بخشی از مقاله

چکیده:

در سال های اخیر، صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت جذاب، پویا، درآمدزا و اثربخش خود را در جهان مطرح ساخته است. از مهمترین عواملی که سبب توسعه پایدار این صنعت شده، احساس امنیت روانی و اجتماعی در نزد گردشگران و تبلیغات وسیع در سطح ملی و بین المللی می باشد. هدف از انجام این پژوهش تعیین نقش امنیت روانی و اجتماعی و اثرات تبلیغات ملی و بین المللی در جذب گردشگران خارجی وارد شده به شهر اصفهان می باشد. روش تحقیق به صورت توصیفی و تحلیلی بوده و جامعه آماری گردشگران خارجی وارد شده به شهر اصفهان در سه ماهه اول سال 1394 می باشد که از بین آنها تعداد 210 نفر به صورت تصادفی انتخاب و از طریق پرسشنامه محقق ساخته به جمع آوری نظرات آنها در ارتباط با تاثیر امنیت و تبلیغات بر روی گردشگری پرداخته شده است. یافته ها و نتایج تحقیق نشان داد، که درصد بالایی از گردشگران خارجی از وضعیت امنیت اجتماعی و روانی در شهر اصفهان رضایت خوبی داشته اند. این نشان می دهد که بین امنیت اجتماعی و روانی و انگیزه مسافرت به شهر اصفهان رابطه معنادار مستقیمی وجود دارد. حدود 95 درصد از گردشگران تمایل دارند در آینده دوباره به شهر اصفهان مسافرت کنند و همچنین علاقه مندند که شهر اصفهان را به سایر دوستان و آشنایان جهت سفر و گردش معرفی نمایند. درصد بسیار زیادی از گردشگران خارجی معتقدند، میزان موفقیت تبلیغات گردشگری ایران در جذب توریست و میزان تصویرسازی جاذبه ها و تبلیغ آنها در حد پایینی بوده است. اکثر گردشگران اعتقاد دارند میزان تاثیر تبلیغات اینترنتی گردشگری در وب سایت ها در جذب گردشگر و تاثیر تبلیغات ماهواره ای از جاذبه های گردشگری بسیار کم است و فقدان شبکه ماهواره ای جهت تبلیغات گردشگری به زبان انگلیسی بسیار احساس می شود.

×واژگان کلیدی: امنیت، تبلیغات، گردشگر،گردشگران خارجی، اصفهان

 

-1 مقدمه و بیان مسئله
گردشگری در حال حاضر، به بزرگترین صنعت بخش خدمات تبدیل شده است و از نظر میزان اهمیت، صنعت اول جهان محسوب می شود .[1] گردشگری ارائه کننده الگوهای جدیدی می باشد که این الگوها می تواند ویژگی های شخصیتی و فضای زندگی مردم را تغییر دهد و سازماندهی نماید؛ همچنین نمایش دهنده ویژگی های ساختار جامعه، ارزش ها و اعتقادات مردمانی هستند که در آن سرزمین سکونت دارند .[2] گردشگری یکی از صنایع پیشروی جهان و ابزار توسعه اقتصادی عمده ای است و امنیت تأثیر بسیار بالایی بر گردشگری و جهت یابی منافع اقتصادی دارد. علاوه بر این، هنگامی که مقامات دولتی نسبت به گردشگری اهمیت می دهند و مسائل گردشگری برای آنها مهم می باشد علاقه بیشتری نسبت به تأمین نیازهای مجامع محلی گوناگون از خود نشان می دهند و خدمات بهتری به عموم مردم ارائه می کنند .[3] یکی از مهمترین عوامل تهدیدکننده حضور مردم در فضاهای عمومی، ترس از احساس ناامنی است. ناامنی مکان ها و فضاهای عمومی، نشاط و سلامتی را در زندگی روزمره مختل می کند و با ایجاد مانع بر سر راه رشد فرهنگی و مشارکت عمومی، هزینه های زیادی را بر جامعه تحمیل می نماید .[4]

گردشگری در دنیای جدید به عنوان صنعتی مهم در امر توسعه اقتصادی کشورها مد نظر تصمیم گیرندگان قرار گرفته است . در راستای تحقق این امر و گسترش آن بدون شک موضوع امنیت یکی از پارامترهای مهم می باشد که محققان توجه خاصی بدان نموده اند؛ زیرا هر انسانی که از آن به نام گردشگر یاد می کنیم در انتخاب مقاصد گردشگری خود، اولین پارامتری را که بدان توجه می نماید، وجود امنیت می باشد. بر این اساس می توان گفت بدون امنیت، گردشگری حتی با بهترین بازاریابی با شکست مواجه خواهد شد .[5] امنیت اولین و اساسی ترین نیاز یک گردشگر محسوب می شود .آسایش، راحتی و امنیت از مسائل و عواملی است که می تواند انسان را به سوی گردشگری فرا خواند .توسعه صنعت گردشگری در یک کشور نشانگر ثبات امنیت ملی است و یکی از علل رونق گردشگری در کشور توجه دولت به تأمین امنیت گردشگری است .[6]

یکی از مهمترین مسائلی که در وجهه بین المللی ایران تاثیر منفی داشته و جذب گردشگر را تحت تاثیر قرار داده، تبلیغات منفی در زمینه عدم وجود امنیت برای گردشگران در این کشور می باشد. این مسئله باعث شده کشور ایران به عنوان یکی از مقاصد گردشگری با پتانسیل بسیار بالا، در مقایسه با سایر کشورهای جاذب گردشگر، وضعیت مطلوب و رضایت بخشی نداشته باشد. براساس بررسی های بعمل آمده ثابت شده سیاست ایران در زمینه گردشگری در سطح جهانی ضعیف بوده و پدیده جهانی شدن این ضعف را نمایان تر ساخته است .[7] بنابراین پرداختن به مسئله تاثیر امنیت و تبلیغات در جذب گردشگران بسیار مهم می باشد. شهر اصفهان به عنوان یکی از مهمترین شهرهای تاریخی ایران دارای جاذبه های گردشگری فراوان می باشد، که تاریخ و سابقه آن به تاریخ ایران می رسد. شهر اصفهان علاوه بر دارا بودن بافت های با ارزش و شمار عظیمی از بناهای تاریخی، که بعضی از آنها جز آثار با ارزش تاریخ معماری جهان می باشد، از نظر زیبایی، عملکرد، صلابت، استواری و استخوان بندی شهر نیز برجسته ترین شهر ایران و جز معدود شهرهای جهان می باشد .[8] هدف از انجام این پژوهش در شهر اصفهان،بررسی وضعیت امنیت روانی و اجتماعی شهر اصفهان از منظر گردشگران خارجی و همچنین سنجش اثر تبلیغات رسانه های ملی و بین المللی بر مسافرت گردشگران خارجی به شهر اصفهان میباشد.

-    ملکی جو - 1389 - در مطالعه ای با هدف بررسی جامعه شناختی عوامل مؤثر بر رضایت مندی توریستی به این نتیجه می رسد که بین عوامل جمعیتی، اقتصادی،آگاهی های گردشگر، تجربه های گردشگر،تبلیغات، موقعیت سیاسی ایران، جاذبه های گردشگری، ملیت، مذهب و رضایت مندی گردشگر رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

-    هزار جریبی - 1390 - ، در تحقیقی تحت عنوان "احساس امنیت اجتماعی از منظر توسعه گردشگری"، به شناخت میزان احساس امنیت اجتماعی و تعاملات مردم با گردشگران خارجی در سال 1389 می پردازد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین احساس امنیت اجتماعی و گردشگری رابطه مثبت و مستقیمی وجود دارد. به عبارتی هر مقدار احساس امنیت اجتماعی افزایش یابد، به همان اندازه تمایا آنان به اقامت در ایران و حتی سفرهای مجدد بیشتر است. مقایسه احساس امنیت اجتماعی از منظر گردشگران خارجی برای سفر به ایران حاکی از آن است که، گردشگران آفریقایی بیشترین احساس امنیت و گردشگران اروپایی کمترین احساس امنیت را داشتهاند.

-    هال - 2008 - در تحقیقی به بررسی وضعیت گردشگری در کشورهای جهان سوم و برخی از مهم ترین مشکلات گردشگری این کشورها از جمله نبود امنیت روانی و جانی پرداخته و بر لزوم توجه دولت های جهان سوم در جهت از بین بردن این معضل ها از طریق ایجاد پلیس گردشگری تأکید نموده است.

-    بواکیه - 2013 - در تحقیقی دیدگاه گردشگران را در مورد ایمنی و آسیب پذیری برخی از شهر های غنا بررسی کرده است. نتایج تحقیق آنها نشان می دهد که اغلب گردشگران در این شهرها احساس ناامنی دارند.

-2 مبانی نظری تحقیق

-  گردشگری و امنیت جهانی

اصولا تا امنیت برقرار نباشد، سفری شکل نخواهد گرفت و سخن گفتن از گردشگری بیهوده خواهد بود. در واقع هرگاه در سطح جامعه جهانی بستر مناسب امنیت فراهم باشد، افراد سفر می کنند و در پی آن است که فعالیت های مربوط به گردشگری رونق می یابند؛ زیرا اگر گردشگران نسبت به مقصدی احساس ناامنی داشته باشند، هرگز به آنجا سفر نمی کنند. امنیت و گردشگری، پارامترهای یک معادله هستند که نسبتی مستقیم باهم دارند. به عبارت دیگر، همانطور که یکی از عوامل مهم توسعه گردشگری وجود امنیت است، رونق گردشگری در یک منطقه و تردد گردشگران در یک مقصد نیز موجب بوجود آمدن امنیت می شود. البته نباید فراموش کرد که این قضیه همیشه هم صادق نیست. چرا که در برخی مواقع وجود پدیده گردشگری و رفت و آمد گردشگران باعث ناامنی شده است .[9] با این وجود صنعت گردشگری و امنیت ارتباط تنگاتنگی باهم دارند و می توان گفت گسترش صنعت گردشگری به وجود امنیت وابسته است. به طور کلی، امنیت یکی از شرایطی است که برای توسعه مناطق پذیرفته شده می باشد .[10]
 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید