بخشی از مقاله

چکیده

امروزه فقر در پوشش گیاهی، کمبود نزولات جوی، نواسانات درجه هوا، فراوانی اشعه ی خورشید و حاکمیت باد در مناطق کویری صنعت گردشگری را در این اقلیم محدود کرده و هنوز تمایلات گردشگری به سمت نواحی سرسبز و شمالی کشور می باشد.از طرفی خطر بیان زایی نیز اقلیم گرم و خشک کشور را تهدید می کند، یکی از راه هایی که بتوان هم این مناطق را از خطر بیابان زایی محفوظ کردو هم محدوده ی گردشگری را در آنجا رونق داد توسعه فضای سبز بومی و استفاده از گیاهان این اقلیم می باشد. در این مقاله سایت گردشگری شهر بافران مورد بررسی قرار خواهد گرفت و گونه های گیاهی مناسب با این منطقه پیشنهاد می شود.

-1 مقدمه :

-1-1 ضرورت توسعه فضای سبز

در دنیای پرتنش وآشفته امروزه ،طبیعت میتواند تأثیر خوشایندی بر بهداشت روان انسان داشته باشد. همچنین نیاز سرشت انسان به احساس نزدیکی به طبیعت ولذت بردن از بخشش های آن،انسان،طبیعت وتأمین بهداشت روان رادر دنیای امروز ،لازم وملزوم هم مینماید.انسان امروز نیاز دارد تا دوباره سلامت فیزیکی وروانی - روح واحساس - خود رادر طبیعت بازیابی وبازآفرینی کند.سلامت وبهداشت جسم وروان انسان معاصر در گرو بازگشت دوباره طبیعت به محیط زندگی وی است که خود برای انسانها در اقلیم های گوناگون متفاوت است.در طراحی شهرهای امروز تلاش می شود تا طبیعت در قالب پارک های شهری به محیط زندگی متجلی شود اما این موضوع نتوانسته به نیازهای انسان پاسخ کاملی دهد.وابستگی انسان،طبیعت وبهداشت روان وهمچنین تجربه تمدن های پیشین درساخت باغ ها وکیفیت دلپذیر حاصل از به هم پیوستن مناسب طبیعت ومصنوع در آن ها موجب شده تا اصول توسعه ی فضای سبز امروز مورد توجه طراحان وپژوهشگران قرار گیرد.

-2-1  صنعت گردشگری

گردشگری به عنوان یکی از بزرگ ترین صنایع دنیا با بسیاری از بخش های اصلی اقتصاد جهان ارتباط دارد، در حال حاضر اغلب کشورهای جهان در رقابتی تنگاتنگ ونزدیک، در پی بهره گیری از توانمندی های کشورخود هستند تا بتوانند سهم بیشتری از درآمد ناشی از توریسم را به خود اختصاص دهند وبا ساده ترین شکل ممکن به اشتغال زایی بپردازند - هادر بادی, - 1393کشور ما از تنوع اقلیمی و آب وهوایی زیادی برخوردار است که می توان در هر اقلیم به موارد منحصربه فردی از عوامل جذب توریست اشاره کرد و با استفاده از آن گردشگران باسلیقه های مختلف را جذب این صنعت در کشور نمود.

-3-1 گردشگری در نواحی بیابانی کشور

بیش از یکپنجم مساحت کشور ایران را بیابان های واقعی در برگرفته است.وسعت کم نظیر بیابان های ایران در کنار عوامل جغرافیایی و طبیعی موجب شده است در شمار چهار بیابان نخست جهان قرار گیرد و از موقعیت ممتاز تری نسبت به سایر بیابا ن هابرخوردار باشد.مناطق بیابانی ایران سرشار از جاذبه های توریستی و گردشگری هستند. شاید بتوان گفت اکثر شهرها و یا حتی برخی از مناطق روستایی واقع در نواحی بیابانی دارای آثار فرهنگی و یا جاذبه های تاریخی، طبیعی وحتی درمانی منحصر به فرد هستند که می توانند در جذب گردشگران داخلی و خارجی بخوبی نقش ایفا کنند.بیابان با همه خشونت ظاهری و برخلاف آنچه که اغلب مردم تصور می کنند، اگر چه تولیدات گیاهی اندکی دارد ولی پتانسیل های دیگری نظیر جاذبه های زئوتوریسمی و اکوتوریسمی وآثار تاریخی در خود نهفته دارد که اگر به درستی شناخته شده و مورد بهره برداری قرار گیرد در جهت مهار بیابان زایی نیز گامهای مفیدی برداشته خواهد شد

در مجامع ذیربط بین المللی فقر بعنوان یک عامل بیابان زایی شناخته شده است بنا براین در مبارزه با بیابانزایی، اهمیت عوامل اقتصادی را نیز باید مد نظر داشت. کشاورزی و دامدارای در اراضی خشک یا وجود ندارد و یا اینکه مانند کشاورزی و دامداری در اراضی حاصلخیز، پر منفعت نیست. در این مناطق دولت باید به مردمی که در کویر و بیابان زندگی می کنند کمک کند و از لحاظ اقتصادی زندگی این مردم را در سطح معقولی تامین کند. این کمک های اقتصادی شامل وام بلاعوض، معاونت در تهیه علوفه ارزان برای دامهای آنان و رساندن تجهیزات و لوازمات مورد نیاز می باشد. امروزه از پتانسیل های موجود در بیابان و ایجاد درآمد برای ساکنین این مناطق در بسیاری از کشورها برنامه ریزی های خوبی انجام گرفته است. - جمشیدی, - 1393 شناخت ومعرفی پتانسیل های گردشگری جزء اولین گامهای توسعه این صنعت محسوب می شود.

-4-1 بیابان و بیان زایی

بیابان و بیان زایی یکی از مسائلی است که بشر امروزه با آن گریبانگیر است. عرصه های بیابانی که سطح قابل توجهی از نواحی خشک تا فراخشک کشور را به خود اختصاص داده ،واجد مجموعه شرایط اقلیمی - اکولوژیک ویژه ای است که باعث ایجاد محدودیت های شدید زیستی می باشد. فقر پوشش گیاهی،کمبود نزولات جوی ، نوسانات درجه حرارت ،فراوانی اشعه ی نورانی خورشید وحاکمیت باد و طوفان های شن از جمله مقوله های عجین شده باچنین اکوسیستم حساس وشکننده ای می باشد. افزون بر پدیده های طبیعی فوق الذکر، دخالت نا آگاهانه و بهره جویانه بشر نیز این پدیده را شدیدتر نموده است . - فتح زاده و همکاران ، - 1391که می توان با بررسی و آموزش صحیح نه تنها موجب ضرر رساندن در این اقلیم شد بلکه از بیابان زایی نیز پیشگیری نمود.

-5-1 بیابان زدائی به کمک گیاهان در ایران

از آنجا که ایران دارای مناطق کویری و بیابانینسبتاً زیادی است و چند شهر مهم آن از قبیل : اصفهان،کرمان،قم،اراک و ... در این مناطق یا نزدیکی این مناطق قرار گرفته، باید توجه بیشتری به موضوع بیابان زدایی داشته باشیم. لذا یکی از اهدف معرفی اقدامات موثر برای جلوگیری از پیشرفت بیابان ها با کمک گیاهان است و از جمله راهکارها کاشت درختان و گیاهان مقاوم و متناسب با مناطق خشکی و بیابانی همچون گیاهان شورهزی شامل : کنار، کرت،گز ، اقاقیا و غیره می باشد.نکته مهم این است که بی توجهی به موضوع بیابان زدایی می تواند در آینده باعث مشکلات جدی برای کشور شود.هر چند اقدامات خوبی برای کشت گیاهان انجام شده ولی باید بیشتر به این موضوع پرداخته و از گیاهان بومی و کم هزینه استفاده شود.

-6-1 گیاهان بیابان زدا و تولیدگر سوخت بیودیزل

یکی از چالش های بزرگ پیش روی سیاست گذاران در کشورهای مختلف، مسئله تامین انرژی از منابع تجدید پذیر وهمچنین مبارزه با معضلات زیست محیطی است.یکی از این معضلات زیست محیطی بیابان زایی است که باعث ناباوری زمین ها وغیر حاصلخیز شدن آن ها می شود. از طرفی محدود بودن منابع سوخت فسیلی و رو به اتمام بودن این منابع, همچنین آلایندگی آنها نیز گریبان گیر این سیاست گذاران است. کشور ایران با حدود 32/5 میلیون هکتار اراضی بیابانی یکی ازکشورهای دنیاست که مساحت بیابانی زیادی داشته و در آینده ای نزدیک با معضل بیابان زایی و در آینده ای دور با معضل تامین منابع سوختی پاک و جایگزین روبرو خواهد شد. یکی از این راه ها کاشت گیاهانی مانند زیتون است که بتوان از آنها برای نیل به دو هدف بیابان زدایی و تأمین انرژی های جایگزین استفاده نمود.

-2   مواد و روشها :

-1-2 محدوده ی مورد مطالعه

بافران شهری از توابع استان اصفهان و بخش مرکزی شهرستان نائین است. شهرستان نائین در تقسیمات کشوری از زمان ساسانیان تا زمان صفویه تابع یزد بوده که در دوره صفویه با توجه به مرکزیت اصفهان نائین تابع اصفهان میشود. در دوره قاجاریه دوباره نائین تابع یزد و بالاخره در دوران پهلوی در تقسیمات کشوری تابع اصفهان میشود که تا کنون نیز جایگاه نائین در این تقسیمات حفظ شده است

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید