بخشی از مقاله

چکیده:

در این پژوهش تاثیر عملکرد گیاه سرخارگل - EP - بر شمارش تفریقی سلول هاي خون ماهی نوجوان استرلیاد -  Acipenser - ruthenus مورد بررسی قرار گرفت. تعداد 180 قطعه ماهی استرلیاد نوجوان با میانگین وزن اولیه 75±1 گرم انتخاب وپس از سازگاري با محیط بصورت تصادفی در 4تانک - در هر تانک 45 ماهی - ذخیره شدند. گیاه سرخارگل - بغض در 3 سطح 0/5 گرم در کیلوگرم - تیمار - 2، - 1تیمار - 3 و 2 گرم در کیلوگرم - تیمار - 4 به جیره غذایی اضافه گردید و جیره فاقد بغ براي تغذیه گروه شاهد - تیمار - 1 مورد استفاده قرار گرفت. هر تیمار در 3 تکرار انجام گرفت.

ماهیان روزانه به میزان %3 از وزن بدن مورد تغذیه قرار گرفتندح در پایان60 روز تعداد 9 عدد ماهی از هرتیمار به صورت تصادفی انتخاب شده و پس از بیهوش شدن در محلول %2 2فنوکسی اتانول خونگیري از ماهیان انجام گرفت. گلبول هاي سفید خون شامل مونوسیت، لنفویست و نوتروفیل مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج مشخص کرد که میزان لنفوسیت و نوتروفیل تحت تاثیر تجویز عصاره سرخارگل قرار گرفت و به طور معنی داري بیشتر از شاهد بود - زتحت ش بض، در صورتی که میزان مونوسیت تحت تاثیر تجویز عصاره سرخارگل قرار نگرفت - زتحت ش بض. به طور کلی می توان نتیجه گرفت که تجویز عصاره سرخارگل به صورت خوراکی باعث افزایش نسبت لنفوسیت و نوتروفیل می گردد و می توان این ماده به عنوان محرك ایمنی در ماهی نوجوان استرلیاد توصیه نمود.

کلمات کلیدي: اکیناسه پورپورآ، ماهی استرلیاد، شمارش تفریقی سلول هاي خون

مقدمه

در چند دهه ي اخیر استفاده ي از گیاهان دارویی با توجه به مزیت هاي متعدد، از جمله عدم ایجاد مقاومت دارویی، ارزان ،پایدارو در دسترس بودن، توجهات زیادي را در سطح جهان به خود جلب نموده است.از این رو در بین محرك هاي ایمنی متعدد، محرك هاي ایمنی با منشا گیاهی داراي ارجحیت می باشند - صتتل ,حئه صک غکلاط - . اخیراً در آبزي پروري استفاده از ترکیبات گیاهی به عنوان محرك هاي ایمنی جهت تقویت سیستم ایمنی ماهیان پرورشی رایج شده است - ختتل ,حئه صک پهل - .

سرخارگل یکی از گیاهان داراي اثر تحریک ایمنی ثابت شده در حیوانات خو ن گرم بوده و افزایش کارایی سیستم ایمنی بدنبال تجویز فراورده هاي مختلف سرخارگل در این حیوانات گزارش شده است - زتتل ,حئه صک jهطههئکحض. به نظر می رسد که اثرایمنی این گیاه در مرحله اولیه از طریق فعال سازي پاسخ هاي ایمنی ذاتی انجام گیردجذتتل zصطهwلاطح فصتتل ,صصکططهBضح .دومین خصوصیت فارماکولوژیک گزارش از این گیاه، فعال سازي ماکروفاژي است که اهمیت دارویی این گیاه را بیشتر نموده است.ترکیبات این گیاه جز و متداول ترین گیاهان دارویی است که امروزه در طب انسانی مورد استفاده قرار می گیرد و بسیاري از موارد استفاده آن به خصوصیات ایمونولوژیک آن مربوط است. اثرات این گیاه در تحریک ایمنی ماهی کپور علفخوار نیز تایید شده است - علیشاهی، . - 1383
تاسماهیان یا ماهیان خاویاري که ماهیان غضروفی- استخوانی یا استروژن جغپک؟طأصحض نیز نامیده می شوند از دسته ماهیان غضروفی دوران اولیه هستند که حدود 250 میلیون سال قدمت دارند - ذککذ , ؟غأد - . به دلیل ارزش اقتصادي و غذایی بسیار بالاي گوشت و خاویار از یک سو و کاهش میزان ذخایر این ماهیان درتمام زیستگاه هاي طبیعی آنها از سوي دیگر، تکثیر و پرورش آنها از سال ها پیش مورد توجه بسیاري از کشورهاي جهان قرار گرفته و پیشرفت هاي چشمگیري به همراه داشته است.

استرلیاد  - Acipenser ruthenus بعنوان یکی از گونه هاي با ارزش  از کوچکترین گونه این ماهیان محسوب می شود ح این ماهی یک گونه آب شیرین و پوتامودروموس است و در آبهاي شیرین مناطق سرد سیري در رودخانه هایی که به دریاي سیاه، آزوف ودریاچه خزرجولگا و کوراض می ریزند . مطالعه حاضر با هدف بررسی اثرات این ماده گیاهی بر شمارش تفریقی سلول هاي خون ماهی استرلیاد پرورشی انجام گرفت.

مواد و روش کار

این آزمایش به مدت 8 هفته در مرکز تکثیر و پرورش آبزیان اصفهان انجام گرفت حتعداد 180 عدد از استرلیادهاي نوجوان در محدوده وزنی 75 گرم و طول اولیه 25 سانتی متر قرار داشتند انتخاب و به تانک ها معرفی شدند، انتخاب ماهیان به گونه اي انجام گرفت که هیچگونه اختلاف معنی داري در بین تیمارهاي مورد بررسی مشاهده نگردید حآزمایش در 4 تیمار و3 تکرار انجام گرفت:

تیمار -1  مخلوط پایه کارگاه به عنوان تیمار شاهد.

تیمار -2 مخلوط پایه کارگاه 0/5+ گرم عصاره الکلی سرخارگل به ازاي هر کیلوگرم جیره غذایی

تیمار – 3 مخلوط پایه کارگاه 1+ گرم عصاره گیاهی عصاره الکلی سرخارگل به ازاي هر کیلوگرم جیره غذایی تیمار -4 مخلوط پایه کارگاه 2 + گرم عصاره الکلی سرخارگل به ازاي هر کیلوگرم جیره غذایی

عصاره گیاه سرخارگل از شرکت دارویی زردبند تهیه گردید. پس از محاسبه میزان عصاره گیاهی مورد نیاز براي هر تیمار، مقدار عصاره محاسبه شده در آب حل شده و با غذا مخلوط گردید. سپس مخلوط به هم زده شده تا بصورت همگن در آید و سپس در مجاورت جریان هواي ملایم که توسط فن ایجاد گردیده بود خشک شدند. پس از خشک شدن غذا، پلت ها به اندازه طول 1 سانتی متر شکسته شدند و پس از محاسبه کردن میزان مصرف غذاي روزانه در کیسه هاي دوجداره بسته بندي شدند و تا زمان مصرف در سردخانه با درجه حرارت -4 درجه سانتی گراد نگهداري شد. آنالیز تقریبی غذاي ساخته شده در جدول 1-3 آمده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید