بخشی از مقاله

چکیده

امروزه با گسترش روزافزون شبکه هاي اجتماعی مجازي در بین کاربران اینترنت شاهد تغییرات چشمگیر در ابعاد مختلف زندگی انسانها هستیم؛ تغییراتی که در نگاهی کلان منجر به تغییر سبک زندگی انسان عصر جامعه اطلاعاتی شده است.

در این مقاله سعی بر آن است که به تاثیر شبکههاي اجتماعی مجازي بر ابعاد مختلف سبک زندگی پرداخته شود. روش تحقیق به کار گرفته شده در این مطالعه، مبتنی بر مطالعه اسناد و تحلیل محتواي مقالات علمی، مجموعه مقالات کنفرانسها، بانکهاي اطلاعاتی داخلی و خارجی و منابع اطلاعاتی است. و بر اساس تحلیل این اطلاعات انسجام یافته است. نتیجه آنکه سبک زندگی به دلیل گره خوردن در تار و پود تکنولوژي اطلاعات و ارتباطات دستخوش دگرگونی شده است.

بنابراین لازم است بدون داشتن موضع تدافعی و سونگرانه به بررسی آثار مثبت و منفی این مقوله پرداخته شود. تا شاهد آسیبهاي کمتري براي افراد جوامع باشیم.

مفهوم سبک زندگی ناظر به شیوه زندگی افراد بوده و در ارتباط با موضوع شبکه هاي اجتماعی اینترنتی از دو نظر حائز اهمیت است: تغییر جایگاه استفاده از اینترنت و شبکههاي اجتماعی اینترنتی در سرانه مصرف اعضاي شبکههاي اجتماعی اینترنتی؛ تغییر نمادهاي فرهنگی ناظر به شیوه زندگی در نتیجه عضویت و حضور در شبکه هاي اجتماعی اینترنتی که موادري نظیر: سبک پوشش، ادبیات افراد و شیوه برقراري ارتباط با دیگران را شامل می شود.

مقدمه

امروزه با گسترش کاربردهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات در زندگی روزمره، شاهد شکلگیري نسل جدیدي از ابزارهاي اینترنتی هستیم که امکانات بیشتري را براي روابط متقابل، مذاکره، گفتگو و به طور کلی ارتباط دو سویه فراهم آورده است. وب، ناظر به شکلگیري اینترنت محاورهاي است که امکان برقراري ارتباطات چند سویه میان کاربران شبکه جهانی اینترنت را فراهم ساخته است. در حالی که وب امکان استفاده افراد از منابع عظیم اطلاعاتی را از طریق شبکه جهانی اینترنت، ارسال و دریافت ایمیل فراهم میکرد. وب بر مبناي محاوره دائمی میان کابران اینترنت شکل گرفت. شبکه اجتماعی اینترنتی - مجازي - ، به عنوان مهمترین مصادیق این امر، به محلی براي حضور اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان و مکان تبادل آرا و افکار و تامین نیازهاي متناسب با زندگی اجتماعی ایشان تبدیل شده اند 

از سال 2005م. تا کنون موضوع شبکههاي اجتماعی مجازي اصلیترین مشغله کاربران اینترنت در دنیا و به تبع آن ایران بوده است. این شبکه به دلیل تکثر و تنوع محتوایی و قابلیتهاي متعدد نرمافزاري و اینترنتی با استقبال وسیعی توسط کاربران مواجه شدهاند. ویژگی این شبکه، قدرت برقراري نظام شبکهاي میان دوستان و همفکران کاربران به صورت منظم و سامانمند است.

ایرانیان از اولین سالهاي ایجاد موج شبکهسازي یعنی رشد سرسامآور وب نوشتها، در این زمینه پیشتاز بوده- اند. چند سالی است که این موج تحت تاثیر شبکههاي جدید مجازي، از رونق افتاده است. شبکههاي اجتماعی مجازي محصول فناوري وب دو هستند . وب دو به آن دسته از فناوريهایی اطلاق میشود که امکان مشارکت کاربر در تولید محتوا و به اشتراك گذاري اطلاعات شامل متن، عکس، فیلم، پیوند، فایل و هرگونه داده دیگر را فراهم میآورند

چنین فضایی که به عنوان واقعیت مجازي یکپارچه، در نظر گرفته میشود، از ویژگیهایی چون: بیمکانی، فرا زمان بودن، صنعتی بودن محض، عدم محدودیت به قوانین مدنی متکی بر دولت – ملتها، از معرفت شناسی تغییر شکل یافته پسامدرن برخوردار بودن، قابل دسترس بودن همزمان، روي فضا بودن و برخورداري از فضاهاي فرهنگی، اعتقادي، اقتصادي، سیاسی و نیز آزادي از هویت بدنی و جنسی جدید برخوردار است . - Myers, 2000 - شبکههاي اجتماعی مجازي از خلال همین واقعیتهاي مجازي است که پیامدهاي روانی و سیاسی و فرهنگی بسیار گستردهاي را میتوانند براي یک جامعه به وجود آورند.

بر اساس تعریف هلن صدیق بناي، "شبکههاي اجتماعی، واژهاي است که براي نامیدن گروهی از افراد که در میان خود داراي ارتباطات وسیع مستمر هستند و یک حلقه منسجم ارتباطاتی را تشکیل میدهند، به کار میرود. وي معتقد است این واژه امروزه بیشتر براي نامیدن پایگاههاي اینترنتی به کار میرود که افراد با عضویت در آنها امکان دستیابی به اطلاعات سایر اعضا، آشنایی با علایق آنها، به اشتراكگذاري تولیدات متنی ، صوتی و تصویري و نیز تشکیل گروههایی بر اساس علایق مشترك با برخی از دیگر اعضاي پایگاه را پیدا می کنند

مفهوم سبک زندگی که امروزه به یکی از مفاهیم بنیادین در تحلیلهاي اجتماعی تبدیل شده - آزاد ارمکی، - 1386 یکی از حوزههاي جدید و مهم مطالعاتی محسوب میشود که در سالهاي اخیر توجه عده قابل ملاحظهاي از محققان را به خود جلب کرده است

هر چند تعریفها و رویکردهاي موجود درباره سبک زندگی متفاوت است، میتوان به نقاط اشتراکی دست یافت که محل پذیرش بیشتر جامعهشناسان است. مطالعه سبک زندگی، در هر جامعه میتواند با انگیزههاي گوناگونی انجام گیرد، ولی اهمیت مطالعه در سبک زندگی ایرانی، به طور عمده از آن روست که هدف انقلاب اسلامی ایران، ایجاد یک تمدن نوین اسلامی است و سبک زندگی، به مثابه بخش نرمافزاري و اصلی یک تمدن می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید