دربازی بهکاپ و بازیافت لیوان شیر مدارس موجب شد که آزمودنیهای گروه تعلیم دیده درمقایسه با گروه کنترل، درپنج عامل شخصیت رشد پیدا نموده اند .این تفاوت درسطح اطمینان p  0/05و p 0/01مثبت ومعنادارمشاهده شد. نتیجه گیری: ادغام بازی بهکاپ با لیوانهای شیر مدارس بر روی پنج عامل شخصیت دانش آموزان سوم ابتدایی شهرستان پیرانشهر با عث تغییراتی در پنج عامل شخصیت دانش آموزان شده است

واژگان کلیدی: بازی، بهکاپ، لیوان شیرمدارس، پنج عامل شخصیت

1مقدمه

بازی نیز مانند سایر پدیده ها ابعاد و جنبه های وسیعی را در برمی گیرد. گوناگونی این ابعاد سبب شده تا تعاریف گوناگونی از بازی ارائه شود، و باتوجه به جنبه های وسعِی نهفته در بازی، مفهوم و تعریف ساده ای از این موضوع که پذیرش همگانی داشته باشد، در اختیار نیست. ساده ترین تعریف هایی که از بازی ارائه شده، عبارت است از: بازی ، کاری است که به قصد لذت و تفریح انجام شود و بازی غریزه ای برای رشد و نمو استعدادها و یا تمرین مقدماتی برای اعمال آتی می باشد همچنین بازی را وسیله ای برای آمادگی  فردجهت زندگی در بزرگسالی دانسته،به همانگونه که یک بچه گربه خود را جهت فعالیتهای غریزه اش آماده می سازد؟ - دودمان و همکاران ، ص. - 173 ابداع زبان برای انتقال اندیشه ها، تشکیل جوامع بزرگتر بشری و آسان ترشدن راه تبادل اطلاعات، بدعت جدیدتری را در بازی به وجود آورد. در واقع این دوران آغازگر بازی های خلاقانه تری است که نیاز به استفاده از زبان و کلمات برای انجام آن ها ضروری بود. - تلخیصی از روان شناسی بازی، رضا سیامک مهجور، صص13و - 14از این رو امروزه روان شناسان و درمان گران، شیوه های بازی درمانی گوناگونی را برای معالجه بیماری های روانی عاطفی کودکان ابداع کرده اند و از طریق بازی به مشکلات آنان پی برده و از این روش نیز آن ها را درمان می کنند. - دودمان وهمکاران، 1393 صص. - 178-177 بازی، وسیله ای برای رشد همه جانبه و هماهنگ کودک است .

درسال های اولیه ی کودکی، بازی در تقویت حواس پنجگانه ، کنترل اعضا و هماهنگی آن ها نقشی اساسی ایفاءمی کند. در همین سنین، کودک در بازی، عواطف و احساسات خود را به عروسک یا افرادی که در بازی با او شرکت می کنند نشان می دهد ، ترس ها و تردیدهای خود را بیرون می ریزد، محبت کردن را تجربه می کند، و یاد می گیرد که همواره نباید مورد محبت واقع شد؛ بلکه گاهی هم ممکن است مورد غضب واقع شود. گاهی باید محبت و گاهی نیز باید غضب کرد. کودک در بازی، گاه می خندد و گاه می گرید و از این طریق به تعادل عاطفی می رسد. هم چنین به کمک بازی، رشد هوش و ذهن او نیز تسهیل و تسریع شده وافزایش می یابد. - دودمان و همکاران،1393 ص. - 180 امروزه، اهمیت بازی در دوران کودکی با پژوهش گسترده ای به طور کامل تأیید شده است . اگر کودک را به ماهی تشبیه کنیم ، بازی، همانند آب زلالی است که کودک در آن شناور می باشد. پس بازی برای کودک همان زندگی است . از این رو باید شور زندگی را در میان کودکان جست وجو کرد و کودکان را نیز، باید همواره در حال بازی نگریست. چنان چه کودکی را از بازی محروم کنند، کودکی کودک ، موجودیت، سلامت و آینده اش را از او ستانده اند. دنیای بدون بازی، از نظر کودک زندانی بیش نیست.

بازی برای کودک نیازی طبیعی است که بدون آن، کودک رشد خوبی نخواهد داشت. کودکی که به بازی علاقه ای نداشته باشد بیمار به شمار می رود. پیامبراکرم - ص - علاوه بر تشویق فرزندان خویش به بازی ، خود نیز در بازی آن ها شرکت می کرد . و با آن ها به بازی می پرداخت . ابن مسعود می گوید: - - پیامبر حسن علیه السلام را برپشت خود سوار می کرد. حسن علیه السلام را در سمت راست و حسین علیه السلام را در سمت چپ می گذاشت، راه می رفت و یم فرمود : چه شترخوبی دارید و شما چه سواران خوبی هستید. پدرتان از شما بهتر است - - . توجه پیامبر صلّی االله علیه و آله و سلّم به بازی کودکان، تنها اختصاص به حسنین ندارد. پیامبر صلّی االله علیه و آله و سلّم باکودکانی غیراز فرزندان و یا نوه های خویش با بچه های دیگر نیز به بازی می پرداخت که نمونه ای از آن را در این جا ذکر می کنیم : - - پیامبر اکرم صلّی االله علیه و آله و سلّم برای اقامه ی نماز عازم مسجد بود. در راه به کودکانی برخورد کرد که به بازی مشغول بودند. کودکان همین که پیامبر - ص - را دیدند به سوی او دویدند و گِردِبرلقهاو حزدند و گفتند: - - کُن جُمَلی] شتر ما باش تا بردوشت سوار شویم. - - [ کودکان که این گونه رفتار پیامبر با حسن و حسین علیه السلام را دیده بودند، انتظار داشتند که پیامبر - ص - پاسخ مثبت دهد.و چنین هم شد، و پیامبر - ص - به آن ها پاسخ مثبت داد.

اصحاب که برای اقامه ی نماز چشم به راه پیامبر - ص - بودند، بلال را به دنبال پیامبر - ص - فرستادند. همین که بلال در میان راه با این صحنه رو به رو شد زبان به اعتراض گشود. پیامبر - ص - فرمود: » برای من تنگ شدن وقت نماز، بهتر از دل تنگ شدن این کودکان است.« به منزل من برو و اگر چیزی هست برای کودکان بیاور. بلال به منزل پیامبر - ص - رفت و همه جا را جست و جو کرد. تنها هشت دانه گردو یافت. آن ها را نزد پیامبر - ص - آورد. پیامبر - ص - گردوها را در دست گرفت و خطاب به کودکان فرمود:اتبیعون - - جملکم بِهَذِه الجوازات - - آیا شتر خود را به این گردوها می فروشید؟ کودکان به این معامله رضایت دادند و باخوشحالی پیامبر را رها کردند . پیامبر - ص - نیز عازم مسجد شد و فرمود: - - خدا رحمت کند برادرم یوسف را که او را به چند درهم فروختند و مرا به هشت گردو - - . شخصیت1 به عنوان الگویی از تفکر، احساس و رفتار ناشی از ویژگی های فردی همراه با مکانیسم های روانی پنهان یا آشکار که در پس آن الگوها قرار دارد، بیان تعریف می شود .

بنابراین، شخصیت فرد مجموعه یا آمیزه ای از ویژگیهای روانی است که بدان طریق ما افراد را طبقه بندی می کنیم - دی سنزو،. - 1386شرح مختصری بر بازی بهکاپ رشته ورزشی که برگرفته از پاتینگ گلف میباشد و دو بازیکن رقیب با توجه به قوانین و تکنیکها میکوشند، توپهای کاشته شده توسط حریف را وارد دروازه نمایندوبازیکنان باید توجه داشته باشند در زمان زدن ضربات توپ هایشان به اوت نرودیابه توپهای درون زمین برخوردننمایدوبازیکنی که در انتهای مسابقه توپ بیشتری را وارد دروازه نماید برنده مسابقه محسوب میگردد. دو بازیکن حریف - بالر و کاپر - با توجه به قوانین و اصول تکنیکی این رشته میتوانند با زدن ضربات به توپهای موجود، تعداد گل بیشتری جهت کسب امتیازات بیشتر وارد دروازه نمایند، درهرمسابقه هر بازیکن میتواند شش ست را

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید