بخشی از مقاله

چکیده    

تجار ت الکترونیک  شامل تمام فعالیتهاي تجا ري است که با استفاده از برنامه هاي کاربردي کامپیوتري انجام میشود .این فعالیتها میتواند شامل:فرو ش مستقیم الکترونیکی، مدیریت ارتباط با مشتري، مدیریت زنجیره تامین و استفاده از اینترنت به عنوان ابزاري براي انجام مبادلات  تجاري می باشد .تجارت الکترونیک مبادله اطلاعات تجاري بدون استفاده از کاغذ است .بطور کلی و اژه
تجار ت الکترونیک  اشاره به معاملات الکترونیکی دارد که از طریق شبک ه هاي ارتباطی انجام می پذیرد.

همانگونه که بیان شد در خصو ص امنیت در تجارت الکتر ونیک با توجه به این که عدهاي فناور ي اطلاعات را در اختیار م طامع خود قرار دادهاند جامعه اطلاعاتی با تمام پیشرفتها و مزیتهایی که دارد، به شدت در مقابل خطر ات و تهدی دات آسیب پذیراست، زیرا فناوري اطلاعات فرصت هایی تازه و بسیار پیشرفته براي قانونشکنی در اختیار مجرمین می گذارد و علا وه بر اینکه توان بالقوه ارتکاب گونه هاي مرسوم جرائم را به شیوهاي غیر مرسوم به وجود میآورد، ارتکاب اعمال مجرمانهاي را که پیش از این به هیچ وجه امکانپذیر نبود فراهم نموده است .

بنابراین جر م رایانهاي به تهدیدي مهم علیه جامعه اطلاعاتی امروز و علی الخصوص تجارت الکترونیک تبدیل ش ده است .نفوذ    فناوري اطلاعات به تمام ابعاد زندگی و همچنین تعامل و ارتباط میان کامپی وترها با شبکه هاي رایانهاي  بینالمللی، پدیده جرم ر ایانهاي را متنوعتر و خطرناکتر ساخته و بعد بینالمللی به آن بخ شیده است .بررسی و ت جزیه و تحلیل  جنبه هاي م ختلف جرائم رایانهاي مشخ ص خواهد ساخت که کامپیوترهاي مدرن و شبکههاي ارتباطی داراي صفات و خصو صیاتی هستند که فرصتی بسیار مناسب براي مجرمی ن پدید میآورند و مشکلات بسیاري را فرا روي بزهدیدگان بالقوه و پلیس قرار میدهد.

این مقاله در سه فصل طرح ریزي شده ،در فصل نخست تحلیلی از جرایم رایانه اي ،در فصل دوم جستاري پیرامون تجارت الکترونیک و نهایتا در فصل سو م تاثیر جرایم رایانه اي بر ت جارت الکترونیک مطرح شده است.

کلید واژه:کامپیوتر، جرایم اینترنتی، بزهکاري ، تجارت ال کترونیک
 
فصل اول :جستاري پیرامو ن جرایم رایانه اي مبحث اول : کلیات

در طی دهه هاي اخیر بسیاري از جنبه هاي زندگی ما با فناوري و ت کنولوژي عجین گردیده است. در ابتداي ورود رایانه به زندگی انسان تنها بخشهاي خاصی از جامعه تحت تأثیر آن قرار گرفته بود؛ ولی درسالهاي اخیر توسعه فناوري اطلاعات به طور بنیادی ن جوامع را درکلیه زمینههاي اقتصادي؛ اجتماعی؛ فرهنگی و سیاسی دستخو ش تغییر و تحول نموده ا ست به نحوي که اکنون به سختی می توان بخشهای ی ازجوامع توسعه یافته را پیدا کرد که ت حت تأثیر آن قرار نگرفته باشد.

توسع ه فناوري اطلاعات مرهون سه عامل است 1- :موفقیت در توسعه و پیشرفت سیستم هاي کامپیوتري 2-همگرائی بین سیست مهاي کامپیوتري و مخابراتی 3-پذیرش و کاربرد گس ترده و جهانی آن درتمام جنبه هاي زندگ ی و تمام رشتهها و مشاغل . در دهه هاي اخیر و با پیشرفت ت کنولوژي در ك انسان ها از کاربرد این ابزار در جهت رسیدن به اهد اف خود افزایش یافت و با توجه به قابلیتهاي موجود در اندیشه هر چه آسان تر نمودن امور روزانه زندگی خود با بهره گیري از پتانسیل هاي موجود پرداخت .

تعداد زیادي ازسیستمهاي رایانهاي جدید در اندازههاي کوچک با ظرفیت پردازشی و ذخیرهساز ي بالاو هزینه نازلتر از گذشته در اختیار کاربران در رشته هاي مختلف قرار گ رفته و قابلیت پردازش و ذخیرهسازي هر نوع اطلاعا ت از قبیل متن؛ صوت ؛ تصویرهاي ثابت و متحرك در این سیستمها موجب پیشرفت و استفاده بسیار گسترده از فناوري اطلاعا ت گردیده است . از طرفی همگرایی بین سیستم ها ي کامپیوتري و مخابرات موجب پیشرفت و تکامل فناوري اطلاعات گردیده وتأثیر زیادي نیز بر تکامل فناوري ارتباطات راه دور گذاشته است در اثر این همگرایی ارتبا طات کلاسیک همچون انتقال صداي انسان جاي خود را به مبادله مقادیر وسیعی از دادهها مانند متن و صوت و تصاویر ثابت و متح رك داده است .

این تبادل نه تنها بین ان سانها بلکه بین انسان و رایانه و همچنین بین خود رایانه ها نیز وجود دارد .حالا  دیگر توانایی یا عدم توانایی برقراري یک ارتباط مستقیم چندان حائز اهمیت نیست بلکه کافی است که دادهها وارد شبکهاي شوندکه در آن آدرس فرستنده و مقصد هر فردي که قرار است داده ها در اختیار و ي قرار گیرد مشحص باشد تا آنها بتوانند به دادهها دسترسی پیدا کنند .استفاده و سیع از پست الکترونیک و دستیابی به اطلاعات از طریق وب سایتهاي متعدد در اینترنت نمونههایی از این پشرفتها میباشدکه جامعه را به طرز پیچید هاي دگرگ ون ساخته است.

از آن جا که امروزه تکنولوژي به یکی از پایه هاي اساسی ن ظام اجتماعی تبدیل شده ا ست همه کشو رهاي جهان نیز به نسبت میزان برخورداري و بهره مندي شان ا ز فناوري اطلاعات در معر ض خطرات و تهدیدات نا شی از این فناوري میباشند .قطعاً کشورهاي توسع ه یافته در حال حاضر به لحاظ استفاده بی شتر از این فناو ري در معرض خطر بیشتر ي هستند .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید