بخشی از مقاله

چکیده

این تحقیق با روش پیمایشی و با استفاده از مدل های آماری و ریاضی، عوامل مؤثر برجذب گردشگران خارجی به کشور را موردبررسی قرار میدهد. جامعه آماری تحقیق تمامی گردشگران خارجی است که به کشور واردشده و از آن میان 100 نفر از گردشگران خارجی که در ابتدای سال 1395 به شهر مشهد واردشده اند را به عنوان نمونه انتخاب نموده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که مهم ترین معیارهایی که در جذب این گردشگران به ایران مؤثر بوده است عبارت اند از:

امنیت فیزیکی، در دسترس بودن خطوط هوایی مناسب، اطمینان از شرایط اقتصادی و اجتماعی ایمن و باثبات، میزان اطلاعات عرضه شده در نمایشگاههای بین المللی در ارتباط با آشنایی با ایران و جاذبه های آن، تنوع اقلیمی فوق العاده ایران، شرایط اخلاقی و فرهنگی متعالی، تبلیغات در رسانه های گروهی، وجود آثار باستانی متعدد و عظیم، معرفی جاذبه های توریستی در نشریات و مجلات خارجی و حمل ونقل داخلی سریع و مناسب در دسته بندی متغیرهای اصلی مشخص گردید که عوامل مربوط به امنیت در جنبه های مختلف؛ تبلیغات و اطلاع رسانی مناسب؛ جاذبه های داخلی؛ زیرساختهای ارتباطی و حملونقل و شرایط زمینهساز فردی، در اولویتهای اول تا پنجم قرار دارند.

.1 مقدمه

گردشگر کسی است که مدتی بیش از یک شب و کمتر از یک سال متوالی را باهدفی غیر از کسب درآمد به سرزمینی به جز اقامتگاه معمول خود سفر میکند - رنجبریان، . - 12:1386 گردشگری که در ابتدا در کشور فرانسه مطرح شد و مختص طبقه اشراف و ثروتمند بود، اکنون به چنان جایگاهی رسیده است که تقریباً تمامی مردم حداقل یک بار در زندگی آن را تجربه میکنند. به طوریکه امروزه گردشگری به یکی از فعالیت های درآمدزایی تبدیل شده است که بسیاری از کشورها آن را یگانه راه تأمین درآمد تلقی میکنند.

به همین دلیل، برخی اعتقاددارند که بازار گردشگری بازار مکارهای است که هر کشور با توجه به تلاش خود از آن بهره میبرد. این شرایط باعث شده است که تعداد گردشگران که در سال 2007 به 900 میلیون نفر رسیده بود، در سال 213 از مرز یک میلیارد نفر بگذرد - سازمان جهانی گردشگری، . - 16:2014 بهره مندی از این منبع عظیم در کشورهای جهان سوم و به خصوص ایران که با تنگناهای اقتصادی متعددی روبر هستند ، بسیار حیاتی است؛ اما جذب گردشگر به هر کشور تابع عوامل متعددی است و این عوامل از کشوری به کشور دیگر متفاوت بوده و میزان تأثیر این عوامل بر افراد و موقعیت های مختلف تغییر میکند.

درنتیجه، برای هر کشور این امکان وجود ندارد تا وارد تمام زمینهها شده و عوامل مختلف را موردتوجه قرار دهد. به همین دلیل، برای رسیدن به بالاترین راندمان در این زمینه باید ابتدا طبق اصول و ضوابط علمی، این عوامل را مشخص کرد و با توجه به اولویت های به دست آمده، سرمایه لازم را به هر مورد تخصیص داد. به همین منظور، این تحقیق در نظر دارد با بهکارگیری مدلهای آماری و ریاضی ازجمله، AHP؛ SAW؛ ELECTRA؛ TOPSIS و POSET و با بهرهگیری از نرمافزار Team Expert Choice نسبت به تعیین و اولویتبندی معیارها و عوامل تأثیرگذار برجذب گردشگران خارجی به ایران، اقدام نماید.

.2 ادبیات موضوع

گردشگری از دیرباز عامل انتقال دهنده فرهنگ و تمدن کشورها با یکدیگر بهحساب میآمده است. انتقال اطلاعات، اکتشافات و آشنایی با تجربیات گروه های بشری از قدیم الایام از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است و سفر کردن عامل مهم ترقی و پیشرفت محسوب میشده است - کاظمی زهرانی، . - 1:1386 انسان ها در طی تاریخ با اهداف و مقاصد خاصی مسافرت میکردند. برای انسانهای اولیه این حرکت برای تأمین غذا و دوری از خطر و یافتن آب وهوای مناسب بود. با پیشرفت امکانات، این اهداف به سوی تجارت و تفریح سوق پیدا کرد. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید