بخشی از مقاله

چکیده:

وظایف و مسئولیت های دولت ها در قبال جامعه، غالباً بوسیله سازمان های موجود در جوامع انجام می پذیرد ومنابع انسانی عوامل مهمی برای تحقق اهداف این سازمان ها به شمارمی روند. به عقیده چستربارنارد هدف به تنهایی موجب تمایل منابع انسانی به همکاری و مشارکت نمی شود، مگر اینکه هدف را همه اعضای سازمان بپذیرند و برای رسیدن به آن همکاری و مشارکت داشته باشند.

امروزه شاهد تغییر و تحولات سریع در جوامع، بخصوص پدیده جهانی شدن در ابعاد مختلف آن هستیم که این امرباعث می شود که سازمان ها همواره به دنبال تحول سازمانی باشند و از طرفی جامعه نیز وارد مرحله جدیدی از توسعه می گردد در این راستا، موضوع رسانه های اجتماعی بعنوان یک اهرم توفیق آفرین نقش بسیار مهم تری از سرمایه فیزیکی و انسانی در جامعه دارد و می تواند بستری مناسب را برای اثر بخش بودن سازمان ها و جامعه بوجودآورد.

بدون تردید رسانه بعنوان یکی از ابعاد مهم کلیدی در اجرای برنامه های توسعه ای کشور، می تواند شرایط مناسبی را برای ایجاد بسترهای مثبت اجتماعی بوجود آورد. در این مقاله سعی بر آن است که ارتباط بین افزایش نگاه مثبت اجتماعی و رسانه مورد تحلیل قرار گیرد.

واژگان کلیدی:رسانه،تفکرات اجتماعی،مردم

اهمیت سرمابه های اجتماعی

امروزه در کنار سرمایه انسانی، مالی، اقتصادی سرمایه دیگری به نام سرمایه اجتماعی مورد بهره برداری قرار گرفته است سرمایه اجتماعی نقش بسیار مهمی در انسجام میان منابع انسانی و جوامع دارد و در غیاب آن، سایر سرمایه ها اثر بخشی خود را از دست می دهند و بدون آن منابع انسانی نمی توانند راه های توسعه و تکامل را طی کنند و اثر، بخش تر عمل کنند.[1] اعتماد ،مشارکت، آگاهی عمومی، روابط متقابل، تعهد و پاسخگویی را می توان به عنوان مؤلفه های

اجتماعی در نظر گرفت که فقدان هر یک از آن ها برای منابع انسانی موجب کاهش تشریک مساعی و کاهش دسترسی به اطلاعات می شود که این امر خود موجب ایجاد مسائل و مشکلاتی همچون بالا رفتن تنش اجتماعی، کاهش رضایت، کاهش انگیزش، در سازمان ترک شغل و در نهایت کاهش کارایی و اثر بخشی در اجتماع می گردد.لذا در این پژوهش سعی شده است که بررسی تأثیر رسانه بر سرمایه اجتماعی صورت گیرد تا در صوررت وجود رابطه مستقیم به ارائه راهکارهایی منجر شود که موجب تقویت سرمایه اجتماعی در ابعاد مورد نظر گردد تا سطح اثر بخشی اجتماعی افزایش یابد. در تبیین سرمایه اجتماعی می شود: سرمایه اجتماعی، منابعی هستند که یا از درون شبکه های کسب و کار و یا بصورت فردی در دسترس است، این منابع شامل اطلاعات، اندیشه ها، راهنمائیها، فرصت های کسب و کار، سرمایه های مالی، قدرت، نفوذ، پشتیبانی،احساسی، خیرخواهی، اعتماد و همکاری می باشد.سرمایه اجتماعی مجموعه هنجارهای موجود در سیستم های اجتماعی هستندکه موجب ارتقا سطح همکاری اعضای ، آن جامعه گردیده و موجب پایین آمدن سطح هزینه های مبادلات و ارتباطات می گردد.[2] سرمایه اجتماعی از نگاه پیربوردیو، منابع واقعی یا بالقوه ای هستند که حاصل شبکه های بادوام کما بیش

نهادینه شده، آشنایی و شناخت متقابل یا به بیان دیگر، عضویت در یک گروه است که هریک از اعضا خود را از پشتیبانی سرمایه اجتماعی شامل اعتماد، شناخت ، جمعی برخور دار می کند. ارزش های مشترک و رفتارهایی که اعضای شبکه های انسانی و اجتماعات را بهم پیوند می زند.در واقع سرمایه اجتماعی همکاری ها را امکان پذیر می سازد. سرمایه مولد ، در تسهیل کنش های معینی ارزشمند و ممکن است برای کنش های دیگر بی فایده و حتی زیان آور باشد.
تعریف رسانه
دنیای امروز به ارتباط مستمر " - Communicative function - ابزارهایی را در بر میگیرد که به "کارکرد ارتباطی یا کنش متقابل، میان مردمی وابسته است که بسیار جدا و دور از یکدیگر هستند. در واقع امروزه ما در جهان زندگی میکنیم و از اوضاع و رویدادهای هزاران کیلومتر دورتر آگاهیم. ارتباطات همگانی بر بسیاری از جنبه های فعالیتهای اجتماعی ما اثر میگذارد. حتی وسایل سرگرمی مانند روزنامه ها یا تلویزیون، تاثیر فراگیری بر تجربه مادارند. این امر تنها به این علت نیست که آنها بر ایستارهای ما به شیوههایی خاص تاثیر میگذارند، بلکه از آن روست که آنها وسیله دسترسی به اطلاعاتی هستند که بسیاری از فعالیتهای اجتماعی به آنها بستگی دارد.

نظر به اهمیت نقش رسانه ها در پر کردن اوقات فراغت و اطلاع رسانی برخی گفته اند رسانه ها از جمله مطبوعات سه نقش اساسی در ارتباط با مخاطبین خود دارند .

- 1 آگاه نمودن مردم از وقایع و حوادث روز - 2 ایجاد سرگرمی و برنامه های تفریحی - 3 آموزش و پرورش

همچنین گفته شده : رسالت مطبوعات در دو نکته خلاصه می شود : یکی اخبار آگاه ساختن مردم و دیگری تربیت و ارشاد افکار مردم .

مطبوعات را باید مهمترین ابزار برای آگاه ساختن مردم و دادن اطلاعات حقیقی به آنها دانست . در این باره نقش روزنامه ها و مجلات را با کمی تغییر مثبت به یکدیگر اینگونه توصیف می کند : مطالعه نشان می هد که روزنامه ها به جز خبر رسانی نقش های دیگری هم دارند که شاید از خبر هم مهمتر باشد مثل: آگهی های ترمیم، قیمت ارز و سهام و غیره اما مجلات بیشتر خبر سرگرمی و تخصصی دارند و اطلاعات خاصی برای گروه معینی می دهند مجلات سرگرم کننده تیراژ وسیع تری دارند و می توانند هادی های خبرها، رپرتاژ ها، مطالب خواندنی ، تفسیر ها و غیره باشند با این وصف بخشی از مطالب مربوط به تأثیر مطبوعات بر مخاطبین به سؤالاتی درباره نقش مطبوعات در پر کردن اوقات فراغت مردم و اطلاع رسانی و مسایل مطرح در این زمینه بر می گردد .

رابطه معنا داری بین عملکرد رسانه های جمعی و بهبود افکار عمومی وجود دارد . در بین پدیده های روانی جمعی و افکار عمومی گسترده ترین و آشکار ترین آنهاست این پدیده شگرف که با پویایی توانمند خود سرنوشت جامعه های را رقم می زند به موتوری می ماند که چرخ های ماشین اجتماعی را به گردش در می آورد ، ماشین که می سازد، تخریب می کند، تند می رود ، آرام می گیرد ، سرو صدا به راه می اندازد و نیز

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید