بخشی از مقاله

چکیده

به طور کلی شرکتهای فعال در کشورهای مختلف به محض اشباع بازارهای داخلی و عدم وجود فرصتهای کافی در این بازارها و همچنین وجود فرصتهای زیاد در بازارهای خارجی، بخشی از فروش و سود خود را درعملیات بازاریابی بین المللی دنبال میکنند. صادرات یکی از راههای ورود به بازارهای خارجی است. با توجه به اهمیت روز افزون به کارگیری اینترنت در تجارت، تحقیق حاضر به شناسایی اثرات بازاریابی اینترنتی در موفقیت شرکتهای صادراتی بینالمللی میپردازد که براساس چارچوب و مدل مفهومی مورد نظر مورد تحلیل قرار گرفته است. این پژوهش دارای چهار فرضیه است.

جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان و مدیران شرکتهای صادراتی بین المللی در زنجان است که تعداد 237 نفر میباشند و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 147 نفر محاسبه گردیده است. همچنین جهت گردآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه محققساخته استفاده شده است که روایی آن مورد تایید اساتید و کارشناسان و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفته است.

جهت تجزیه و تحلیل دادهها دادهها از نرمافزار SPSS استفاده شده است که تجزیه و در سطح توصیفی شامل دادههای جمعیت شناختی - سن، جنسیت، و سطح تحصیلات مشتری یا کاربر - و دادههای اختصاصی تحقیق - فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار - بوده است. در سطح استنباطی، با استفاده از آزمونهای فرض آماری به تجزیه و تحلیل داده، جهت تائید و یا رد فرضیههای تحقیق پرداخته شده است که با توجه به نتایج حاصل از تحلیلهای آماری همه فرضیهها تائید شدهاند.

مقدمه

کلمه بازاریابی دو مفهوم جداگانه در مدیریت امروز دارد:

-1 مجموعه ای از فعالیت های بازاریابی تخصصی که در درون بسیاری سازمان ها انجام می شود مثل تحقیقات بازار، مدیریت نام تجاری، روابط عمومی و ارائه خدمت به مشتریان.

-2 یک رویکرد یا مفهومی که می تواند فلسفه اصلی کلیه فعالیت ها و عملیات یک سازمان باشد.

مثلا هر کسی در این سازمان یا شرکت می بایست مفهوم مشتری مداری را در فعالیت ها و وظایف خود مد نظر قرار دهد - . - Kaly& McIntyre,2002مفهوم مدرن بازاریابی هر دو این مفاهیم را یکی کرده و تاکید می کند که بازاریابی شامل مجموعه ای از فعالیتهای سازمانی و فرایندهایی است که به دنبال تعیین نیازهای بازار هدف و ارائه کالا وخدمت به مشتریان و سایرافراد ذینفع خود مثل سهامداران و کارمندان است.

پس بازاریابی، به عنوان یک فعالیت حیاتی و یک خط مشی دهنده به سایر فعالیت های سازمان، در قلب آن سازمان جای دارد. آن سازمان نیز می بایست بازارگرا/مشتری مدار بوده و کلیه بخش های مختلف آن هم در راستای تامین نیاز پرسنل، مردم و مشتریان بطور کارا و موثر عمل کنند - همان منبع - .بسیاری از شرکتها قسمتی از سهم فروش و سود خود را از عملیات بازاریابی در کشورهای دیگر بدست میآورند. فرصتها در گرایش شرکتها به بازارهای خارجی نقش تعیین کننده ای دارد .

برخوردار نبودن از فرصت های کافی دربازارهای داخلی و وجود فرصتهای مناسب در بازارهای خارجی، عامل اساسی گرایش به بازاریابی بین المللی است .پائین آمدن تولید ناخالص داخلی و بالا رفتن مالیات در هر کشوری و سنگینی آن بر دوش تولیدکنندگان از دیگر عواملگرایش به بازار خارجی است - روستا ، - 1377اینترنت فرصت های جدیدی در تجارت و بطور خاص برای تجارت الکترونیکی بنگاه با بنگاه بوجود آورده است بطوریکه حتی شرکت های کوچک نیز می توانند ازاین طریق ، جهانی متولد و از همان ابتدا در سطح بازارهای بین المللی فعالیت نمایند

استفاده موثر از اینترنت راهی است کم هزینه جهت ورود به بازارهای جهانی برای شرکتهایی که قصد دارند به حیطه صادرات وارد شوند، دربازاریابی صادراتی، اینترنت به عنوان یک رسانه ارتباطی باعث می شود که صادر کننده از طریق اقداماتی مانند روابط عمومی و تبلیغات اینترنتی ، شرکت خود را بیشتر و بهتر از گذشته معرفی کند، همچنین اینترنت می تواند از طریق خدمت به مشتری ، پشتیبانی فناوری و فروش آنلاین ، فرصت های جدیدی برای صادر کنندگان به همراه بیاورد. در دنیای آینده نگرش سنتی بازاریابی دیگر پاسخگو نخواهد بود و شرکتها باید برای جوابگویی به خواسته های مشتریان و عدم تحمیل هزینه به همکاری با شرکای تجاری خود توجه ویژه داشته باشند وبازاریابی باید بتواند استراتژی شرکت را به سوی اقتصاد دیجیتالی هدایت کند

بیان مسئله

رقابت در صحنه بازارهای بین المللی، صادر کنندگان را وادار میسازد تا برای پاسخگویی به نیاز مشتریان و بازارها، بهبود کیفیت محصولات خود به فناوری پیشرفته و موثر دانش بازار، تحقیق و مدیریت بهتر روی آورند و اینترنت به عنوان ابزاری برای افزایش کارایی تجاری مور پذیرش همگان در بازارهای جهانی قرار گرفته است .

در بسیاری از شرکتها این تفکر روبه رشد است که اینترنت برای همیشه پارادایم بازاریابی سنتی متکی بر بازاریابی انبوه و ارتباط از راه دور با مشتریان است را به چالش کشیده است. اینترنت این امکان را فراهم ساخته که شرکتها بتوانند بر بازاریابی رابطه مدار که فراتر از بازاریابی مشتری گرا است تاکید کنند. در بازاریابی رابطه مدار این امکان توسط شرکت فراهم میشود که از طریق اینترنت با مشتریان ارتباط مستقیم و شخصی برقرار نموده و از خواسته های آنها آگاه و به موقع در محصول و خدمات خود تغییر ایجاد کنند

در سالهای اخیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در فضای مجازی تأثیر و تغییرات مهمی بر زندگی اقتصادی و اجتماعی افراد داشته اند. اینترنت از این جریان مستثنا نیست. اینترنت فرصت های زیادی مانند برقراری تعامل و سفارشی سازی فراهم می آورد و مشتریان و سازمانها می توانند از آن استفاده کنند. نباید این واقعیت ر ا، که سازما نها یگانه منبع اطلاعات نیستند، نادیده گرفت. اینترنت حجم عظیمی از اطلاعات و ارتباطات و امکان تعامل افراد با یکدیگر را برای مصرف کنندگان فراهم میآورد.

اغلب شرکتهای صادراتی بین المللی با تجربه و موفق در تجارت الکترونیک این نکته را درک کرده اند که عوامل موفقیت یا شکست صرفا حضور شرکت در وب و یا قیمت پایین نیست بلکه عامل مهم انتقال کیفیت بالای خدمت الکترونیک است. تحقیقات اخیر نشان می دهد که قیمت پایین و ترفیع تا چندی دیگر به عنوان وعامل مهم موثر بر تصمیم خرید مشتریان از بین خواهد رفت و اهمیت خود را از دست خواهد داد. لذا شرکتهای صادراتی بین المللی اینترنتی به منظور اعتمادسازی باید قبل، حین و بعد از معامله روی کیفیت بالای خدمت الکترونیک تمرکز نمایند.

به نظر میرسد شرکتهای صادراتی به طور فزایندهای در حال تلاش در راستای شناسایی توان بالقوه اینترنت برای تقویت فعالیتهای صادراتی موجود و یا پیدا کردن مشتریان صادراتی جدید میباشند. از این رو تحقیق حاضر به دنبال پاسخ به سوالات زیر است:

-1 عوامل موثر بر موفقیت شرکتهای صادراتی بینالمللی در بازاریابی اینترنتی در کدامند؟

-2 اولویتبندی عوامل موثر مذکور بر حسب میزان تاثیر چگونه است؟

فرضیه های تحقیق

-1 دانش ومهارت برموفقیت شرکتهای صادراتی بینالمللی در بازاریابی اینترنتی تاثیر معنیداری دارد.

-2 داشتن اطلاعات برموفقیت شرکتهای صادراتی بینالمللی دربازاریابی اینترنتی تاثیرمعنیداری دارد.

-3 سهولت استفاده برموفقیت شرکتهای صادراتی بینالمللی در بازاریابی اینترنتی تاثیرمعنیداری دارد.

-4 کیفیت ارتباطات برموفقیت شرکتهای صادراتی بینالمللی دربازاریابی اینترنتی تاثیرمعنی داری دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید