بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش تأثیر بازی های دبستانی بر تقویت مهارت های حرکتی و اجتماعی دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدایی از نوع کار آزمایی بالینی تصادفی است. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان دختر پایه سوم شهرستان خواف می باشند که در سال تحصیلی 94-95 مشغول به تحصیل بوده اند. از این میان تعداد 50 نفر از دانش آموزان پایه سوم ابتدایی به صورت تصادفی از بین بچه های همگن شده به وسیله پرسشنامه فردی انتخاب گردیدند و پس از انجام پیش آزمون مهارت های حرکتی و آزمون رشد اجتماعی به دو گروه بازی های دبستانی و فعالیت های معمولی تقسیم شدند. نتایج حاصل از بررسی های این پژوهش نشان داد که به طور کلی بازی های دبستانی باعث تقویت مهارت های ادراکی-حرکتی کودکان می شوند.

.1مقدمه

روان شناسی ورزش در چند دهه اخیر رشد چشمگیری داشته است و با پر بار شدن پیکره این علم جدید، همچون علوم دیگر به شاخه های یادگیری حرکتی، رشد و تکامل حرکتی و روان شناسی اجتماعی و شخصیت تقسیم شده است. موفقیت کودکان در مدرسه تا حدودی به رویدادهایی بستگی دارد که آنها قبل از ورود به مدرسه تجربه کردهاند. آمادگی کودکان برای ورد به مدرسه و موفقیت بعدی آنها در تحصیل، با جنبههای مختلف رشد آنها مرتبط است. عواملی از قبیل رشد جسمی، اجتماعی، شناختی، دانشی و چگونگی یادگیری در تعیین موفقیت آنها در مدرسه نقش دارند .در گذشته، عقیده بسیاری بر این بود که ورود کودکان به دبستان، آغاز یادگیری و شکوفایی آنها در همه ابعاد رشد است. اما امروزه در پرتو تلاش صاحبنظران مختلف، مسیر تفکر و برنامهریزی به سمت بارور کردن آموزشهای پیش از دبستان، به عنوان پیشنیاز ورود کودکان به مدرسه، تغییر کرده است . یکی از اهداف تربیت بدنی، تسهیل فراگیری مهارت های حرکتی از طریق آموزش مناسب است. محققان علم ورزش همواره در تلاشند تا با معرفی روش های علمی جدید، توانایی معلمان و مربیان را در امر آموزش مهارت های حرکتی افزایش دهند. این وظیفه مهم بیش از هر گروه دیگری به روان شناسان ورزش واگذار شده است و متخصصان و پژوهشگران این علم جدید که یکی از شاخه های علوم ورزشی است، با ملاحظه واقعیتهای علم روان شناسی از یک سو و اهداف تربیت بدنی از سوی دیگر، به مطالعه رفتار حرکتی می پردازند و واقعیت های علمی متنوعی را که یکی از آنها معرفی روشهای جدید آموزشی است به ساختار علمی ورزش هدیه می کنند . برای نیل به این اهداف، ابن سینا نیزتوصیههایی ارایه داده است که بعضی از آنها به بازی ارتباط دارد، از جمله: محروم نکردن دایمی کودک از آنچه مورد تمایل اوست، ایجاد رقابت سالم بین فرزندان، تشویق فرزند براساس تحقیق جدیدی که توسط محققان دانشگاه نیویورک به انجام رسیده، مشخص شده است بازیهای رقابتی یا مشارکتی میزان یادگیری، عملکرد و انگیزه دانشآموزان را افزایش میدهد . اجتماع گروهی از افرادی است که بوسیلهای یک فرهنگ و روابط پیشینهای تاریخی گرد هم آمدهاند. قدم سوم بعد از خانواده اجتماع بود. که نقش اساسی را در رشد شخصیت،آموزش و پرورش تکوین هویت انسانها دارد و جامعهیی که دارای شخصیت فکری است که برای هر درد خود فکری داری و برای هر مشکل خود راهی مییابد در جهان معاصر موضوع شخصیت فکری انسان مطرح بحث است و جامعه شخصیت فری خود را از فکر میگیرید که بر اساس دردها، نیازها، مسایل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و دینی خود جامعه باشد جامعهای که شخصیت فکری نداشته باشد، تعریف خود را هویت خود را، درد خود را با فکر دیگران بیان میآورد.

2.    بیان مسأله:

✓    آیا بازی های دبستانی بر تقویت ادراکی-حرکتی کودکان تاثیردارد؟

✓    آیا  بازی های دبستانی بر تقویت سرعت عمل و  پاسخ کودکان تاثیردارد؟

✓    آیا بازی های دبستانی بر تقویت مهارت های اجتماعی کودکان تاثیردارد؟

✓    آیا بازی های دبستانی بر کنترل دیداری-حرکتی کودکان تاثیردارد؟

.3هدف پژوهش

هدف از انجام این تحقیق، بررسی تأثیر بازی های دبستانی بر تقویت مهارت های حرکتی و اجتماعی دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدایی بوده است. هم چنین تاثیر این بازی ها بر اجزای رشد حرکتی همچون قدرت و کنترل دیداری- حرکتی ، سرعت، تعادل، هماهنگی دوجانبه، در دختران پایه سوم ابتدایی مورد بررسی قرار گرفت.

.4روش پژوهش

این پژوهش از نوع کار آزمایی بالینی تصادفی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دختر پایه سوم شهرستان خواف می باشند که در سال تحصیلی 94-95 مشغول به تحصیل بوده اند . از این میان تعداد 50 نفر از دانش آموزان پایه سوم ابتدایی به صورت تصادفی از بین بچه های همگن شده به وسیله پرسشنامه فردی انتخاب گردیدند و پس از انجام پیش آزمون مهارت های حرکتی و ازمون رشد اجتماعی به دو گروه بازی های دبستانی و فعالیت های معمولی تقسیم شدند. در مرحله بعد باز ی های دبستانی به مدت 8هفته و 3 جلسه در هر هفته اجرا شد. در نهایت از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. سپس اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه مشخصات فردی و آزمون های مربوطه ثبت و به صورت توصیفی طبقه بندی و تنظیم گردید.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید