بخشی از مقاله

چکیده:

امروزه، تحولات عظیمی در تکنولوژي بوقوع پیوسته و شاهد انقلابات بزرگ در زمینه فن آوري ارتباطات فراملی طی چند دهه اخیر بوده ایم . اینترنت علیرغم تمامی ا مکانات و اطلاع رسانی در عرصه بین المللی که براي ما به ارمغان آورده است ولی متاسفانه بعضی از افراد سودجو و فرصت طلب با فرا گرفتن دانش و مهارت لازم، راههاي ورود به سیستم هاي کامپیوترهاي دولتی ،خصوصی و... را به دست آورده اند که موجب بروز مشکلات و خسارات فرا وانی گردیده است. با توسعه و تحول یافتن اینترنت، در مقابل انقلاب عظیمی در ایجاد جرایم در سطح بین المللی بوجود آمده است .لذا در بیشتر کشورهاي دنیا جرایم اینترنتی بعنوان یک معضل حاد و بسیار مهم تلقی میگردد ودولتها درصدد پیدا نمود ن راه حلهاي مختلفی در جهت جلوگیري از وقوع آن میباشند. در حال حاضر جرایم اینترنتی با اش کال مختلفی صورت می پذیردکه عبا رتند از: کلاهبرداري اینترنتی، سوءاستفاده از شب که تلفنی ،سوءاستفاده از کارتهاي اعتباري،وارد کر دن ویروس به کامپیوترهاي، ما در این پژوهش براي پیشگیري و جرم شناسی بهتر دیگر ریشه هاي روانشناختی بزهکاري را مورد بررسی قرار دادیم زیرا براي چ گونگی برخو رد با جرم چراي ایجاد آن اهمیت زیادي دارد

مقدم ه

در بررسی ماهیت جرم4 و بزه نکته اصلی این مسئله مهم ا ست که هیچ ک س از ابتداي تولد مجرم نیست و در طول زمان در اثر عواملی چون خانواده، اجتماع و محیط پرورشی رفتارهاي مجرمانه را می آموزد، هرچند زمینه هاي زیستی در این که فرد به بزه گ رایش داشته با شد نیز غیر قابل انکار نیست - والداس5، . - 2011 در مورد بزهکاري6 نیز همانند سایر ناهنجاري ها باید ریشهها، علل و عوام ل آن مورد مطالعه قرار گیرد و براي از بین بردن و یا کاهش آن اقدام کرد. راه درست برا ي پیشگیري، انج ام مطالعات عل می براي شناخ ت علل این گونه رفتارهاي جرم آفرین است. نامتعادل بودن شرایط اقتصادي و اجتماعی عامل دیگري براي ارتکاب جر م و جنایت اس ت این امر موجب می شود خانواده نتواند در حد کافی امکانات تربیتی در اختیار داشته باشد و یا حتی فرزند را به رفتارهاي بزهکارانه تشویق کند. ه مچنین از هم پاشیدگی نظام خانواده و فرار از خانه نیز رابطه بسیار قوي با بزه دارد - هینتون7، شپرس8 و سیمس9، . - 2003  بزه در لغت به معنی گناه10، خطا11 و جرم12 است و منظور از بزهکاري، اعمال و رفتارهایی است که بر خلاف قانون13، ارزش ها14 و باورهاي فرهنگی_جامعه رخ می دهد و نشانگر آن می تواند دزدي، پرخاشگري، سومصرف مواد م خدر، قتل و قاچاق و مانند آنها باشد - اوربانیک15، اندراس1 6، آسترید17 و مول18، . - 2006 جرم یا بزه، به معنی انجام هر نوع رفتار یا ترك رفتاریس ت که قانون را نقض میکند و مجازات در پی دارد. جرم و جنایت و بزهکاري از مفاهیم کلیدي در حقوق جزا، جامعه شناسی و روان ناسی هستند. سایر مفاهیم مرتبط با بزهکار، م جرم19 یا بزهکار به کسی گفته می شود که مرتکب جرم یا بزه می شود. قربانی20 یا بزهدیده کسی است که بر او جنایت رفته است؛ کسی که جرم یا بزه به ضرر او واق ع شده است - ار دبیلی، . - 1383

در دوره قدیم و قبل از روا ج یافتن تفکر علمی، ناهنجاري امري ذاتی و سر شتی تلقی می شد. به نظر آنها افراد یا ذاتا" نیکو سیرت هستند، و یا بد سیرت و این سرشت و ذات هم امري طبیعی است و از هنگام تولد شکل گرفته است . لذا افرادي که ذاتا" بد سیرت هستند کجرو و منحرف باق ی می مانند. این تفکر سنتی با آغاز مطالعات علمی و بررسی هاي گوناگون در زمینه بزهکاري از بین رفت و بعد از آن تبیین هاي متعددي از جانب بسیاري از صاحب    نظران در مورد بزهکاري ارائ ه گردید و از اوایل قرن بیستم مسئله بزهکاري و شناخت شخصیت منحرفان به منظور اصلاح و پیشگیري آنان بیش از پیش    مورد بحث و بررسی قرار گرفت. به ویژه در این رابطه روانش ناسی، روان پزشکی و روانکاوي هم توسعه یافته بود و می شد از یافته هاي دانش هاي مذکور اطلاعات قابل استفاده و مفیدي براي شناخت منحرفان، اصلاح و یا پیش گیري آنان بدست آورد. - ستو ده، . - 1373 با ظهور مذهب مس یح ، عقاید اخلاقی فلاسفه آمیخته با افکار مذهبی گردید و رحم و نیکوکاري که یکی از اصول مذهب مسیح است سبب شد که روحانیون به فکر اصلا ح و تربیت بزهکاران بوده و در هدایت و حمایت اطفال بی پناه کوشا باشند . تحت تاثیر عقاید آنان در سال 813 میلادي از طرف مجم ع عمومی روحانیون مسیح ی پیشنهاد شد که به زندانیان کاردستی آموخته شود و با نصایح سودمند آنان را به راه راست هدایت کنند - تاج زمان، . - 1352 اما در دنیاي امروز با گستر ش فناوري اطلاعات بزهکاري به دنباي مجازي وارد و مصادیق جرم تغیرات زیادي دارد به طور مثال سرق ت از بانک به سرقت از یک کارت اعتبار ي در فضاي مجازي تغیر شکل پیدا کرده است - متریجن21 و اسمیت22، 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید