بخشی از مقاله

چکیده

پیشرفت و توسعه روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات تاثیر عمیق و گسترده ای در فرایندهای تجاری بوجود آورده و اینترنت به عنوان موثرترین بستر بازاریابی اینترنتی با پوشش جهانی امکان رسیدن شرکت ها به بازارهای بین المللی را فراهم ساخته است .اما بسیاری از شرکت هادر زمینه چگونگی استفاده از روش های گوناگون بازاریابی اینترنتی و تاثیرات آن در بازارهای صادراتی از اطلاعات و آگاهی لازم برخوردار نیستند .

تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر بکارگیری روش های بازاریابی اینترنتی بر عملکرد مالی و استراتژیک صادرات انجام گرفته است . این تحقیق به دنبال پاسخگویی به این سوال بوده است که بین استفاده از اینترنتی در فعالیت های بازاریابی به واسطه شبکه ارتباطات تجارت ، کانال های توزیع و فروش و در دسترس بودن اطلاعات صادرات و عملکرد مالی و استراتژیک صادرات شرکت های صادرکننده زعفران مشهد رابطه وجود دارد یا خیر .

جامعه این تحقیق 113نفر از صادرکنندگان زعفران مشهد می باشد .به منظور پاسخگویی به سوال تحقیق شش فرضیه تعریف شده است و با ارائه یک مدل مفهومی رابطه میان بکارگیری بازاریابی اینترنتی و عملکرد مالی و استراتژیک صادراتی بواسظه شبکه ارتباطات تجارت و در دسترس بودن اطلاعات صادرات و کانال های توزیع و فروش در شرکت های مذکور مورد آزمون قرار گرفت . برای بررسی فرضیات از آزمون همبستگی پیرسون و برای تحلیل های اضافی از تجزیه و تحلیل واریانس و رگرسیون استفاده گردید .

مقدمه

یکی از مهمترین فرصت های بوجود آمده برای تسهیل تجاری و افزایش رقابت مندی در سطح جهان ، استفاده از فناوری نوین اطلاعات و ارتباطات 1 - ICT - است . تجارت الکترونیکی به عنوان مهمترین محصول و زاییده این فناوری های نوین می توند فرصت مناسبی را برای کشورها در مبادلات داخلی و بین المللی فراهم نماید

امروزه با پیشرفت روزافزون و رشد چشمگیر ابزارها و تکنولوژی های ارتباطی مدرن ، و جایگزینی بسیاری از فعالیت های سنتی ، در بخش تجارت نیز حرکت از سوی تجارت سنتی به سوی تجارت نوین - اینترنتی - آغاز شده است . در این میان ، کشورهایی بیشتر توانسته اند از این فرصت بوجود آمده بیشترین بهره را ببرند که بوجود آورنده و ترویج دهنده فناوری های نوین و معتقد به اصل رقابت مندی برای حضور در بازارها بوده اند.

با توجه به این که به زعم برخی از صاحب نظران ، اقتصاد آینده اقتصاد شبکه محور خواهد بود ، برخورداری از توانمندی های همچون توان صادرات به روش اینترنتی برای حضور موفق در چنین اقتصادی ضرورت دارد. 

ادبیات نظری تحقیق

تعریف بازاریابی اینترنتی

استن و ریموند2؛ - - 2005 بازاریابی اینترنتی را صرفا همان بازاریابی سنتی می داند که تنها از فناوری اطلاعات در جهت دستیابی به اهداف خود استفاده می کنند و باعث کارایی بازاریابی می شوند .در دیدگاه دیگر بازاریابی اینترنتی زمانی شکل می گیرد که زیرساختهای فنی - پایگاه اطلاعاتی ، ترمینال های مناسب ، سرورها ، نرم افزارها و ... - هماهنگ گردد و ارتباط با مشتری از طریق این فناوری ها فراهم شود .این ارتباط عمدتا در قالب طراحی وب سایت مورد توجه قرار می گیرد . همچنین استن اعتقاد دارد زمانی بازاریابی اینترنتی شکل میگیرد که عوامل آمیخته بازاریابی - چهار پی - به شکل الکترونیک انجام گیرد .

اینترنت و اهمیت آن در بازارهای بین المللی

اینترنت یکی از ابزارهای بازاریابی مهم در بازار جهانی است که پتانسیل عظیمی برای کسب و کار صادرات، ارائه می دهد. به عنوان مثال ، اینترنت می تواند به صادر کنندگان با افزایش دسترسی به بازارهای بین المللی ، افزایش نرخ و سرعت بین المللی، کاهش هزینه های معامله و بهبود ارتباط و بهره وری از تبادل کمک کند علاوه بر این ، اینترنت می تواند یک ابزار کارآمد برای کاهش هزینه های ورود و ارائه اطلاعات مربوطه ، که می تواند رویکرد مبتنی بر منابع و رویکردهای قابلیت ، یک مبنای نظری به منظور آید.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید