بخشی از مقاله

خلاصه
بیمارستان کودکان یکی از محیط هایی است که باید به طراحی محیطی آن توجه شود .باید دارای طراحی خاص و فضای مناسب حتی برای والدین کودک باشد .یک بیمارستان مناسب بچه ها تنها با نیاز دارویی و پزشکی روبه رو نیست، بلکه نیازهای اجتماعی، تکاملی و احساسی بچه ها باید در نظر گرفته شود .

شناخت ویژگی های روحی و روانی کودکان در گروه های مختلف سنی از طریق شناخت رنگ، فرم، فضا به طراح کمک می کند تا با روحیات آنان آشنا شده و به برقراری ارتباط با این مخاطبین و به وجود آوردن فضایی مناسب جهت آنها کوشش نماید .

این تحقیق به بررسی معیارهای خلاقانه طراحی داخلی بیمارستان کودک می پردازد، روش تحقیق به شیوه توصیفی تحلیلی می باشد، اهداف تحقیق در راستای بهبود عملکرد محیطی بیمارستان کودک با بهره گیری از معماری و طراحی خلاقانه فضای کودک می باشد .از نتایج حاصل از تحقیق می توان در طراحی و معماری داخلی فضاهای مختص کودکان بهره برد.

.1 مقدمه

محیط اطراف ما باید دارای هماهنگی باشد .هماهنگی یا هارمونی باید به گونه ای ایجاد شودکه حد تعادل را داشته باشد، زیرا در محیط بیمارستان هر کدام از بیماران از نظر روان شناسی، آداب و رسوم و زمینه های فرهنگی و قومی با یکدیگر متفاوت هستند .حرکت یک نیاز اساسی برای کودکان است و جزء احتیاجات آنان محسوب می شود .احتیاج به دویدن و حرکت کردن به اطراف به طور آزادانه را نمی توان نادیده گرفت . کودک بیمار در تخت نیز می تواند با انجام حرکات ملایم این امر را انجام دهد .

حرکت و ورزش را می توان به وسیله ی ایجاد طرح ها و نقوش بازی ها در کف راهروها ایجاد کرد، با ایجاد تصاویر یا حرکت اشکال و فیگورهای ساده بر دیوارها نیز، می توان به حرکت کمک کرد . [1] روان شناسان معتقدند تخیل یکی از مهم ترین قسمت های زندگی کودک است .یکی از تفاوت های کودکان با بزرگسالان در همین امر است .با استفاده ی صحیح از خیالات کودکان می توان آن ها را به بهبود بیماری یاری کرد .هنگامی که کودکی در بیمارستان بستری می شود، این از وظایف کادر بیمارستان است که علاوه بر بازگرداندن سلامت کودک، به نیازها و رشد طبیعی او توجه داشته باشند .لازمه ی زندگی مطلوب و طبیعی هر کودک، مرتبط بودن او با دیگر کودکان و نوجوانان و بزرگسالان، و بازی کردن، یادگیری و آموزش است .بازی کردن یکی از مهمترین ویژگی های رفتاری دوران خردسالی است که نقش مهمی در جریان رشد کودکان دارد[7]

این نیازها باید درطی روز به طور ماهرانه با کاربرد روش های صحیح تشخیص و درمان، برآورده شوند .برای بازی کردن کودک وجود اتاق مخصوص بازی در بیمارستان کودکان امری اجتناب ناپذیر است امروزه کسی نمی تواند نقش محیط و تأثیرات آن را در هنر و رفتار کودکان نادیده بگیرد .بیمارستان کودکان یکی از محیط هایی است که باید به طراحی محیطی آن توجه شود در یک محیط باید میان زیبایی و عملکرد ارتباط برقرار کرد .

طراحی محیطی برای زیبا کردن محیط بصری، آگاه کردن، ارتباط برقرار نمودن و غیره به عنوان یک اهرم پرقدرت نقش ایفا می کند .طراحی محیطی برای انواع محیط ها مانند رستوران ها، پارک ها، مجتمع های اداری و فرهنگی و تجاری، باغ وحش ها و بیمارستان ها کاربرد دارد حرکات و باز های دسته جمعی بخشی از فعالیت های روزانه ی بچه ها است .در محیطی مانند بیمارستان، بجاست که اتاقی برای بازی، طراحی و وسایل و مبلمان درآن به کار برده شود کودکانمعمولاً به آسانی از نشستن و انتظار نا امید و خسته می شوند .

پس در یک بیمارستان کودکان، اتاق انتظار و راهروها باید متنوع و شاد باشد و باعث شود که علاقه ی کودکان به ماندن در یک چنین محیطی تحریک شود .بنابراین، چشم انداز و مناظر سرگرم کننده و نقش و طرح ها و نقاشی های مناسب برای بیمارستان کودکان امری ضروری است .[8].در طراحی بیمارستان کودک، شناخت و بکارگیری مولفه های تاثیر گذار در طراحی فضاهای مختص کودکان، پرداختن به معیارهای طراحی خلاقانه فضاهای داخلی بیمارستان کودک مهم می نماید. 

-2-1 تعریف واژه کودک در دایره المعارف

جدول شماره-1 تعاریف واژه کودک در دایره العمارف ها
  دبستانی کودک است .میانه کودکی نیز دوران دبستانی یا 6 تا 21 سالگی را در برمی گیرد و از 21 سالگی به بعد دوران بلوغ یا نوجوانی فرا می رسد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید