بخشی از مقاله

خلاصه

امروزه مفهوم هوش را به عنوان فرایندی که رقابتپذیری و فرایند برنامهریزی استراتژیک را بهبود میبخشد، مورد توجه قرار میدهند. از سویی همبستگی تیمی جایگاه خاصی در نظریههای پویایی های گروهی دارد. همبستگی تیمی درجه تمایل و انگیزش کارکنان به برقراری تعاملات دینامیک در سازمان است در این بین ضرورت بازاریابی تطبیقی در سالهای اخیر که امکان تولید انبوه، زمینه افزایش عرضه نسبت به تقاضا را فراهم کرده است، دو چندان احساس میشود لذا بر آنیم تا با شناسایی عواملی که می توانند در بهبود نوآوری شرکت پگاه مؤثر باشند، دیدی کامل و جامع، جهت رسیدن به آن ایجاد نماییم.روش این پژوهش، بر حسب نوع هدف، کاربردی و برحسب روش توصیفی - تحلیلی به شیوه پیمایشی است.

از روش کتابخانهای در تدوین مبانی نظری و در بررسی پیمایشی از پرسشنامه استفاده شده است، که روایی آن به شکل تحلیل عاملی تائیدی به میزان - 0/910 - و پایایی پرسشنامه نیز از طریق روش آلفای کرونباخ به میزان - 0/947 - به تایید رسیده است.جامعه آماری در این پژوهش مدیران، سرپرستان و کارشناسان مجموعه کارخانجات پگاه شامل - زنجان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گیلان، اردبیل و قزوین - میباشد و از روش تصادفی ساده جهت جمعآوری نمونه آماری بهره گرفته شده، و برای تعیین حجم آن نیز از فرمول کوکران استفاده شده است که براساس محاسبه 199 پرسشنامه توزیع و جمعآوری گردید. همچنین در تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی با نرمافزارهای spss و Lisreal کمک گرفته شده است.

.کلمات کلیدی: هوش بازار، همبستگی تیمی، بازاریابی تطبیقی، نوآوری

.1 مقدمه

جهت بقای بلند مدت در بازار و داشتن مزیت رقابتی پایدار کسب و کار ها سازمان ها نیاز دارند بر مشکلاتی چون: ازدحام داده و کمبود اطلاعات، کمبود دانش ، ناکافی بودن گزارشات فایق بیایند از این رو مفهوم هوش بازاریابی می تواند به کسب و کارها کمک نماید هوش بازار اساساً از منابع متعدد اطلاعات استفاده می کند تا چشم انداز وسیع تری از بازار،Jaworski &مشتریان، مشکلات، رقابت، و احتمال رشد فعلی محصولات و خدمات جدید یک شرکت ترسیم کند. - ، . - 1993

همچنین یکی از عواملی که به هوش بازار کمک میکند وجود همبستگی تیمی، بر پایه همکاری و Kohli تعامل درکسب و کارها ست بطوریکه روند جمع آوری اطلاعات را به گونه ای خلاقانه آسان می کند. امروزه سازمانها بدنبال افرادی هستند که بتوانند بصورت گروهی عملکرد مطلوبی داشته و بین اعضاء همبستگی تیمی برقرار باشد و از طرفی Efrat etتوانایی تطبیق مستمر با افرادی با مهارتهای متنوع و مختلف و توانایی اداره ارتباطات بین فردی را نیز دارا باشند - هوش بازارمی تواند راه حل های بهتری را برای تولید تسهیل کند و این در حالیست که از آنجاییکه,al - 2016 یعنی، انتخاب .همبستگی تیمی بر توانایی های تیم کاری برای استخراج بهترین نتایج از هوش به دست آمده تاثیرمیگذارد تطبیق بایدبا ویژگی های بازار هدف مطابقت داشته باشد.

محصول، ارتباطات، و نیروی فروش سه مولفه ای است که بیشترین تاثیر را بر نوآوری در زمینه تطبیق بازاریابی دارد.به این منظور نیاز است که نیاز مشتری به طور دقیق شناسایی شود و محصولی کارآمد و نزدیک به انتظارات او ارائه شود ومطابق با سلایق بازار و مشتری باشدکه در این راستا نیاز به وجود دانش بر مبنای هوش بازار و استفاده از نوآوری است و هم چنین مولفه مهم برای داشتن مزیت رقابتی پایدار تعامل Efrat et alمناسب در حوزه ی ارتباط با مشتری و انسجام درون سازمان از طریق تعاملات و همبستگی تیمی می باشد. -

استفاده درست از اطلاعات بازار مانع رسوب سرمایه گذاری خواهدشد بطوریکه میتوان با سرمایه گذاری مناسب ,2016, جهت خرید دستگاههای جدید برای تولید محصولات جدید و مطابق با بازارو سلایق مشتری، از طریق یک تیم همبسته و یکپارچه به نوآوری در تولید و فروش دست یافت. لذا به همین دلیل بررسی چنین مفاهیم با ارزشی، علیالخصوص در شرکت پگاه به دلیل محدودیتها در باب طراحی و عرضه محصولات جدید، عدم رسوب سرمایهگذاری صورت گرفته در بازارهای هدف و افزایش تعداد صنایع رقیب خارجی بسیار ضروری به نظر میرسد.

درباره پیشینه پژوهش میتوان به - در پژوهش با عنوان چه زمانی بازاریابی و نوآوری اثر متقابل برهم دارند: نمونه Efrat et al ,2016نویسندگانی چون - - با عنوان نوآوری غیر فنی: عملکرد بازار صادرات pino et al ,2016مورد بررسی شرکت های نوظهور جهانی است و - - kuaybasi et ،با عنوان مدیران برای نوآوری شرکت های بزرگ مهم است؟ chu et al ,2016شرکت در جنوب امریکا و - تاثیر اثربخشی بازاریابی و قابلیت های، و جهت گیری بازار صادرات بر عملکرد صادراتی: شواهد از ترکیه همه al ,2016 - ×نویسندههای ذکر شده به نوعی به تفسیر روابط نوآوری و همبستگی تیمی پرداخته اند.

.2اهداف اصلی تحقیق

:1تعیین تاثیر هوش بازار بر نوآوری شرکت پگاه :2تعیین تاثیر همبستگی تیمی بر نوآوری شرکت پگاه 3 :تعیین تاثیر بازاریابی تطبیقی بر نوآوری شرکت پگاه

.3فرضیه های پژوهش

1 -هوش بازار بر نوآوری شرکت پگاه تاثیر معناداری دارد. -2همبستگی تیمی بر نوآوری شرکت پگاه تاثیرمعناداری دارد. -3بازاریابی تطبیقی بر نوآوری شرکت پگاه تاثیر معناداری دارد.

.4روش تحقیق

روش پژوهش حاضر براساس هدف کاربردی است. زیرا نتایج بدست آمده را بلافاصله پس از اتمام آن می توان به کار برد و مسئولین شرکت شیر پگاه می توانند. همچنین روش پژوهش حاضر توصیفی- علی زیرا به دنبال جمع آوری اطلاعات واقعی و مفصل از پدیده مورد نظر است .نمونه آماری از میان مدیران، سرپرستان و کارشناسان مجموعه کارخانجات پگاه به روش تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران انتخاب میگردد. در جامعه آماری به آن اشاره شده است که تعداد 199 نفر به عنوان نمونه آماری از 6 شرکت صنایع شیر پگاه شامل - زنجان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گیلان، اردبیل و قزوین - انتخاب شده است.

در این پژوهش از پرسشنامه - Efrat et al ,2016 - که همراه مقاله بیس بود ، از طریق راهنمایی های استاد راهنما و دو تن از اساتید گروه مدیریت محتوای روایی تائید و سپس بومی سازی شده است. سوالات مربوط به هر متغیر جداگانه بیان شده است. سوالها بر اساس طیف پنج گزینه ای لیکرت برای متغیرهای پژوهش از کاملا موافقم تا کاملا مخالفم مقیاس بندی شده انددر این پژوهش تجزیه و تحلیل آماری در دو مرحله انجام شده است، در بخش توصیفی ابتدا برای مشخصات عمومی افراد نمونه مورد مطالعه، جداول فراوانی به همراه نمودار آماری رسم شده و تا حدودی نمونه های مورد مطالعه مورد توصیف قرار گرفته اند.

سپس برای سوالات مربوط به هر فرضیه، جداول توزیع فراوانی تشکیل شده، که در این جداول فراوانی پاسخ های مربوط به هر سوال به همراه میانگین و انحراف معیار درج شده است همچنین برای بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و روایی پرسشنامه از تحلیل عاملی تاییدی - بارتلت و - KMO ، جهت بررسی روابط علی بین متغیر های مستقل، میانجی و وابسته و تعیین آثار هر یک از متغیر ها بر دیگری از تجزیه و تحلیل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار 8/8LISREL استفاده شده است.

.5مدل مفهومی

برای انجام تحقیقات علمی و نظام مند ، چارچوبی علمی و نظری مورد نیاز است که اصللاحا مدل تحلیلی نامیده می شود. وقتی یک سازه را به همراه ابعاد آن بطور شماتیک نشان می هیم در واقع مدل مفهومی تحقیق را به نمایش در می آوریم لازم به ذکر است مدل تحقیق که برگرفته از مدل تحقیق - افرات* و همکاران - 6:2016 میباشد. مدل نمودار1 تاثیرهوش بازار و همبستگی تیمی و بازار یابی تطبیقی بر نوآوری شرکت پگاه مورد بررسی قرار می دهد.همچنین این مدل ویژگیهای تطبیق بازاریابی را از طریق محصول ،قیمت ، ارتباطات، نیروی فروش تشریح می کند.متغیرهای پژوهش عبارتند ازدر این تحقیق هوش بازار و همبستگی تیمی و بازاریابی تطبیقی شامل - محصول،قیمت، ارتباطات،نیروی فروش - به عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شده است ونوآوری به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید