بخشی از مقاله

-1چکیده

هدف این مقاله بررسی این است که مشخص شود آیا تحصیلات والدین از عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی فرزندان به حساب می آید و به پیشرفت دانش آموزان به آن بستگی دارد یا خیر .نگارش این مقاله بصورت مروری بوده است و در آن به فواید و عدم فواید تحصیلات والدین بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پرداخته شده است. و سپس پیشنهادهایی از سوی نویسندگان ارایه شده است که نتایج بدست آمده نشان داده سطح تحصیلات والدین در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نقش مستقیمی دارد و دانش آموزانی که ×خانواده تحصیل کرده دارند در امر تحصیل پیشرفت و ترقی بیشتری دارند

-2 مقدمه

والدین نخستین کسانی هستند که کودک از آن ها منشا می گیرد و با آنها در تماس است .اینها عاملان تربیتند و عالیترین نقش را در زمینه پرورش و رشد شخصیت او ایفا می کنند . والدین از یک سو عامل وراثتند و از سوی دیگر عامل محیط . عامل وراثت : از آن بابت که خصایص بسیاری را از خود و اجداد خویش به کودکان منتقل می کنند - خصایص جسمی و روحی - عامل محیط یعنی پدر و مادر نخستین مدرسه کودک است که شخصیت وی در آن رنگ میگیرد و بسیاری از همتهای بلند و ارزشهای عالی که یکی از این موارد سواد و تحصیلات می باشد .

سواد و تحصیلات خانواده یکی از عوامل پیشرفت بشر در جهان امروز است .سواد و تحصیلات از دیدگاه اقتصادی افراد را به سوی رشد و توسعه ی درونزاد و خلاق و هماهنگ با اجتماع و کشور هدایت می کند و از دیدگاه تخصصی، جامعه را موفق می سازد .تنها جوامعی توانسته اند مشکلات خود را در زمینه تغذیه، مسکن ،پوشاک ، بهداشت و آموزش را از میان بردارند که از سطح بالای سواد برخوردار باشند .

بی سوادی ،نه تنها پدیده قابل تاسف است ،بلکه علامتی است در کنار علایم دیگر که نشانه از خود بیگانگی می باشد و منجر به عقب ماندگی می شود . شخص با سواد امکان سلامت اقتصادی و تصمیم گیری بیشتری دارد و چنین انسانی نسبت به خود و فکر و فرهنگ جامعه بصیرت بیشتری دارد .

اغلب والدین از اثری که به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر یادگیری ارزشهای کاری و تحصیلی کودکان و نوجوانان خویش دارند ،آگاه نیستند و از آنجا که راهنمایی همیشه در قالب یک رابطه اتفاق می افتد ،والدین می بایست دارای رابطه ایی صمیمانه و در عین حال محترمانه با نوجوان خود باشند تا او با اعتماد کافی از رهنمودهای آنان بهره گیرد . تحصیلات والدین می تواند نقش مهمی در تربیت فرزندان داشته باشد . پایین بودن تحصیلات ×خانواده یکی از پارامترهایی است که می تواند بر افت تحصیلی تاثیر داشته باشد .

-3 تئوری پیشینه تحقیق :

هرگاه در مورد وضع تحصیل و چگونگی پیشرفت تحصیلی فرزندان صحبت به میان می آید اغلب با پدر و مادرهایی برخورد میکنیم که اظهار دارند فرزندان خانواده های تحصیل کرده از پیشرفت و دانش آموزانی که دارای والدین بی سواد هستند اصولا در تحصیل نمی توانند پیشرفت کنند هم چنین پدران و مادرانی را می بینیم که نگرش خاصی نسبت به مدرسه و تعلیم وتربیت کودکشان دارند و این که تعلیم و تربیت و راههای ترقی و پیشرفت آن را فقط مدرسه می دانند و خود را در امر تعلیم و تربیت سهیم نمی دانند و فکر می کنند وظیفه والدین تربیت کردن و بار آوردن فرزندان است .

والدین هر چه مطلع ترو بصیر تر باشند و در تربیت فرزندان پر استعداد خود بکوشند ،در محیط نامناسب و نا هماهنگ موفقیت چندانی نخواهند داشت درست مثل اینکه بذر اصلاح شده و مرغوب را در زمین شوره زار و غیر قابل کشت بکارند که مسلمآ بارور نخواهد شد 

خانواده عرصه ایی مهم برای یادگیری درباره دنیا بوده و اجتماعی شدن کلی در آن روی می دهد . خانواده به عنوان در دسترس ترین سیستم حمایتی کودکان مدنظر قرار میگیرد.در نتیجه هر آنچه این سیستم حمایتی را کمرنگ نماید مانندتغییرات درون بلوغ ،جدایی پدر و مادر - بویژه سبک خانوادگی منفی - عوارض جانبی برای کارکردهای کودک ، انطباق و هویت یابی او ایجاد می کند 

کودکی که در کنار بزرگسالان تحصیلکرده و اهل مطالعه و با حوصله پرورش یافته و بزرگ می شوند

مسلمآ پیشرفت تحصیلی او از سایر کودکانی که از چنین محیط مساعدی بی بهره اند به مراتب بالاتر است

سطح تحصیلات والدین همانند سایر عوامل به شکل های گوناگون در تعلیم وتربیت و پیشرفت و یا افت تحصیلی فرزندانشان موثر است.ممکن است دانش آموزانی که والدین آن ها از سطح سواد بالایی برخوردارند ودر حل و انجام تکالیف خود دچار مشکل شوند والدین آنها در انجام تکالیف به آنها کمک میکنند اما اگر والدین بی سواد باشند نمی توانند کمک کنند همچنین نحوه ×نگارش والدین به تحیلات فرزندان نیز در پیشرفت تحصیلی آنها موثر است .

-4 روش

پژوهش حاضر بر اساس تحقیقات کتابخانه ایی نوشته شده است که جامعه ما کتب و مقاله های منبع مرتبط با این موضوع می باشد و در این پژوهش پس از بررسی پیشینه نظری مورد نظر ،ابتدا به اهمیت موضوع پرداخته شده است و سپس در مورد عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و فواید و آسیب های آن به همرا ه راههای اصلاح و پیشنهادی برای پیشرفت دانش آموزان گردآوری ×شده ست و سرانجام نتیجه گیری کلی در رابطه با میزان تحصیلات والدین در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان صورت گرفته است .

-5 بحث و نتیجه گیری

بشر در دوره ای برای سازگاری با محیط و تسلط بر طبیعت نیاز به یادگیری داشته است و لذا همیشه با محرک ها و عوامل محیطی اطراف خود درگیر بوده است . با نگاهی به تاریخ گذشته زندگی انسان ها می بینیم که این آموزش ها و یادگیری ها از طریق مشاهده مستقیم صورت گرفته و بصورت غیر رسمی به نسلهای بعدی منتقل شده است . گرچه هوش به عنوان موثرترین عامل در پیش بینی پیشرفت تحصیلی به شمار می رود اما شناسایی سایر عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی همواره مورد علاقه معلمان،پژوهشگران و اولیاء دانش آموزان بوده است . علیرغم پیشرفتهایی که در شناسایی این عوامل حاصل شده است هنوز تاثیر دقیق هریک از عوامل روشن ×نشده است . از جملع عوال موثر بر پیشرفت دانش آموزان میزان تحصیلات والدین آن ها و نقشی است که خانواده در این زمینه دارد.

صاحبنظران تعلیم و تربیت بر این عقیده اند که والدین با همکاری و کمک به معلمان در زمینه پیشرفت تحصیلی فرزندان خود می توانند بسیار موثر واقع شوند .این مسئله بخصوص در دوره ابتدایی بسیار حائز اهمیت است .خوشبختانه اکثر والدین بر اهمیت راهنمایی تحصیلی واقفند وشاید وقت فراوانی در این زمینه صرف می کنند .اما نکنه مهم این است که تا چه حد وظیفه و مسئولیت را صحیح انجام می دهند . زمانی والدین می توانند به نحو احسن از عهده این وظیفه بر آیند که بدانند چگونه به جای کمک به دانش آموز ،مانع پیشرفت و باعث سستس و تنبلی او نشوند والدین با شناخت بیشتر و آگاهی از شیوه های صحیح تعلیم و تربیت بهتر می ×توانند به یاری فرزندان خود بشتابند.

-5-1 فواید تحصیلات والدین :

الف- رشد زبان کودک با میزان سخن گویی پدر و مادر با کودک رابطه دارد :عوامل محیطی گوناگون در سخن گویی و قدرت بیان کودک تاثیر دارد .کودکان خانواده های تحصیل کرده و تربیت شده با واژه های درست و سخنان شایسته سروکار دارند و با آنها که از ×این نعمت محرومند تفاوت دارند.

ب-پدر و مادر باید فرهنگ کتابخوانی و مطالعه را به فرزندان بیاموزند: کمک به فرزندان در انتخاب کتابهای خوب و متنوع با جاذبه یکی از وظایف مهم والدین است برخی از اولیاء فکر می کنند وقت بچه ها تنها باید صرف خواندن کتابهای درسی شود این تصور نادرست است و والدین تحصیکرده با تشویق فرزندان به مطالعه راه دانش آفزایی آنان را هموار می سازند و بخشی از درآمد خانواده را صرف خریداری کتابهای آموزنده می کنند و عادت به مطالعه را در فرزندانخود به وجود میآورند

پ- نقش والدین در گرایش صحیح نسبت به آموزش :بهترین معلمان کودکان والدین هستند که از آموختن پشتیبانی کرده و آن را تشویق می کنند.گرایش صحیح نسبت به آموزش ،مهمترین درسی است که کودکان می توانند بیاموزند . نقش والدین در این یادگیری کلیدی است والدین می توانند به این امر صورت تحقق ببخشند .مدارس می توانند فقط آن را تصدیق نموده برآن پایه آموزش های ×بعدی را پیش ببرند - فرهادیان ، - 1377

-5-2 مضرات بی سوادی والدین :

الف - برخی از والدین برای تامین پوشاک فرزندانشان مبالغ زیادی خرج می کنند اما جهت آموزش آنان حاضر نیستند هزینه ایی تقبل کنند .نتیجه این تفکر،ضعف فرهنگ کتاب خوانی در جامعه شده است در تنظیم اقتصاد خانواده باید بودجه ایی برای اعتلای ×فکری فرزندان لحاظ گردد.

ب- نگرش پدر و مادر نسبت به مدرسه :نگرش پدر و مادر نسبت به مدرسه و آینده زندگی در نگرش کودکنسبت به درس و تحقیق اثر بسزایی دارد .پدران و مادران که درس را کار بیهوده و اتلاف وقت تلقی می کنند ممکن است در فرزندانشان همین داوری بوجود آید و در نتیجه برای اموختن و پیشرفت تحصیلی هیچگونه کوششی بکار نبرند .

پ- مفید بودن کمک والدین به پیشرفت تحصیلی فرزندان: برخی از والدین فرزندانی دارند که از نظر درسی متوسط و یااندکی ضعیف هستند اگر تلاش و کوشش مستمر ولی اندک در موردشان بعمل آید خواهند توانست خود را همسطح دیگر شاگردان کنند ولی بعلت بی سوادی والدین و یا پایین بودن سطح تحصیلات و اطلاعات آنها قادر نیستند به فرزندان خویش کمک کنند همچنین برای این والدین بسی دشوار است که فرزندان خود را از نظر درسی کنترل کنند .اغلب آنها به خود واگذاشته شده و یا در برخی موارد با حیله های والدین خود را در نادانی نسبت به وضع خود نگه می دارند.بر این اساس سطح فرهنگی والدین و استعداد و امکان آنها به پرداخت نسبت به کودک و کنترل سر به هوای آنان در عقب ماندگی درسی موثر است

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید