بخشی از مقاله

چکیده:

انسانهاهمواره درارتباط با محیط خود هستند، به نحوی که ازمحیط تاثیر گرفته ویا بر آن اثرمیگذارند؟محیط چیزی است که انسان را احاطه می کند و متشکل از عواملی است که فرد نسبت به آنها حساسیت نشان می دهد که  به آن محیط رفتاری میگویند؟ هر چند برخی از ویژگی های شخصیتی پایه و اساس آن در ژنتیک فرد می باشد اما ظهور و بروز آنها به شرایط محیط بستگی دارد.محیط انسان در سطوح مختلفی رفتار او را تحت تاثیر قرار می دهد و رفتار آنی آن تابعی از وضعیتی است در آن اتفاق می افتد. استرس جمعیتی ، ویژگی های ساختگی و غیر طبیعی شرایط شهری ، دلیل عمده افزایش نرخ جرم و جنایت و وقوع اختلالات روانی در بین مردمی است که در شهر ها زندگی می کنند.
اقلیم یکی از معیارهایی است که دررفتارهای فرد در محیط تاثیرگذاراست"؟کلاین برگ "روانشناس اجتماعی عقیده دارد الگوهای رفتاری درانسان هابه دوعامل وراثت و محیط ”طبیعت و تربیت“ بستگی دارد؟
همچنین آب و هوا بر خلق و خوی مردم تاثیر گذار می باشد . آب و هوای سرد مردم را فعال و سخت کوش و آب و هوای گرم مردم را غیر فعال و کم توجه می کند .  این پژوهش تلاش دارد تا به بررسی تاثیر محیط در رفتارهای شهری اقلیم سرد و کوهستانی همدان پرداخته و درنهایت به پیشنهاداتی برای اصلاح ساختار کالبدی آن دست یابد؟

کلمات کلیدی :رفتار شهروندان ، محیط ، اقلیم ، سرد و کوهستانی

-1مقدمه : 

نحوه ی انجام یک فعالیت را رفتارگویند؟ رفتارانسانی برآیندی ازانگیزه ها و نیازهای فرد،قابلیت محیط،تصویرذهنی فردازدنیای خارج ناشی ازادراک او و معنایی که این تصویربرای اودارد،می باشد. - لنگ،1383× ، - 95 پس هر فعالیت تحت تاثیر شرایط فوق می تواند اشکال مختلفی به خود گیرد ورفتارهای متنوعی را باعث شود؟به عنوان مثال روی نیمکت نشستن،چمباتمه زدن، لم دادنو…رفتارهای مرتبط با فعالیت نشستن هستند”پاکزاد ، 1385 ، - 48 رفتارتنها تابع فعالیت نیست بلکه ترکیبی از فعالیت،زمان ومکان است پس تحت تاثیرمحیط بیرون خود نیز قراردارد؟ رفتارمردم در اقلیم سردوکوهستانی بارفتارمردم درسایراقلیم هامتفاوت است؟به عنوان مثال مردم در اقلیم گرم وخشک بیشتر درسایه ها قدم میزنند امادراقلیم سرد وکوهستانی چنین نیست. حال باید دید چه معیارهایی می توان در اقلیم سردوکوهستانی همدان پیشنهاد داد تا با رفتار مردم تناقض نداشته باشد وبرکیفیت محیطی بیفزاید؟

-2بیان مسئله :

باتوجه به این که شهرهمدان دارای اقلیم سردوکوهستانی می باشدورفتاری که مردم دراین شهرازخود نشان می دهند وابسته به اقلیم آن است، می بایست فضاهایی که مورد طراحی قرار می گیرند با این محیط تناقض نداشته باشند؟ همچنین به دلیل اینکه شهر همدان مسافران زیادی را درطول سال به خود جذب می کند به ضرورت این موضوع افزوده ومی افزاید که معیارهایی مشخص شود تا فضاهایی مناسب با این اقلیم دردسترس مردم قرارگیرد؟

-3روش تحقیق :

روش پژوهش حاضراستدلالی- تحلیلی است که با طرح سوالاتی،به دنبال پاسخ ازطریق مقایسه ی الگوهای طراحی دراقلیم سردوکوهستانی باوضع موجود شهرهمدان می باشد؟براساس یافته های این تحقیق لحاظ نکردن تاثیرات اقلیم درطراحی،می تواند تاثیراتمنفیِ را برای شهر درپی داشته باشد.همچنین توجه نکردن به الگوهای رفتاری موجود دراقلیم های مختلف می تواند مشکلات فراوانی به همراه آورد و از کیفیت فضا بکاهد؟

-4پرسش تحقیق :
✓ آیامردم در اقلیم های مختلف ،رفتارهای متفاوتی دارند؟ 
✓ چه معیارهایی برای طراحی در اقلیم سرد و کوهستانی وجود دارد؟ 

-5مبانی نظری :

-1-5فرآیندرفتارانسانی

برای تشریح این فرآیند ناچارباید از محیط به عنوان بستررفتار شروع کنیم.محیط می تواند خاستگاه ادراک، بازشناسی، اثرگذاری و رفتار فضایی باشد.دو مورد اخیر به شدت تحت تاثیر الگوهای ذهنی فرد یا جمع هستند.خود این الگوها،با نیازهاوانگیزه های انسانی در تعامل می باشند.همین الگوها هستند که نهایتا ادراک انسانی را تکمیل می کنند.

-2-5انواع محیط موثر بر شخصیت :

-1-2-5تاثیر عوامل محیطی :

-1محیط قبل از تولد : تاثیر آن بر ویژگی های رشدی و شخصیتی می باشد. شرایط مادر ، احساس و عواطف او نسبت به جنین در حال رشد و عوامل دیگر رشد و شکل گیری کودک را تحت تاثیر قرار می دهد. -2 محیط بعد از تولد : تاثیر آن بر ویژگی های شخصیتی والدین ، شیوه های تربیتی، انواع امکانات اقتصادی - فرهنگی - جغرافیایی می باشد. 

-2-2-5محیط موثر بر شخصیت فرد :

-1محیط فیزیکی : محیط طبیعی که دارای آب و هوا - شرایط اقلیمی -منابع غذایی و دیگر امکانات است. به عنوان مثال مردمی که در مناطق کوهستانی زندگی میکنند با غریبه ها کمتر می جوشند در حالی که مردمی که در مناطق جلگه ای زندگی می کنند چنین نیستند. × -2محیط اجتماعی : قسمت اعظم ای از یادگیری هایی که در محیط های بسیار پیچیده که به وسیله ی رفتار دیگران خلقو ایجاد شده ، انجام می پذیرد. - منظور از محیط اجتماعی پیچیده : الگوهای فرهنگی - طبقه های اجتماعی - ساختار خانواده و.... می باشد. -  

-3-5تأثیر محیط بر رفتار :

فرض بر این است که محیط در سطوح مختلفی رفتار را تحت تأثیر قرار میدهد. رفتارهای آنی، تابعی از وضعیتی هستند که در آن اتفاق میافتند. برای مثال، آرایش مبلمان و اثاثیه در یک اتاق بر شیوه تعامل افراد در آن اتاق با یکدیگر، تأثیر

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید