بخشی از مقاله

چکیده

تحقیق حاضر با موضوع » تاثیر الگوی طراحی انگیزشی کلر بر یادداری دانش آموزان پسر پایه ی هفتم در درس مطالعات اجتماعی« صورت پذیرفت. جامعه ی آماری این پژوهش عبارت است از کلیه دانش آموزان پسر پایه ی هفتم دوره ی اول متوسطه شهرستان های تهران، بهارستان ناحیه 2 که در سال تحصیلی 92-93 مشغول به تحصیل بودند.

در این پژوهش تعداد 57 نفر از دانش آموزان که به روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده بودند در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند . گروه آزمایش طی چهار هفته و با روش الگوی طراحی انگیزشی کلر و گروه کنترل در همین مدت با روش سنتی آموزش داده شدند. برای گردآوری داده ها از آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته استفاده شد و تجزیه و تحلیل داده ها از طریق آزمون تی مستقل به وسیله ی نرم افزار spss 20 انجام گرفت. نتایج نشان داد که طراحی انگیزشی کلر بطور معنی دار موجب یادداری بهتر دانش آموزان در درس مطالعات اجتماعی نسبت به روش سنتی می شود.

مقدمه:

یادگیری فعالیتی است که در سراسر زندگی فرد نقش بسزایی دارد. لسلی آلن1993 - 1، به نقل از فریادی2، - 2007 بیان می کند:» یادگیری تحت تاثیر و تسلط زندگی بشری است. نوزادان از طریق یادگیری به برآوردن نیازهای اولیه خود می پردازند، نوجوانان مهارت ها و دانششان را برای مستقل و مولد بودن از طریق یادگیری رشد می دهند. یادگیری از توسعه ی انسانی جدایی ناپذیر است و تصور زندگی بدون این فعالیت مشکل است.«

مسائل یادگیری را می توان از دو دیدگاه تحت بررسی و مطالعه قرار داد. نخست اینکه ممکن است بررسی کنیم که رفتار بر اثر تجربه به چه شیوه ای تغییر می کند؟ برای بررسی این کار باید میزان پیشرفت کارکرد را که از تمرین ناشی می شود را اندازه گیری کنیم. از سوی دیگر می توان سطح ثابتی از کارکرد را در نظر گرفت و بررسی نمود که این کارکرد در طول مدت بخصوصی، بدون تمرین تا چه اندازه به یاد می ماند و حفظ می شود که در این مدت یادداری مطرح است. بدون یادداری، یادگیری هم وجود نخواهد داشت. زیرا که پیشرفت ناشی از تمرین، حاصل تراکم تمرین در دوره های بی تمرین است. مقصود از یادداری این است که مطالب آموخته شده قبلی تا چه اندازه حفظ شده اند.

یادگیری موثر و پایدار از طریق آموزش3 صورت می گیرد و آموزش فعالیتی هدفدار و نظام مند است که بصورت تعاملی بین یادگیرنده و آموزش صورت می گیرد. منظور نهایی از آموزش و تدریس، رسیدن به یادگیری بهتر است و این هدف زمانی تحقق خواهد یافت که فرایند اساسی و اصولی، در انتخاب و ارائه ی محتوای درسی برای دانش آموزان داشته باشیم.

افت یادگیری، ریزش دانش آموزان در دوره های تحصیلی، عدم انتخاب درست رشته های تحصیلی، تکرار پایه، نرسیدن به عرصه تولید علم و در نهایت عقب ماندگی اساسی انسان، همه از مشکلات جانبی نبود طرح های مناسب در آموزش است. طراحی آموزشی4 با درک، بهبود و کاربرد روش های آموزشی به منظور یادگیری اثر بخش، کارآمد و جذاب سر و کار دارد. - رایگلوث5،1983 به نقل از لطفی، - 1392 طراحی آموزشی، پیش بینی روش ها و انتخاب و ترتیب مواد آموزشی در شرایط خاص به منظور رسیدن به نتایج یادگیری به نحو موثر است. 

انگیزه بخش مهمی از هرگونه طراحی آموزشی است. - باربوتو6 ، - 2006 طراحان به تحریک یادگیرندگان برای یادگیری نیاز دارند. جان کلر طراحی آموزشی به نام مدل Attention - ARCS ،Relevance ،Confidence ، - Satisfaction ایجاد کرده است. این مدل با توجه به تحریک و برانگیزاندن یادگیرندگان برای یادگیری است. بر اساس مدل ARCS چهار مرحله برای طراحی آموزشی موثر و برانگیزاننده ارائه می شود،

- 1 راهبرد توجه برای برانگیختن و حفظ حس کنجکاوی و توجه؛

- 2 راهبرد ارتباط که به نیازها، علائق و انگیزه های یادگیرندگان مرتبط است؛

- 3راهبرد اعتماد به نفس که به دانش آموزان برای رشد انتظارات مثبت و پیشرفت موفقیت آمیز کمک می کند و

- 4 راهبرد رضایت که تقویت های بیرونی و درونی برای تلاش فراهم می کند.

جدول.1 طبقات و خرده طبقات الگوی - ARCSریزر و دمپسی، 1392 با اندکی تغییر -

اکثر الگو های طراحی آموزشی به دنبال تعیین عوامل آموزشی و راهکار های آموزشی برای ایجاد یادگیری بهتر هستند و کمتر الگویی به دنبال تعیین راهبرد های انگیزشی در طراحی است. یکی از معدود الگو های انگیزشی طراحی، الگوی کلر می باشد که به دنبال برانگیختن یادگیرنده برای موفقیت در یادگیری است.

در تحقیقی که کنعانی - - 1390 با موضوع » بررسی تاثیر الگوی طراحی آموزشی انگیزشی کلر بر یادگیری و یادداری درس زبان انگلیسی « انجام داد، نتایج نشان داد که استفاده از الگوی طراحی انگیزشی کلر سبب یادداری مهارت خواندن، نوشتن، قواعد دستوری و واژگان درس زبان انگلیسی می شود.

در تحقیق دیگری که توسط فردانش، ابراهیم زاده، سرمدی، رضایی و عمرانی - 1391 - با موضوع » مقایسه ی یادگیری و انگیزش آموزش مداوم الکترونیکی جامعه پزشکی با استفاده از تلفیق الگوهای طراحی آموزشی و انگیزشی« انجام داد، نمره پس آزمون یادگیری در دو گروه متفاوت بود.

در تحقیقی به این نتیجه رسید که بین همبستگی انگیزشی پیشرفت با عملکرد تحصیلی در دو گروه دانش آموزان عادی و دانش آموزان مبتلا به آسیب بینایی و شنوایی تفاوت معنی داری وجود ندارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید