بخشی از مقاله

چکیده

هدف این پژوهش بررسی تأثیر سنجش به عنوان یادگیری برخودپنداره دانش آموزان دختر سال سوم راهنمایی شهر اراک بوده است. برای این منظور از دانش آموزان دختر سال سوم راهنمایی شهرستان اراک ، نمونه ای به حجم 60 نفر ، به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای در قالب دو کلاس انتخاب و کلاسهای انتخاب شده به صورت تصادفی در یک گروه آزمایشی و یک گروه کنترل جایگزین شدند . یک کلاس برای آموزش مولف های سنجش به عنوان یادگیری و کلاس دیگر برای گروه کنترل انتخاب شدند . برای آزمون فرضیه های پژوهش از یک طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل آزمون شد . خود پنداره آزمودنی ها در پیش آزمون و پس آزمون با آزمون خودپنداره آهلووالیا اندازه گیری شد پس از آن آموزشها در قالب بسته آموزشی برای گروه آزمایشی به مدت 20 ساعت اعمال گردید . اما گروه کنترل بدون هیچ آموزشی به فعالیت های معمول خود ادامه دادند . داده ها با استفاده از tوابسته تحلیل شدند . نتایج تحلیل نشان داد که آموزش مولفه های سنجش به عنوان یادگیری، باعث افزایش خودپنداره دانش آموزان شده است .

کلیدواژه ها :خود پنداره، سنجش به عنوان یادگیری

مقدمه

از نگاه روا نشناسی خود، خود هسته ی شخصیت است و قسمت عمده ویژگی های شخصیتی، منش و خصوصیات رفتاری هر فرد به تصوی ری که از خود در ذهن دارد یعنی خود انگاره وی بستگی دارد - گرینبرگ1 ، میشل19832 ، به نقل از احمدی ، گروسی فرشی ، و شیخ علیزاده . - 1385 هر فردی در ذهن خود تصویری از خویشتن دارد که آن را خود انگاره یا خود پنداره می نامند . - قائمی ، - 1373  همچنین خود پنداره به معنای نگرش ، ادراک و برداشتی است که فرد از خود دارد ، - بیابانگرد ،. - 1374 خود پنداره مفهومی روان شناختی است که احساس ها ، ارزیابی ها، نگرش ها و نیز مقول ه های توصیفی ها را از خودمان در بر م ی گیرد. بسیاری از صاحبنظران معتقدند که خود پنداره آموختنی است و این موضوع برای فرد و برای کسانی که مسئول پرورش او در دوران زندگی می باشند حائز اهمیت فراوانی است . - بیابانگرد - 1374 از میان پدیده ها و موضوعات مختلفی که بر رفتار و زندگی انسان تأثیر عمیقی دارد، نگرش و طرز تلقی او نسبت به خودش م یباشد.

همانطور که ما نسبت به پدید ه ها و انسانهای دیگر برداشتها و طرز تلقی هایی داریم و بر اثر تجربیات گذشته آنها را به گون های دیگر در مقایسه با سایر انسانها درک می کنیم، از خودمان نیز برداشت هایی داریم. این برداشتها ممکن است مثبت، منفی، غلط و یا درست باشد گاهی اوقات بعضی افراد دارای توانایی خاصی هستند که به علت شکستها و عدم موفقیتهای تصادفی در گذشته ، خودرا ناتوان می یابند عده ای نیز توانایی خود را پایین تر و یا فراتر از آنچه هست می پندارند . در هر صورت و یا به هر شکل این پنداشت و ادراک از خود تأثیر زیادی بر موفقیتها و شکستهای بعدی افراد در زندگی آنها دارد - پرکی 3، به نقل از محسنی ، . - 1388 یونگ در تعاریف به دست آمده از خودپنداره ، خود را عاملی بالقوه در فرد می داند که دربرگیرنده دسته ای از احساسها و اندیشه ها، دریافتها و یادهایی است که از آن آگاهی داریم . خودپنداره دید جامع فرد در باره خودش است - هاماجک 21997 ، به نقل از رئس سعدی، - 1386 بر اساس روا نشناسی انسان گرایی خود هسته مرکزی شخصیت است و در سلامت جسمانی، روانی، موفقیت شغلی ، تحصیلی و هویتی نقش مهمی بر عهده دارد و به طور کلی می توان گفت که بر اساس دیدگاه این روانشناسان تمام رفتارهای انسان تحت تأثیر ونفوذ خود است - جلالی و نظری، - 1388

روان شناسان تربیتی با آوردن نمونه های معتبر نشان داده اند که عوامل محیطی و اموزشی روی پنداشت دانش امزان نسبت به خود تاثیر به سزایی دارد. بنابراین بایستی روی عوامل محیطی و آموزشگاهی نیز تغییراتی بوجود آورد تا خودپنداره افراد تغییر نماید.یکی از عوامل آموزشگاهی سنجش کلاسی میباشد . سنجش موفق و درک درست آن ، نحوه یادگیری و مطالعه دانش آموزان را تحت تأثیر قرار می دهد. - گلیکرز3  ، کستر 4، کریچنر2006.5 ، - 2008 سنجش درست موجب افزایش انگیزه یادگیری است . اطلاعات حاصل از سنجش برای سازماندهی دانش آموزان در قالب جامعه ی کلاسی کارآمد، طراحی و اجرای آموزش و نظارت بر یادگیری دانش آموز استفاده م ی شود - تاپیا 6، پارادو7، باستینز.. - 2008 سنجش چیزی فراتر از برگزاری آزمون ، آزمونهای مداد و کاغذی است - آیراسیان 8، راسل2001 9 ، به نقل ازکرامتی - 1389 سنجش و اندازه گیری مفهوم گسترده تری دارد . بنا به گفته نیتکو10 اصطلاح کلی است و بصورت فرایندی تعریف می شود که برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز تصمیم گیری درباره دانش آموزان، برنامه های درسی، و سیاستهای آموزشی مورد استفاده قرار می گیرد.

- چاوسنگش11 ، - 2010 سنجش کلاسی را به عنوان تمام فرآیندهای مورد نیاز برای تصمیم گیری در باره یادگیری دانش آموزان تعریف کرده اند سنجش یعنی فرآیند جمع آوری اطلاعات درباره یادگیرندگان به منظور کمک به تصمی مگیری در مورد رشد و پیشرفت آنان - گولیکسون 2003 12 ، ترجمه سیف، - 1389سنجش عبارتست از شیوه های مورد استفاده برای جمع آوری اطلاعات درباره عملکرد دانش آموزان - سیف، - 1386 جدیدترین نوع سنجش که هنوز به عنوان عاملی که کاملا شناخته نشده است سنجش به عنوان یادگیری می باشد . سنجش به عنوان یادگیری فرآیندی از پرورش و تقویت فراشناخت دانش آموزان است که بر نقش دانش آموز به عنوان ارتبا ط دهنده کلیدی بین سنجش و یادگیری تاکید دارد - آذر. - 200913سنجش به عنوان یادگیری استفاده از سنجش کلاسی برای به حد اکثر

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید