بخشی از مقاله

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، تبیین جامعه شناسی تاثیر شبکه های اجتماعی مجازی برمولفه ی روانشناختی سبک زندگی جوانان 29-14 سال شهر خرم آباد است. جامعه آماری تحقیق برابر است کل جوانان شهر خرم اباد که با توجه به جدول مورگان تعداد 300نفر بعنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای گردآوری داده های مورد نیاز از پرسشنامه های استاندارد سبک زندگی - LSQ - ، و پرسشنامه محقق ساخته اثرات مثبت و منفی شبکه های اجتماعی مجازی استفاده گردید. که ضمن تایید اعتبار صوری و محتوایی آن، پایایی آن توسط آلفای کرونباخ نیز به ترتیب %926 و % 88 محاسبه گردید. داده های حاصل با استفاده از امار توصیفی و ضریب همبستگی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های حاصل از این مطالعه حاکی از آن است که بین رابطه اثرات مثبت شبکه های اجتماعی با مولفه روان شناختی همبستگی مثبت و معنادار 0/404 و بین رابطه اثرات منفی شبکه های اجتماعی با مولفه روان شناختی همبستگی منفی و معنادار 0/363 وجود دارد. در نتیجه می توان گفت؛ با توجه به گسترش روز افزون استفاده از شبکه های مجازی توسط جوانان و تاثیر آن بر سبک زندگی آنها طراحی و اجرای مداخلات آموزشی جهت آشنایی با اثرات مثبت و منفی این شبکه ها در جوانان ضروری به نظر می رسد .

مقدمه

اینترنت به مثابه"رسانه جدید "و یکی از مهم ترین دستاوردهای انقلاب ارتباطات، ازمحدودیت های الگوهای چاپ و پخش در ارتباطات فراتر رفته است .از جمله پدیده های جدید که بر اثر ادغام فناوری های مختلف ارتباطی در سال های اخیر شکل گرفته، شبکه های اجتماعی مجازی است .این شبکه ها با عضو گیری های رایگان از کاربران توانسته اند در جریان سازی های مختلف نقشی اساسی بر عهده داشته باشند .مهم ترین این شبکه ها براساس بیشترین مخاطب عبارت اند از :
فیس بوک، مای اسپیس، اورکات، توییتر، فرندفید - الکس، به نقل از کیا و نوری مزد آبادی، . - 1391 شبکههای اجتماعی یکی از انواع رسانه های اجتماعی محسوب می شوند و محلی برای شکل گیری جماعت های مجازی و شبکه سازی کاربران اینترنتی هستند . شبکههای اجتماعی موفق شده اند تعداد قابل توجهی از کاربران اینترنتی را جذب کنند به طوری که کلیه کاربران در این سایت ها صفحات و پروفایل های شخصی برای خودشان ایجاد کرده و از آخرین اخبار و رویدادها در حوزه های مختلف آگاه شوند - آقانوری، 1390 ، . - 50 اهداف اصلی شبکههای اجتماعی سازماندهی گروه های اجتماعی مجازی - با تکیه بر اشتراکات مختلف و رسیدن به هدف مشترک غالباً سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در دنیای واقعی - ، توسعه مشارکت های اجتماعی، به اشتراک گذاشتن علاقه مندی ها توسط اعضاء، ایجاد محتوا توسط اعضاء و تبلیغات هدف مند اینترنتی می باشد - اسلامی، 1391 ، . - 1 در دنیای دیجیتال، پیشرفت های حاصل از فناوری اطلاعات و ارتباطات همراه با تحول رسانه ای، حوز ه های زیادی را تحت تأثیرخود قرار داده است .از جمله شیوه ارتباط ، تفکر، کار، عمل و در یک سخن، زندگی اجتماعی انسان ها را تغییر داده است ،

به گونه ای که امروزه، همه دستاورد های بشری به سمت الکترونیکی شدن و دسترسی از دور گام بر می دارند - آریانی فر ، 1394 ، . - 26 و این تغیییرات در زندگی اجتماعی و عضویت در شبکه های اجتماعی اینترنتی باعث ایجاد سبک جدیدی از زندگی نیز شده است .در روابط اجتماعی روزمره ، معمولا ما فقط با کسی رابطه برقرار می کنیم که در فعالیت های روزمره ما دخیل باشد .این روابط اجتماعی می تواند به صورت مکالمه رو در رو ، ارسال پیامک ، مکالمه تلفنی و یا رفتن به مکانی همراه با آن شخص باشد .این گونه ارتباطات ، فعالیت هایی هستند که معمولا در زندگی روزمره به آنها مبادرت می ورزیم ، اما امروزه ، به نظر می رسد با رشد کاربران اینترنت ، سبک جدیدی از زندگی به نام سبک زندگی مجازی در بین جوانان در حال شکل گرفتن باشد .این شیوه زندگی که در آمیخته با شبکه های اجتماعی مجازی است ، می تواند سبک جدیدی از زندگی را شکل دهد که همه فعالیت های روزمره را تحت تاثیر قرار می دهد .ورود به دنیای بزرگ اینترنت و فراهم شدن امکان استفاده سریع و کامل از علوم و اطلاعات بشری به انسان کمک کرده است تا برای حل مشکلات موجود بر سر راه زندگی خود، تلاش موثرتری نماید .در این میان، استفاده از این فن آوری نوین، مانند دیگر پدیده ها ی مدرن تاثیرات چشم گیری بر نوع زندگی استفاده کنندگان آن داشته است .تغییرات دانشی، نگرشی و رفتاری در استفاده کنندگان از شبکه اینترنت، از جمله این تاثیرات خواهد بود. تغییراتی که در سبک زندگی استفاده کنندگان ازاینترنت رخ می دهد می تواند سلامت آنها را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد  بر رفتار های بهداشتی آنان تاثیر گذارد - منصوریان ، 1394 ، . - 10با توجه به اینکه نوسازی فرهنگی و آموزشی در جامعه صورت گرفته است و نسبت افراد باسواد نسبت به گذشته بیشتر شده است ، موسسات تحقیقاتی و آموزشی جدید دایر شده بنابراین جامعه در حال تجربه کردن تغییرات متعدد اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی است - آزاد ارمکی ، 1391 ، . - 1-2 از طرفی با عنایت به گسترده شدن و عمومیت شبکههای اجتماعی مجازی  در بین افراد جامعه - به خصوص جوانان -  و ویژگی های مثبت آن از شبکههای اجتماعی برای تسهیل در امر ارتباطات    و در نتیجه جهت کاهش هزینهها و آسان سازی سرعت دسترسی به منابع و اطلاعات استفاده میشود و از آنجا که جوانان    بیشترین ساعات فراغت خود را دربهرهگیری از شبکههای اجتماعی مجازی به سر می برند ، لذا شناخت اثرات مثبت و منفی شبکه های اجتماعی مجازی در سبک زندگی این قشر فعال جامعه ضروری می باشد .

شبکه های اجتماعی را از جنبه های مختلف می توان مورد کنکاش و ارزیابی قرار داد. بنابراین با توجه به اینکه سلامت روانی کودکان و نوجوانان یکی از مقوله های مهم در مباحث روانشناسی و جامعه شناسی محسوب می شود همچنین با توجه به این مسأله که امروزه بسیاری از دانش آموزان در مقاطع پایین تحصیلی به تلفن همراه و اینترنت دسترسی دارند و از آن استفاده های مختلفی به عمل می آورند لذا از جمله مشکلاتی که ممکن است برای دانش آموزان که به عنوان آینده سازان جامعه در نتیجه اشتغال زیاد با تلفن همراه و اینترنت پیش بیاید، افت تحصیلی و کاهش عملکرد آموزشی آنان می باشد - روحانی،. - 1390 جوان بودن غالب کاربران اینترنت باعث شده است تا نگرانی در خصوص سلامت جسمی، روانی و اجتماعی نسل آینده کشور بیشتر شود و در نتیجه مسئولیت شناخت دقیق و برخورد آگاهانه با این اثرات را سنگین تر نماید - منصوریان ، 1394 ،. - 10 البته در این زمینه باید به این نکته توجه شود که این پدیده یک پدیده اجتماعی است، و نه صرفا اخلاقی، که باید درک شود؛ بنابراین آن را نباید تنها از منظر خوب و بد اخلاقی دید، بلکه از آنجا که این پدیده، وجه اجتماعی دارد، باید به دنبال

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید