بخشی از مقاله

چکیده

خورشید یکی از منابع مهم تجدید پذیر انرژی است که به فناوریهای پیشرفته و پرهزینه نیاز ندارد و میتواند به عنوان یک منبع مفید و تأمین کننده انرژی در بیشتر نقاط جهان بکار گرفته شود . در نواحی که منابع انرژی و زیربنایی انتقال انرژی وجود دارد، استفاده از این نوع انرژی ها، باید به حداکثر برسد. هدف از این تحقیق کاهش استفاده از سوخت های فسیلی ، کاهش آلودگی محیط زیست و بهبود ارتباط میان شهرها و طبیعت که باعث یک همزیستی میان این دو می شود ، با بهره گیری از انرژی خورشیدی درپایانه مسافربری شهر سمنان می باشد. روش تحقیق به صورت توصیفی تحلیلی می باشد که با بررسی داده های ایستگاه سینوپتیکی سازمان هواشناسی شهر سمنان و محاسبه توان تولید انرژی در اقلیم گرم و خشک شهر سمنان به نتایجی نظیره معرفی راهکارهای تولید برق مصرفی در شهر سمنان با توجه به حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا و دست یابی به طراحی اکولوژی در اقلیم گرم و خشک شهر سمنان دست خواهیم یافت.

واژههای کلیدی: انرژی خورشیدی ،صفحات خورشیدی ، اقلیم گرم و خشک، شهر سمنان، طراحی اکولوژی ، پایانه مسافربری

-1 مقدمه

ایران نه تنها در سوخت های فسیلی غنی است بلکه در انرژی های تجدید پذیر نیز پتانسیل های فراوانی دارد. پتانسیل انرژی های تجدید پذیر چندین برابر منابع فسیلی تخمین زده شده است . - شعربافیان - 35:1387 وابستگی شدید و نیاز فزاینده جهان به منابع انرژی که به عنوان عامل اساسی رشد و فعالیت های اقتصادی محسوب می شود از یک طرف و محدودیت ذخایر نفتی و سایرسوخت های فسیلی ازطرف دیگر، جهان رادرسالهای اخیر با مسئله  پیچیده چگونگی تأمین انرژی مورد نیاز آینده مواجه ساخته است . - حسینی - 13:1390 انرژی های پاک یا تجدیدپذیر به آن دسته از انرژی هایی اتلاق می شود که در محیط تولید آلودگی نمی کنند و مواد زایدی مانندپسماندها از تولید این انرژی ها به جای نمی ماند به عبارت دیگر این انرژی ها با محیط زیست سازگار بوده و به اکولوژی آسیبی نمی رسانند.

همچنین این نوع انرژی ها مانند خورشید، باد، زمین گرمایی، جزر و مد، امواج دریایی، بیوماس یا زیست توده از جمله منابعی به شمار می آیند که قابل بازگشت به محیط زیست هستند. در مقابل سوخت های فسیلی مانند نفت خام، گاز، میعانات گازی، سنگ های رسی نفتی، زغال سنگ و اورانیوم از جمله منابع تجدیدناپذیر به حساب می آیند. - اکبری - 1393 انرژی خورشیدی، یکی ازمهمترین نوع انرژی های نوست .این انرژی به عنوان منبع انرژی تجدیدپذیر، یکی از مهمترین گزینه های  جایگزین برای سوخت های فسیلی به شمار می آید که نگرانی های بشر را در مورد پایان پذیری،افزایش آلودگی های ناشی از تبدیل آن به انرژی های دیگر برطرف کرده است. - خوش اخلاق و همکاران - 173:1384 اگر چه هنوز هم فن آوری استفاده از انرژی خورشیدی به بلوغ خود نرسیده است اما رسیدن به این تکامل نزدیک است به طوریکه امروزه سیستم فتوولتاییک توان رقابت در شرایط مناسب را دارد. - Leasourd , 2001 -

باتوجه به نقش سرمایه گذاران در توسعه تکنولوژی روز، اهمیت محیط زیست، نقش شهرهای کویری در پیشگام شدن در این زمینه، استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید انرژی مورد توجه قرار گرفته است. - رحیمی مهر - 2:1392 بنابراین می توان با استفاده از انرژی خورشیدی در مناطق مختلف بویژه مناطق آفتاب خیز در کویر مرکزی ضمن بهره مندی از این  انرژی رایگان و حفظ ذخایر فسیلی برای نسل های آینده، آلودگی های زیست محیطی نیروگاههای دیزلی را در اثر کاهش ساعات عملکرد کاهش داده و زمینه را برای رسیدن به توسعه پایدارفراهم آورد؟ - خوش اخلاق و همکاران - 175:1384 سیدجمالفرج حسینی و همکارانش - 1390 - تحقیقاتی را در زمینه بررسی نقش استفاده از انرژی خورشیدی در مناطق خشک دراستانخراسان جنوبی انجام داده اند و به این نتیجه رسیده اند که میزان تمایل افراد در استفاده از انرژی خورشیدی به عنوان انرژی نو و پاک در سالهای بعد و میزان اهمیت استفاده از سخنرانی×های×ترویجی حدود 31 درصد از تغییرات را شامل می شوند. نیلوفر شعر بافیان - - 1387 با برآورد پتانسیل فنی و اقتصادی انرژی خورشیدی در ایران به این نتیجه رسیده است که این برآورد راهکاری است جهت رسیدن به توسعه پایدار انرژی خورشیدی .

لیبنتال وهمکاران - 1994 - مطالعه ای با عنوان " انرژی خورشیدی " برق رسانی به مناطق روستایی جزایر اقیانوسیه را به وسیله نیروگاه دیزلی و نیروگاه فتوولتاییک مورد ارزیابی اقتصادی قرار داده است و به این نتیجه رسیده اند که برق رسانی به مناطق روستایی به وسیله تولید برق با نیروگاه فتوولتاییک ارزان تر از نیروگاه دیزلی می باشد.در مطالعه ای که کارلوس و همکاران 1998 - - در مورد شمال برزیل انجام داده اند این نتیجه به دست آمده است که به منظور برق رسانی به روستاهای زیر صد خانوار استفاده از نیروگاه ترکیبی دیزل و فتوولتاییک گزینه مناسبی است وبا توجه به پیش بینی کاهش قیمت اجزای سیستم فتوولتاییک در آینده استفاده از آن از لحاظ اقتصادی توجیه پذیر خواهد بود.

دفتر کارخانه jel در استو کپورت یک ساختمان استفاده از انرژی خورشیدی است که در میان 22 پروژه در سراسر اروپا انتخاب شد،توسط کمیسیون اروپایی برررسی شد و نتایج نشان داد که با3درصدهزینه اضافی،صرفه جویی در انرژی50درصد می تواند به دست آورد .آژانس علوم صنایع و تکنولوؤی ژاپن ، - مرکزی برای تحقیقات خورشیدی - این مرکز آزمایش هایی در رشته های مختلف انجام می دهد ، در طراحی ، معمار سعی نموده بود تا ساختمانی را واقعیت ببخشد که سراسر با دیوار پرده ای شکل شیشه ای است که از جنس سلول های خورشیدی نیمه شفاف و ظرفیت تولید 9.7کیلووات انرژی را در روز دارد. سلول های به کار رفته ،گرد هستند و با یک سازه شطرنجی سیمی از پشت نگه داشته می شود .    
با نصب صفحات خورشیدی بر سایبان ها نیز انرژی به ظرفیت 6.1 کیلووات و 1.1کیلووات از نورگیرهای سقف حاصل می گردد. معمار با این تمهید،تابش نور ذخیره کننده را70 درصد کاهش داده است که خود موجب کاهش گرمایش    در تابستان می گردد با این اقدام طراح نشان داده است که سلول های خورشیدی می توانند به عنوان یک مصالح جدید در صنعت ساختمان سازی به کار روند.شهرداری مرکزی اوکیناوا 2002 این ساختمان توسط کینچی چیکامایا طراحی شده است ، به دلیل واقع شدن در منطقه گرمسیراوکیناوا ، قابلیت تولید5.19 کیلو وات انرژی الکتریکی را از نور    طبیعی خورشید دارا می باشد و از جمله موفق ترین آثارژاپنی در    زمینه بهره بری از انرژی خورشیدی است . مساحت    مجموع5 طبقه این بنا 15434مترمربع می باشد و سایت بنادر یک منطقه سنتی که از طبیعت بکر برخوردار است واقع شده است.در این تحقیق استفاده از انرژی خورشید به وسیله صفحات خورشیدی در ترمینال مسافر بری شهر سمنان مورد بررسی قرار گرفته است و سوالات اصلی آن شامل موارد زیر می باشد :

آیا انرژی خورشیدی در تولید برق مصرفی در شهر سمنان وکاهش سوخت فسیلی تاثیر بسزا دارد؟

آیا استفاده از انرژی خورشیدی یک اقدام اساسی در راستای حفاظت از محیط زیست شهر سمنان می باشد؟

آیا استفاده از سیستمهای فتوولتاییک در ترمینال مسافر بری شهر سمنان از نظر اقتصادی به صرفه است؟ استفاده از انرژی خورشیدی در رسیدن به طراحی اکولوژی چه نقشی دارد ؟

به نظر میرسد ذخایر فسیلی محدود بوده و پسماندهای آن اثر نامطلوبی بر محیط زیست می گذارد.هدف از این تحقیق کاهش استفاده از سوخت های فسیلی ، کاهش آلودگی محیط زیست و بهبود ارتباط میان شهرها و طبیعت که باعث یک همزیستی میان این دو می شود ، با بهره گیری از انرژی خورشیدی درپایانه مسافربری شهر سمنان و معرفی راهکاری جهت دست یابی به معماری پایدار و همچنین معرفی سیستمهای فتوولتاییک گامی در جهت آشنایی بیشتر با تکنیک های جدید ساختمانی برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان ، می باشد.

-2 انرژی خورشیدی

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید