بخشی از مقاله

چکیده
ایران یکی از دیدنیترین کشورهای جهان میباشد. شهر اصفهان موقعیت تاریخی، سیاسی، صنعتی و اقتصادی خود را مدیون زاینده رود بوده است. اکنون خشکی زاینده رود از مهمترین پیامدهای ناخوشایند زیست محیطی است که در اصفهان مشاهده می شود. هدف از انجام این پژوهش تحلیل تأثیر بحران خشکسالی بر ابعاد وفاداری گردشگران داخلی شهر اصفهان می باشد. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی است و ابزار تحقیق پرسشنامه ی استاندارد با طیف پنج گزینه ای لیکرت است. نمونه ی آماری مشتمل بر 385 نفر از گردشگران داخلی شهر اصفهان در سال 1392 بود که از طریق نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. آلفای کرونباخ برای خشکسالی منطقه گردشگر 0/86 و برای وفاداری گردشگر 0/77 به دست آمد. یافته های مبتنی بر PLS نشان دهنده معنادار بودن تأثیر خشکسالی منطقه گردشگری بر وفاداری گردشگر می باشد. هم چنین خشکسالی منطقهای بیشترین اثر در بین ابعاد وفاداری بترتیب را بر رضایت ، انگیزه، تصویر مطلوب و نیازگردشگران دارد.

مقدمه

اصفهان شهری تاریخی در مرکز ایران و از جمله سرزمین هایی است که تاریخش به قدمت ایران میرسد و در عموم دوره های تاریخی از جمله شهر های مهم و بزرگ ایران به شمار می رفته است. از سال های اخیر در این شهر نمونه هایی از مشکلات زیست محیطی و فرآیند تغییرات اکولوژیک به خوبی قابل مشاهده است. خشکی متوالی زاینده رود از مهم ترین تغییرات مشاهده شده در این منطقه است که استمرار آن شدت تغییرات اکولوژیکی را بیشتر خواهد کرد. رودخانه زاینده رود از کوههای زردکوه در غرب سرچشمه گرفته و در شرایط طبیعی پس از عبور از مسیر 420 کیلومتری به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان میریزد - شایسته،. - 1384 خشکی این رودخانه در سال های اخیر عوارض و پیامدهای نامناسبی برای مرکز کشور و اصفهان به دنبال داشته است و استمرار آن باعث توالی تخریبی در منطقه شده و در آینده علاوه بر اصفهان نواحی وسیعتری در کشور تحت تأثیر خشکی زاینده رود قرار خواهند گرفت. پیامد های ذکر شده ناشی از خشکی زاینده رود هر کدام به نوعی در صنعت توریسم تأثیر دارند.

از آنجا که آثار تاریخی اصفهان نقش بسیار مهمی در جذب توریست دارد، تداوم این خشکی می تواند صنعت توریسم و گردشگری اصفهان را تحت تأثیر قرار دهد. گردشگری، نقش مهمی در اقتصاد جوامع ایفا می کند و شناسایی دقیق بازار، رمز توسعه ی آن می باشد. از طرفی اگر چه گردشگری یک فعالیت بین المللی است؛ اما بسیاری از افراد و سازمان ها در بازار محلی یا ملی در این بخش اشتغال دارند؛ و در نتیجه »گردشگری داخلی… در چرخه ی اقتصاد ملی جایگاه مهمی دارد. نتایج به دست آمده از آثار اقتصادی، اجتماعی و محیطی خشکسالی های اخیر در کشور های توسعه یافته و در حال توسعه، تأیید کننده ی این مطلب است که تمام جوامع بشری در برابر این بلای طبیعی آسیب پذیرند. بی شک صنعت گردشگری، که بسیار وابسته به شرایط اقلیمی و آب و هوایی است، تحت تأثیر این بحران قرار خواهد گرفت. از این رو در این پژوهش با تمرکز بر بحران به وجود آمده در زاینده رود پیامد آن را بر صنعت گردشگری اصفهان بررسی میشود. هدف اصلی از انجام این پژوهش تحلیل تأثیر بحران خشکسالی زاینده رود بر ابعاد وفاداری - نیازها، انگیزه ها، رضایت و تصویر مطلوب - گردشگران داخلی شهر اصفهان می باشد.

پیشینه و چارچوب نظری پژوهش .1 صنعت گردشگری ×

صنعت گردشگری آمیزه ای از فعالیت های مختلف است که به صورت زنجیره ای در جهت خدمت رسانی به گردشگران انجام می گیرد؛ بنابراین گردشگری شامل تمامی پدیده ها و روابط حاصل از تعامل گردشگران، عرضه کنندگان و فروشندگان محصولات جهانگردی، دولت ها و جوامع میزبان در فرآیند جذب و پذیرایی از گردشگران می باشد - مکینتاش، 9،. - 1995 گردشگری از این جهت اهمیت دارد که در مقابل روال کنونی در پیشرفت اقتصادی کشورهایی که به استفاده از فناوری با سرمایه ی بالا تمایل دارند، این فعالیت می تواند نقش مهمی در ایجاد شغل در جوامعی که با بیکاری رو به رو هستند و از جذابیت ها و قابلیت های صنعت گردشگری برخوردارند، داشته باشد. یکی از ویژگی های ایجاد شغل در صنعت گردشگری این است که طیف وسیعی از نیرو ها، یا تخصص ها - کارگر تا نیروی متخصص - و تحصیلات - کم سواد تا تحصیلات دانشگاهی - را در بر می گیرد - رنجبریان، . - 1384

وفاداری گردشگر و ابعاد آن

مهم ترین هدف هر مقصد توریستی ایجاد حس وفاداری در گردشگر است. بر طبق نظر یون و یوسل - 2005 - ، هنگامی که گردشگران، از یک مقصد توریستی خاص چندین بار بازدید کنند، این عمل وفاداری گردشگر نامیده می شود. وقتی که گردشگر از یک مقصد گردشگری تجربه ی مثبتی داشته باشد، به بازدید مجدد از آن فکر می کند و همچنین دیگران را به بازدید از آن مقصد تشویق می کند. در پژوهشی از مچیندا و همکاران - - 2010، ثابت شد که تصویر مقصد، وفاداری گردشگر را تحت تأثیر قرار می دهد. آن ها پژوهش خود را برای صنعت گردشگری" پاتایاٌ" ی ، تایلند انجام دادند و نتیجه گرفتند نه تنها تصویر مقصد بر وفاداری گردشگر تأثیر گذار است، آشنایی با مقصد ، وفاداری مقصد را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. رضایتعموماً، به وسیله میزان رضایت یا نارضایتی یک مشتری از خرید قبلی از محصول یا خدمت مشخص می شود. در گردشگری مانند خدمات دیگر، تجربه مصرف به علت نامحسوس بودن، پویایی و ذهنی بودن، پیچیده است. تجربه مصرف گردشگری شامل ترکیبی پیچیده از اجزای محسوس، عینی و عملی - مسافرت، خوراک، نوشیدنی و تفریح - و همچنین اجزای نمادین، احساسی و خوشی - لذت، خندیدن، داشتن لحظات خوش و جامعه گرایی - است - ویلیامز ، سوتار ، 201، - 2005 ارائه خدمات با کیفیت بالا و تضمین رضایت مشتری به عنوان یکی از مهم ترین عوامل موفقیت صنایع گردشگری شناخته شده است. خدمات با کیفیت و رضایت گردشگران و وفاداری به یک مقصد ارتباط تنگاتنگی با همدیگر دارند - هوی و وان، 51،. - 2007 گُنتٍ - - 1997 انگیزه های افراد برای سفر را به شرح زیر بیان می کند: تفریح و تمدد اعصاب، تغییر و فرار از زندگی روزمره، داشتن زمانی برای تفکر، تجربه چیزهای جدید، نمادهای

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید