بخشی از مقاله

چکیده

این پژوهش به منظور دستیابی به روشی مناسب برای تعیین بهترین غلظت محلول هیپوکلریت کلسیم جهت رفع آلودگیهای سطحی و استقرار گیاه زرشک بیدانه Berberis vulgaris var asperma در شرایط کشت درون شیشهای انجام گرفت. آزمایش در قالب طرح کاملا تصادفی با 4 تیمار و هر تیمار شامل 5 تکرار انجام شد. ریزنمونهها بر روی محیط کشت - DKW - دارای 30 گرم در لیتر ساکارز و 2/1 گرم در لیتر فیتاژل به عنوان ماده ژلهای کننده قرار گرفتند. یادداشتبرداری ریزنمونهها شامل درصد ریزنمونههای آلوده به قارچ و باکتری، درصد ریزنمونههای قهوه ای شده و درصد ریزنمونههای رشد کرده بعد از 3 هفته انجام شد. بهترین تیمار از نظر کمترین درصد ریزنمونههای آلوده به قارچ و باکتری و درصد ریزنمونههای قهوهای شده و بیشترین درصد ریزنمونههای رشد کرده، محلول هیپوکلریت کلسیم 0/5 درصد در مدت زمان 10 دقیقه بود.

مقدمه

جنس زرشک1 متعلق به خانواده زرشک2و راسته آلاله2و رده دو لپهایهای جداگلبرگ میباشد. مهمترین جنسهای این خانواده عبارتند از زرشک، ماهونیا و پودوفیلوم - موذن فردوسی، 1372 و کافی و همکاران، . - 1381 زرشک بیدانه درختچهای چند ساله، خزانکننده و خاردار است، برگهای آن چرمی، متناوب و پهن و گلآذین آن خوشهای با گلهای زردرنگ است. میوه آن سته قرمز، بیضی یا شبه بیضی و بدون دانه است و یکی از گیاهان دارویی ارزشمند ایران است و دارای آلکالوئیدهای بربرین، بربامین و اوکسیاکانتین است. زرشک از جمله گیاهان مقاوم به شرایط نامساعد محیطی است و خاکهای نسبتا سبک لومی- شنی با زهکشی خوب در مناطق کوهپایهای را ترجیح میدهد - کافی و همکاران، . - 1381 گونههای مختلف زرشک به استثنای زرشک بیدانه بوسیله بذر، خوابانیدن، پیوند و قلمه زدن تکثیر میشوندولی در زرشک بیدانه به دلیل عدم وجود بذر، امکان تکثیر جنسی آن غیر ممکن بوده و متداولترین روش تکثیر آن پاجوش است که به دلیل سخت بودن و آسیب دیدن ریشهها تکثیر این گیاه با مشکل روبهروست. از بین انواع زرشکها، زرشک بیدانه از گونههای بومی ایران است - محمدی، - 1390

این پژوهش به منظور دستیابی به روشی مناسب برای تعیین بهترین غلظت محلول هیپوکلریت کلسیم جهت رفع آلودگیهای سطحی در شرایط کشت درون شیشهای انجام شد.

مواد و روشها:

1 Berberis

2 Berberidaceae

3 Ranales

این آزمایش به منظور بررسی اثر غلظتهای مختلف هیپو کلریت کلسیم بر استقرار کشتهای درون شیشهای زرشک بیدانه در آزمایشگاه ریزازدیادی و کشت بافت گیاهی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس انجام گرفت. آزمایش در قالب طرح کاملا تصادفی با 4 تیمار و هر تیمار متشکل از 5 تکرار و هر تکرار با 4 ریزنمونه انجام شد. به عنوان ریزنمونه از شاخههای رشد فصل جاری درختان بالغ زرشک بیدانه موجود در ایستگاه تحقیقات درختان چند منظوره استهبان استفاده گردید. ریزنمونهها در ابتدا به مدت 1 ساعت در محلول 2 در هزار قارچ کش بنومیل برای گندزادیی اولیه قرار داده شدند و بعد از طی این مدت در زیر هود لامینار ابتدا با الکل اتیلیک 70 درصد به مدت 30 ثانیه و پس از آن با محلول هیپو کلریت کلسیم با غلظتهای 0/5، 1، 2 و 3 درصد به مدت 10 دقیقه ضد عفونی شده و سپس ریزنمونهها بر روی محیط کشت اختصاصی گردو - Mc Granahan, 1987 - - DKW - دارای 30 گرم در لیتر ساکارز، 1 میلیگرم در لیتر BA، 0/01 میلیگرم در لیتر IBA و نیمهجامد شده با 2/1 گرم در لیتر فیتاژل کشت شده و به اتاق رشد منتقل گردیدند. یادداشتبرداری ریزنمونهها بعد از 3 هفته شامل درصد ریزنمونههای آلوده به قارچ و باکتری، درصد ریزنمونههای قهوهای شده و درصد ریزنمونههای رشد کرده انجام شد.

یافتهها:

با توجه به نتایج تجزیه واریانس غلظتهای مختلف محلول هیپوکلریت کلسیم بر درصد آلودگی قارچی در سطح 5 درصد

دارای اختلاف معنیداری بود ولی در درصد ریزنمونههای آلوده به باکتری، ریزنمونههای قهوهای شده و درصد ریزنمونههای

رشدکرده اختلاف معنیداری مشاهده نشد 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید