بخشی از مقاله

چکیده

جغرافیا، علم انسانی تر کردن انسان ها است. و از مهمترین اهداف آن تلاش جهت برقراری عدالت فضایی برای رسیدن به توسعه ی پایدار می باشد. گردشگری بزرگترین و پررونق ترین صنعت جهان است، انتظار می رود که در قرن بیست و یکم نیز این صنعت پیشتاز بوده و سیر صعودی آن ادامه یابد. گردشگری یک قدرت اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی بزرگ و البته پدیده ای بسیار سیاسی است.امنیت و گردشگری دو مقوله وابسته به یکدیگر در ارتباط تنگاتنگ در مناسبات داخلی و خارجی هستند.

امنیت و گردشگری در تعامل دوجانبه هم می توا نند تأثیر افزایشی بر هم داشته باشند و هم تأثیر کاهشی. به این معنا که افزایش - یا کاهش - امنیت، باعث رونق - یا رکود - گردشگری خواهد شد و بالعکس، بنابراین گردشگری ارتباط مستقیم با مقوله امنیت است. ایجاد امنیت، تسهیلات و ارائه امکانات رفاهی و خدماتی لازم به گردشگران از جمله وظایف اصلی دولت ها نسبت به جریان گردشگری می باشد.

روش تحقیق در این مطالعه از روش مطالعات توصیفی- تحلیلی استفاده شده و جامعه آماری مورد نظر گردشگران خارجی مناطق 3 و8 شهر اصفهان می باشند. جهت بررسی وجود یا عدم وجود تفاوت و مقایسه در دو منطقه از آزمون همبستگی من- ویتنی - آزمون - U استفاده شده است. در واقع از این آزمون برای مقایسه میانگین دو یا چند جامعه استفاده می شود. فرضیه این پژوهش : امنیت اجتماعی و فرهنگی برای گردشگران خارجی در مناطق 3و8 اصفهان متفاوت است. و نتایج حاصل از آزمون نشان دهنده ی تابید فرضیه می باشد و نشان می دهد که امنیت اجتماعی و فرهنگی در منطقه 3 اصفهان بیشتر از منطقه 8 می باشد و علت آن وجود مراکز گردشگری بیشتری در منطقه 3 است.

مقدمه:

صنعت گردشگری و مقوله امنیت ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند .اگر امنیت نباشد صنعت توریسم نیز نمی تواند عرض اندام کند.امنیت در معنای گسترده یکی از مهم ترین مسائلی است که در میزان تقاضای گردشگران خارجی و داخلی در هر کشوری دیگر تاثیر گذار است.به این ترتیب امنیت داخلی و ملی شاخص ترین عامل گسترش گردشگری در هر کشوری است که می خواهد خود را با مشخصات کشورهای پیشرو در امر توریسم تطبیق دهد.

زنگی ابادی و همکاران در مطالعاتی که در سال 1384 انجام داده اند به این نتیجه دست یافته اند که در مجموع گردشگران داخلی 50 درصد وضعیت گردشگری اصفهان را ضعیف و متوسط و 50 درصد خوب و عالی ارزیابی نموده اند .همچنین گردشگران میزان همکاری پلیس و مامورین انتظامی را بالاتر از خوب ارزیابی نموده اند .بیک محمدی معتقد است که اصفهان یکی از شهرهای گردشگری جهان است که میتواند معنی صرفا مادی جهانگردی در جهان معاصر را متحول کند و هویت فرهنگی گردشگری را که در فرهنگ مردمان قدیم اصل بوده باز گرداند.

زنگی ابادی و تبریزی معتقدند که به منظور تامین اسایش جسمی و روحی شهروندان و گردشگران لحاظ شرایط اجتماعی -فرهنگی جامعه -بهبود کیفیت فضاهای شهری - ایجاد مناظر شهری -ایجاد مناظر زیبای بصری در سطح شهر و...که این مهم با استفاده از نرم افزارهای مرتبط مطالعات میدانی و نظر خواهی عمومی صورت خواهد گرفت بسیار ضروری است .ایران یکی از دیدنی ترین کشورهای جهان میباشد .کشور ما جز ده کشور اول جهان از لحاظ جاذبه های گردشگری و جز 5کشور اول جهان از نظر تنوع گردشگری است و اصفهان یکی از پر جاذبه ترین مناطق ایران است .استان اصفهان نیز رتبه اول کشور را در جذب گردشگر و تعداد اثار گردشگری و مناطق دیدنی دارد.

روش تحقیق و مراحل پژوهش

روش تحقیق به صورت توصیفی و تحلیل فضائی است . در این پژوهش با استفاده از داده های مکانی و داده های توصیفی برداشت شده به کشف ارتباط بین متغیرها ی مطرح شده در فرضیه ها پرداخته شده است. داده ها به صورت میدانی - تهیه پرسشنامه - ،اسنادی - آمار و ارقام جمعیت منطقه و... - و داده های مکانی - نقشه موقعیت مناطق - گرد آوری شده است

موقعیت پژوهش:

منطقه :3 این منطقه از سمت شمال به خیابان سروش و آیت اله مدرس، ازسمت جنوب به رودخانه زاینده رود، از سمت شرق به خیابان بزرگمهر و از سمت غرب به خیابان چهارباغ عباسی محدود می شود. مساحت کل این متطقه براساس آمار وضع موجود طرح بازنگری در سال 1387 برابر 1180/9 هکتار و جمعیت این منطقه 11200نفر می باشد.

منطقه:8 این منطقه از شمال به خیابان بهارستان ازسمت جنوببه خیابان شهید فروغی از غرب به خیابان کاوه از شرق به خیابان امام خمینی محدود می شود. مساحت کل این متطقه براساس آمار وضع موجود طرح بازنگری در سال 1387 برابر 21کیلومتر مربع و جمعیت این منطقه 24000 نفر می باشد.

فرضیه پژوهش:

-بین امنیت اجتماعی و فرهنگی و گردشگران خارجی در مناطق 3و8 شهر اصفهان رابطه وجود دارد .

پیشینه تحقیق:

1 دائی و همکاران - - 1388ایشان در مقاله خود تحت عنوان تحلیلی بر امنیت و ابعاد فرهنگی گردشگری شهر اصفهان به عملکرد نیروهای پلیس در تامین امنیت در اصفهان پرداخته اند .ایشان میزان حضور نیروهای امنیتی را جهت برقراری ارامش در مکانهای گردشگری امری ضروری دانسته اند و به این نتیجه رسیده اند که گردشگران شهر اصفهان با مشکلاتی از جمله کیفیت پایین برخی از مراکز اقامتی -کیفیت ضعیف اطلاع رسانی و...مواجه هستند و از نظر امنیتی شهر اصفهان را شهر خوبی تلقی کرده اند.

.2کهزادی و همکاران - : - 1388ایشان در مقاله خود تحت عنوان تحلیلی بر امنیت اجتماعی و فرهنگی و نقش ان در توسعه پایدار گردشگری گردشگری را به عنوان یک صنعت اشتغال زا در نظر گرفته اند.از یافته های پژوهش ایشان می توان به میزان احساس امنیت در محل اقامت گردشگران در اماکن توریستی وضعیت امنیت هنگام رفت و امد در مسیرهای گردشگری اشاره کرد.ایشان در پایان به این نتیجه رسیده اند که اصفهان به لحاظدارا بودن پتانسیلهای اجتماعی - اقتصادی -فرهنگی -از توان بسیار بالایی جهت جذب گردشگر برخوردار است و همین امر توجه بیشتر مسئولین را به برقراری امنیت بهتر در این شهر معطوف میدارد.

.3اقایی - - 1386در پایان نامه کارشناسی ارشد به بررسی تاثیر رسانه های جمعی بر احساس امنیت اجتماعی در شهر اصفهان پرداخته اند ایشان با توجه به اعتماد به رسانه های داخلی و احساس امنیت اجتماعی رابطه مثبت با سطح معنی داریی بالا بدست اوردند و میزان توجه و اعتماد به رسانه های داخلی و ابعادمختلف احساس امنیت اجتماعی رابطه مثبت و معنی داریی را بیان کردند ایشان در پایان به این نتیجه رسیده اند که تاثیر رسانه ها بر احساس امنیت نیست بلکه میتوان گفت که افراد با احساس امنیت متفاوت گرایش متفاوتی در انتخاب و اعتماد به رسانه دارند.

4 .صمدیان - 1388 - ایشان در پزوهش خود تحت عنوان بررسی تاثیر ابعاد اجتماعی گردشگری بر امنیت پرداخته اند از یافته های پزوهش ایشان میتوان به اهمیت و پیامدهای بالقوه اجتماعی گردشگری اثرات اجماعی صنعت توریسم اشاره کرد.ایشان در پایان پزوهش خود به این نتیجه رسیده اند که طرز نگرش و تلقی بازدید کننده احساس داشتن امنیت -کنترل نحوه برخورد با گردشگرو....از جمله عوامل مهم در توسعه صنعت گردشگری میباشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید