بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش انجام شده پیرامون میزان تحصیل والدین بر پیشرفت تحصیلی و رشد اجتماعی دانشآموزان مقطع ابتدایی می باشد جامعه آماري در این تحقیق انجام شده شامل 4 مدرسه از مدارس ابتدایی بخش لوداب مشغول به تحصیل بوده تعداد آنها 92 نفر می باشد که از بین آنها 70 نفر دانش آموزبه صورت تصادفی ساده انتخاب کرده تحقیق روي آنها انجام گرفتت، ابزار جمع آوري داده ها پرسش نامه است که شامل گویه هاي مربوط به سطح سواد والدین، پیشرفت تحصیلی، افت تحصیلی، مشکلات رفتاري و مشکلات تحصیلی است که با استفاده از مقیاس لیکرت طبقه بندي شده اند. نتایج بدست آمده در این پژوهش نشان می دهد که دانش آموزانی که والدین آنها از سطح سواد بالایی برخوردارند از پیشرفت تحصیلی بیشتري برخوردارند، و همچنین بین سواد والدین و مشکلات رفتاري رابطهي معناداري وجود نداشت.

کلید واژهها: والدین، پیشرفت تحصیلی، رشد اجتماعی، دانشآموزان ابتدایی، لوداب.

.1 مقدمه

نقش شگفتانگیز تعلیم و تربیت در زندگی انسان بر هیچ خردمندي پوشیده نیست. تاکنون ضرورت آن مورد تردید قرار نگرفته است. زیرا که تعلیم و تربیت صحیح می تواند فرد را به اوج در زنها برساند و اگر غلطاند و او را به سقوط کشاند زیرا آدمی در آغاز تولدش فاقد علم و تربیت و کمال است.

تعلیم و تربیت یکی از عناوینی است که در جامعه امروز نقش اساسی دارد و اهمیت و توجه به آن ناشی از ارزشهاي فردي و اجتماعی آن در تکوین نظام و جوامع بشري است. جوامع بشري سعی در آن دارد تا با مطالعه و تحقیق یاقته هاي خود در قالب راه حلهاي مناسب و مطلوب ارائه دهند و در جهت پیشبرد و اهداف عالی و غائی بشر گامی بردارند و عوامل و متغیر هاي گوناگونی را که در جریان تعلیم و تربیت وجود دارد بشناسد. - شکوهی ، 1368، ص - 88 ضرورت تربیت عمومی با توجه به پیشرفت و پیچیده تر شدن زندگی براي مقابله با مسائل روزمره بیش از پیش حساس می شود تا آنجا که رشد سازمانهاي تربیتی به عنوان شاخص و معیار تعبیر رشد سیاسی و اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است. - معیري، 1375، ص - 11 اهمیت عمده آموزش و پرورش در نقش اجتماعی آن است که در آماده نمودن فرد جهت زندگی در میان انسان ها همت می گمارد. از جمله مسائل که در آموزش و پرورش هر کشور مورد ارزیابی و بررسی دقیق قرار می گیرد مسئله پیشرفت و افت تحصیلی وعوامل شکست وپیروزي دانش آموزان است که با بررسی هایی که از زوایاي مختلف انجام می گیرد علل آن راپیدا کرده و در جهت رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط مثبت آن برنامه ریزي می نمایند.

نظریه اهمیت سواد و نقشی که والدین می توانند در پیشرفت دانش آموزان داشته باشند و راهنماي ایشان در مسائل آموزشی باشند اکنون این موضوع مطرح می گردد که آیا تحصیلات والدین می تواند بعنوان عامل اثر گذارنده روي پیشرفت تحصیلی فرزندانشان مؤثر باشد. گروهی از صاحب نظران علوم تربیتی معتقدند عامل بیسوادي به عنوان یک مانع بازدارنده در تمام مقوله هاي اجتماعی دخیل است و والدین بیسواد معمولاً کمتر به مسأله پیشرفت تحصیلی فرزندان خود فکر می کنند. آنان اغلب به دنبال روال عادي زندگی خود هستند و با اولیاي مدرسه همکاري لازم را ندارند بنابراین انگیزه یادگیري و پیشرفت در این قبیل خانواده ها ممکن است کمتر از دانش آموزان دیگر باشد. و فقدان انگیزه مانع پیشرفت تحصیلی خواهد شد. سطح تحصیلات و فرهنگ خانواده همانند سایر عوامل در پیشرفت تحصیلی به اشکال مختلف یا افت تحصیلی تأثیر دارد. پایین بودن سطح تحصیلات و فرهنگ خانواده موجب میشود والدین نتوانند دانش آموزان را یاري کنند و همچنین باعث می شود والدین در خانه از روزنامه، مجلات ... کمتري استفاده کنند و فرزندان چنین خانواده هایی در محدودیت بسر میبرند همچنین چنین خانواده هایی نمی توانند نگرش هاي لازم را به فرزندان خود براي ادامه

تحصیلات بدهند - بیابانگرد ،. - 112 : 1375

با عنایت به اهداف تعلیم و تربیت و خصوصاً از دیدگاه اسلام که رسیدن به کمال است و خود نیز داراي هدف نهایی غایی، کلی و اهداف تفصیلی است باید گفت اهداف کلی که در مقایسه با هدف هاي غایی با عبارات دقیق تري بیان شده اند سیاست هاي آموزشی را از نزدیک القاء و تعقیب می کنند. باید توجه کرد ویژگی تربیتی باید همچون نهاد اجتماعی در نظر گرفته شود که نه تأثیر فردي بر فرد دیگر بلکه همچون تأثیر نسلی بر نسل دیگر ظاهر شود. - شکوهی ، . - 115 : 1368

.2 بیان مساله

اندیشهي بشر همواره نعمتی گران قدر بوده است. این وجه افتراق با سایر موجودات سبب شده است، تا انسان در رهگذر تاریخ و در طول زمان به تکامل رهنمون شود. آدمی، از آغاز پا نهادن به این کرهي خاکی با مشاهده ي پدیدهها، مفاهیم و تصورات اولیه اي در ذهن خویش یافت، سپس در پی مفاهیم اسباب و علل پیدایش پدیده ها و رویدادها و تحولات، به تفکر و تجربه روي آورد و در هر مرحله گامی پیشتر فرا نهاد.

خط و زبان، ازابداعات مهمی است که بعدها توسط بشر پدید آمد و انتقال تجربه ها و تفکرات افراد به یکدیگر را میسر ساخت. بدین ترتیب، دانش ناچیز بشر در دوران هاي اولیه به دوران بعد لبریز شده و در سیر تکاملی خود پیچیده تر و جامع تر گشت. اکنون گنجینهي گران بهاي بشر، علم و دانش که دستاورد قرن ها مرارت و تلاش خستگی ناپذیر بشري است در قالب کتاب ها، نشریه ها و نوشته هاي گوناگون در آمده است. براي ورود به این حوزه و دستیابی به این ذخایر نیز، کلیدي جز درك و فهم و توانایی خواندن و نوشتن و تحصیلات، شناخته نشده است؛ و اگر چه کسب مهارت هاي خواندن و نوشتن، خود به معناي شعور و آگاهی نیست، لیکن ابزارهایی مؤثر در راه رشد و تعالی انسان خواهد بود.

بی سوادي با فقر و ناهنجاري، پیوند مستقیم دارد و در محروم ترین مناطق کشورهایی که دچار کمبود منابع طبیعی هستند، در بین فراموش شده ترین، گروه هاي انسانی و کسانی که از نارسایی ها و کمبودهاي مهم و اساسی مانند: غذا، بهداشت، مسکن، بیکاري و... رنج می برند به گسترده ترین شکل ممکن وجود دارد.

قدم اول در موفقیت این است که پیروز شدن را بخواهیم ، تنها به این صورت است که اصول موفقیت را به آسانی خواهیم آموخت. پیروزي در تحصیل به عوامل گوناگونی بستگی دارد و این عوامل درمجموعه اي فردي، آموزشگاهی، خانوادگی و اجتماعی طبقه بندي می شود.

بی تردید پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به عوامل مختلفی نظیر درآمد، سطح تحصیلات والدین، رفتار والدین، فضاي خانواده، شبکه ارتباطی، نوع مدرسه، امکانات آموزشی، رفتار معلم و بسیاري از عوامل دیگر بستگی دارد.
در این تحقیق من عامل دوم یعنی سطح تحصیلات والدین را در پیشرفت تحصیلی و اعتماد به نفس دانش آموز مورد بررسی قرار می دهم.

سطح تحصیلات و فرهنگ خانواده ، همانند سایر عوامل مرثر بر پیشرفت تحصیلی به اشکال مختلف در پیشرفت تحصیلی و یا افت تحصیلی و میزان اعتماد به نفس تأثیر می گذارد.

نحوه برخورد والدین ، فرزندان برخوردار از نعمت پدر ومادر ، تشویق یا تنبیه ومنعیت اقتصادي و محیط عاطفی خانواده ، میزان سواد والدین بر پیشرفت تحصیلی فرزندان خود تاثیر بسزایی دارد. و سرنوشت کودك را تغییر داده و در شکوفایی یا پس ماندگی استعداد و هوش او تأثیر انکار ناپذیري دارد.

یکی از وقایع دردناك که از مطالعه روي رشد کودکان با توانایی هاي بالقوه یکسان به عمل آمده است. این است که رشد وپرورش وکسب اطلاعات در این کودکان خیلی متفاوت است . کودکانی که درخانواده هایی تحصیل کرده فرهنگیو بارمی آیند، معمولاً نسبت به کودکانی که از این نظر کمتر حمایت شده اند، پیشرفت مداوم و پیوسته تري دارند.

مشاغل و گرفتاري هاي روزمره ي پدران و سواد و تحصیلات اندك، پرجمعیت بودن خانواده ها، اختلاف هاي خانوادگی، دوستان ناباب و فقر اقتصادي، با انحرافات از رفتار به هنجار، رابطه اي قابل ملاحظه دارد. اگرچه تحصیلات پدران و مادران در رفتار به هنجار فرزندان تأثیر انکار ناپذیر دارد، اما در بررسی هاي انجام شده، نقش مادران، چشم گیرتر می نماید. دور بودن پدران از منزل به دلیل اشتغال، باعث می شود که فرزندان، بیشتر ساعات بیداري را با مادران خود بگذرانند. از این رو سطح سواد و تحصیلات مادران می تواند در هدایت تحصیلی و شغلی فرزندان تأثیر قابل ملاحظهاي داشته باشد.

به طور خلاصه: -1 درآمد خالص

-2 سطح سواد و تحصیلات والدین -3 تبعیض قایل شدن در نوع کودکان - دختر و پسر - -4 نوع شغل پدر و مادر -5 تعداد فرزندان -6 ترتیب تولد فرزندان

-7 سطح طبقه ي اجتماعی و اقتصادي

-8 امکانات رفاهی

-9 خانه و محل سکونت از جمله عوامل مهم به مدرسه نرفتن فرزندان و بروز ناهنجاري رفتاري دانش آموزان می باشد.

.3 اهمیت و ضرورت تحقیق

اهمیت این پژوهش در آن است که با شناخت عمیق تر و بیش تر نوجوانان و دانستن مسائل و ویژگیهاي خاص هر گروه از کودکان و نوجوانان که آینده سازان مملکت اسلامی و امید هاي آینده جامعه ما می باشند نخست قادر به تشخیص آنها از سایر کودکان می شویم و دوم ارائهي راه حل ها و راهنمایی هاي مناسب، جهت رفع و یا حداقل، بهبود مشکلات این گروه از نوجوانان می باشد تا بتوانیم با داشتن نیروي جوان تحصیل کرده و با درك و شعور به بالاترین درجات در سصح علم و دانش و تکنولوژي برسیم .

در مورد آثار و پیامدهاي شوم بی سوادي منحنی فراوان است. دو واقع آن چه که باعث استثمار و استعمار کشورهاي جهان سوم شده وجود ناآگاهی و بی سوادي در سطح وسیعی از افراد این جوامع است . اگر آگاهی را با سواد معادل در نظر گیریم – که در حقیقت هم در جامعه کنونی اینگونه است – همواره آگاهی سبب اطمینان و انقلاب در برابر ستمگران و ظالمان بوده است. شواهد تاریخی نیز گواه آن است که حکومت پادشاهان ستمگر دوام بیشتري داشتند که رعیت خود را ناآگاه نگه می داشتند. استعمارگران که به غارت

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید