بخشی از مقاله

چکیده

هدف پژوهش حاضر ، بررسی تاثیر طراحی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی در کتاب جدیدالتالیف کار و فناوری بر روحیه کارآفرینی دانش آموزان پایه هفتم از دیدگاه دبیران شهرستانهای استان تهران می باشدروش. پژوهش از نوع علّی- مقایسه ای است. جامعه آماری تمامی دبیران زن و مرد کارو فناوری شهرستانهای استان تهران بوده است. نمونه آماری 100 نفر که با روش تصادفی طبقهای انتخاب گردیده است. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته است که روایی و پایانی آن به دست آمده است. یافته های پژوهش با استفاده از روش تحلیل رگرسیون نشان داد که طراحی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی در کتاب جدیدالتالیف کار و فناوری بر روحیه کارآفرینی دانش آموزان موثر بوده است.

-1مقدمه

عصر ما عصر شتاب و سرعت ، عصر دگرگونی و تغییر است. موج این تغییرات، زندگی همه را نیز خواسته یا ناخواسته تحت تاثیر قرار میدهد. از این رو جامعه ای در جهت سازگاری با تغییرات و رقابت جهانی پیشتاز خواهد شد، که از نیروی انسانی ماهر و متخصص، خلاق و خودباور برخوردار باشد

در شرایط کنونی یکی از عواملی که سبب دگرگونی چهره اقتصادی، اجتماعی و صنعتی یک کشور میشود، فعالیتهای کارآفرینانه، برخورداری از روحیه کارآفرینی و در نهایت کارآفرینی افراد است. کارآفرینی، ایجاد یک چیز ارزشمند از هیچ و کارآفرین کسی است که دارای قدرت درک بالا و توانایی یافتن فرصتهاست و می تواند از طریق پرورش اندیشه و ایده خود و تبدیل آن به محصول یا خدمتی جدید، اقدام به ارزش آفرینی از هیچ نماید

ماکس وبر، جامعه شناس شهیر آلمانی روحیه کارآفرینی را عامل مهم در تشریح و تبیین چگونگی شکلگیری تمدن نوین صنعتی و سرمایهداری در مغرب زمین می داند. باید پذیرفت که عصر تسلط دولتها بر اجتماعات بشری رو به افول است. اکنون دوران تسلط روحیه کارآفرینی فرا رسیده است. در بازارهای پر رقابت جهانی سرمایهداری بزرگ کلاسیک به مرور قدرت خود را از دست خواهد داد و صرفا کسانی در عرصه-های بینالمللی به حیات اقتصادی – اجتماعی ادامه خواهند داد که روحیه کارآفرینی داشته باشند.

از این رو در این عرصه نوین رقابتی، جامعهای پیشتاز است که، از دانش آموختگانی برخوردار باشند که بتوانند با نوآوری و پویایی منابع تولید را گردآوری و با کوشش های خلاقانه خود به کسبوکار بپردازند و کارآفرین باشند - کرمی، . - 1388 در این روحیه نوین، کشور ما بیش از هر زمان دیگر نیازمند یک نظام آموزشی پویا و مترقی است. رشد سریع جمعیت و افزایش نرخ بیکاری به ویژه در میان فارغالتحصیلان مقطع متوسطه و محدودیت ظرفیت دانشگاهها در پذیرفتن دانشآموزان این مقطع، چالشهایی است که جامعه ما درگیر آن است.

.2 اهداف پژوهش

هدف کلی

تاثیر طراحی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی در کتاب جدیدالتالیف کار و فناوری بر روحیه کارآفرینی دانشآموزان پایه هفتم از دیدگاه دبیران.

هدف جزئی

١- تاثیر طراحی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی در کتاب جدیدالتالیف کار و فناوری از بعد مباحثه گروهی بر کارآفرینی دانشآموزان پایه هفتم از دیدگاه دبیران کار و فناوری شهرستانهای استان تهران سال .1392

-2تاثیر طراحی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی در کتاب جدیدالتالیف کار و فناوری از بعد کارگاه آموزشی بر کارآفرینی دانشآموزان پایه هفتم از دیدگاه دبیران کار و فناوری شهرستانهای استان تهران سال .1392

-3 تاثیر طراحی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی در کتاب جدیدالتالیف کار و فناوری به صورت E- learning بر کارآفرینی دانشآموزان پایه هفتم از دیدگاه دبیران کار و فناوری شهرستانهای استان تهران سال .1392

.3اهمیت و ضرورت پژوهش

جامعه نیاز به کودکان و نوجوانان، افرادی متفکر، خلاق، نوآور و با اعتماد به نفس دارد نه مهرههایی بی جان که در گردونه زندگی بی اختیار به هر سو روان باشند. آموزشوپرورش باید پرورشدهنده دانشآموزانی باشد که با جرات و جسارت و تکیه بر انرژی درونی با تلاش و عملکرد خویش از شکست نهراسد و آن را پلی برای رسیدن به پیروزی بداند.

این ویژگیها زائیده مطالب درسی و فضای آزاد و مشارکت جویانه و مطلوب و مقصود هزاره جدید میلادی است. باید باور داشت که بنیانهای کهنه عصر صنعتی که مختص سدههای پیشین بوده، رنگ باخته است و دیگر نمیتوان بر اساس آنها برنامه ریزی کرد، چرا که عصر حاضر نیازمند الزامات و مناسبات خاص خود است - وارتا ،. - 2000 آموزشوپرورش از جمله سازمانهایی است که در همه جوامع از حساسیتی خاص برخوردار است.

این حساسیت بیشتر به آن دلیل است که عملیات داخلی آن در معرض دید همگان و مورد قضاوت عام قرار میگیرد. سیر تغییر و تحولات و پیشرفتهای اجتماعی نیاز به آموزشوپرورش اثربخش را ضروری میسازد. از این رو پژوهشهای متفاوت در این حوزه می تواند نواقص و کاستیهای موجود را مشخص و راه را برای برطرفکردن آن هموار سازد. از جمله پژوهشهای مهم در این زمینه، بررسی تاثیر برنامه درسی مدارس بر کارآفرینی دانشآموزان است. در برنامه درسی سنتی که بر اساس رویکرد موضوع محور طراحی شده، معمولا به صورت سخنرانی برگزار می گردد.

آنچه که بیشتر اتفاق می افتد انتقال دانش می باشد در حالی که در رویکرد جدید برنامه درسی انتقال دانش جزء کوچکی از برنامههای آموزشی میباشد. چرا که چنین رویکردی علاوه بر دانش شامل توانایی، مهارت، نگرش و انگیزه نیز میباشد. در این برنامههای توسعه ای سعی بر آن است که فرد شایستگی را در عمل یاد بگیرد. بر این اساس پس از ارائه دانش به تمرین شایستگی پرداخته میشود. به منظور اجرای برنامههای آموزشی در جهت توسعه شایستگی دانشآموزان به جهت ورود به دنیای کارآفرینان استفاده یکی از رویکردهای نوین در بحث آموزش در دستور کار قرار دارد 

با توجه به این که همه افراد به یک شیوه یاد نمیگیرند، میتوانیم از روشهای غیر از روش سنتی همانند مباحثه گروهی، کارگاه آموزشی، ایفای نقش، بررسی موردی، سناریو نویسی ... استفاده نماییم. ولی در این پژوهش به دلیل تاثیر برنامه درسی بر کارآفرینی به سه روش اول، بسنده نمودهایم. تغییرات سریع محیطی، پیچیدگی و رقابتیشدن جوامع در عرصههای مختلف و از سویی رشد سریع جمعیت و افزایش نرخ بیکاری، اضطراب های اجتماعی ناشی از توزیع ناعادلانه ثروت و درآمد، کیفیت نامطلوب زندگی برای برخی از اقشار جامعه در عرصه ملی از سوی دیگر، معضلات و چالشهایی است که درگیر آنیم.

حال آن که انسان کارآفرین میتواند به مثابه منبعی نامحدود و محوری اصلی برای توسعه پاسخگوی این مشکلات باشد. کارآفرینان رهبران واقعی دنیای کارند. زنان و مردانی پویا و اهل چالش که از ایستایی و سکون میگریزند و برای ایجاد کردن و به وجود آوردن تلاش می کنند. کارآفرینان افرادی هستند که به جای سخن گفتن صرف، عمل می-کنند و نظرات و ایدههای خود را واقعیت میبخشند و عملی میکنند - مومنی ،. - 1387 بنابراین برخوردار شدن جامعه از افراد کارآفرین منوط به پرورش دانشآموزان کارآفرین است که در دوره آموزشی خود نکاتی را در خور تامل کارآفرینی، به جهت حل معضلات از این دسته فرا میگیرند.

.4فرضیههای پژوهش

١-طراحی برنامه درسی کتاب جدیدالتالیف کار و فناوری به صورت مباحثه گروهی بر روحیه کارآفرینی دانش آموزان پایه هفتم از دیدگاه دبیران کار و فناوری شهرستانهای استان تهران سال 1392 موثر است.

-2طراحی برنامه درسی کتاب جدیدالتالیف کار و فناوری به صورت کارگاه آموزشی بر روحیه کارآفرینی دانش آموزان پایه هفتم از دیدگاه دبیران کار و فناوری شهرستانهای استان تهران سال 1392 موثر است.

-3طراحی برنامه درسی کتاب جدیدالتالیف کار و فناوری به صورت E- learning بر روحیه کارآفرینی دانش آموزان پایه هفتم از دیدگاه دبیران کار و فناوری شهرستانهای استان تهران سال 1392 موثر است.
.5متغییرهای پژوهش

١- متغییر مستقل: طراحی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی

-2 متغییر وابسته : کارآفرینی

-3 متغیر تعدیلکننده: دانشآموزان – دبیران

-4 متغییر کنترلکننده: شهرستانهای استان تهران – سال 1392

-5 متغییر مداخلهگر: هوش- وضعیت - اقتصادی- فرهنگی- اجتماعی - - محیط مدرسه

.6تعریف متغییرها

.1-6تعاریف نظری و مفهومی متغیرها

.1-1-6طراحی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی

در طراحی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی، شایستگی عموما" به عنوان مجموعه رفتارها یا فعالیتهای مرتبط، انواع دانش، مهارتها و انگیزهها میباشد که پیشنیازهای رفتارفنی، انگیزشی برای عملکرد موفقیت آمیز در یک نقش یا شغل مشخص میباشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید