بخشی از مقاله

چکیده

هدف از این پژوهش ، بررسی تاثیر فنآوری های اطلاعات و ارتباطات در یادگیری درس پیام های آسمانی بین دانش آموزان مدارس متوسطه ی اول شاهد شهر ساری است . این پژوهش ، از نظر هدف ، کاربردی از نظر ماهیت ، توصیفی و از نظر روش ، پیمایشی است .

جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مدارس متوسطه ی اول شاهد آموزش و پرورش نواحی 1و2 شهر ساری است که تعداد آنها 710 نفر بوده است. بر اساس جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه با توجه به جامعه آماری ، 248 نفر تعیین شد که به روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای بر حسب جنسیت انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات ، پرسشنامه محقق ساخته بوده است . اطلاعات حاصل با استفاده از آزمون t تک نمونه ای ، تحلیل شد . نتایج نشان داد که کاربرد فن آوری اطلاعات و ارتباطات در تغییر نگرش ، تثبیت و پایداری مطالب درسی و در نهایت یادگیری درس پیام های آسمانی تأثیر دارد .

.1 مقدمه

عرصه ی کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهان معاصر با سرعت فزاینده ای درحال گسترش است و همه ابعاد زندگی ازجمله تعلیم و تربیت را در شکل های متفاوت آن دچار دگرگونی کرده است. [1] پیشرفت های فناوری منجر به تحولاتی در صلاحیت ها و شایستگی های مورد نیاز و متناسب با دنیای متغیر فعلی در دانش آموزان گشته است .

فناوری اطلاعات و ارتباطات تأثیر قابل توجهی در امریادگیری دارد که شامل تغییر نقش فراگیران و معلمان ، مشارکت بیشتر دانش آموزان با همسالان ، افزایش استفاده از منابع خارج از متون درسی و رشد و بهبود مهارت های طراحی و ارایه مطالب می باشد . [3] به طور کلی نقش دانش آموز در محیط یادگیری مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات دستخوش تغییر می گردد و در این فرایند دانش آموزان فعالند و به تولید دانش می پردازند .

فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایجاد انگیزه ، عمق و وسعت دادن به یادگیری و پایدار ساختن آن و رفع خستگی و کسالت دانش آموزان و ایجاد مهارت ذهنی جهت پاسخگویی به پرسش ها نقش موثری دارد . [4] فناوری اطلاعات و ارتباطات مجموعه ای از روش ها، قواعد و ابزار و تجهیزات ، جهت شناسایی ، جمع آوری ، ذخیره ، تولید و توزیع ، سازماندهی ، باز تولید و نگه داری اطلاعات است . 

فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظام آموزشی از یک سو برای باز اندیشی و بازسازی برنامه درسی و سواد رایانه ای و از سوی دیگر برای تجدید حیات و غنی سازی محیط یادگیری و برقراری تعامل برای یادگیرنده و منابع یادگیری لازم می باشد .

در دوره ای که آموزش و پرورش از یادگیری ترکیبی بهره می برد و منابع متعددی را برای آسان کردن یادگیری به کار می گیرد ، نمی توان از امکانات و تسهیلات آموزشی شبکه های اجتماعی ، همچون سهولت دسترسی ، فراگیری و کاربری آسان ، افزایش توانمندی معلمان و دانش آموزان ، دسترسی به محتوای یادگیری ، همچنین علاقه و استقبال گسترده نوجوانان و جوانان چشم پوشی کرد .

آمادگی نظام آموزش و پرورش برای همراهی با دیگر نهادهای اجتماعی در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات، در پرورش انسانی که بتواند در این عصر ایفای نقش کند ضروری است. استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان ابزاری حمایتی برای بهبود تدریس و یادگیری و دستیابی به هدف هاییادگیریِ با کیفیت برای همه، امری اجتناب پذیر است. 

چگونگی استفاده از فناوری در آموزش و چگونگی تلفیق فناوری در تدریس، نیز به تجربه و عملکرد معلمان بستگی زیادی دارد . اگر معلمان امروز الگوی کاربرد فناوری را در کلاس های خود تجربه نکنند، پرورش نسل جدید معلمانی کهبتوانند از ابزار های جدید فناوری اطلاعات و ارتباطات به نحو کارآمدی در یادگیری خود بهره بگیرند، امکان پذیر نخواهد بود

 . آدلیزکو - - 1997 بر آن است که سواد دیجیتالی ما را برای انقلابی در تعلیم و تربیت آماده خواهد کرد، همان گونه که گونه های پیشین سواد نیز به نوبه خود، منشا چنین تحولاتی بوده اند . واقعیت ساده این است ، در حالی که سنت های شفاهی، انقلاب کشاورزی و همچنین شعر هومر را برای ما به ارمغان آوردند، بیش از این کاری نمی توانستند بکنند. به طور مشابه، آثار دست نوشته، رنسانس را برای ما به ارمغان آورد، اما برای دوران مدرن با جامعه پیچیده تر و بنابراین نیازهای اطلاعاتی گسترده تر آن، چاپ مورد نیاز بود. برای تأمین نیازهای اطلاعاتی آینده، ما ناگزیریم از گونه های الکترونیکی اطلاعات استفاده کنیم .

با این وجود ، امروزه ، از سویی نوجوانان و جوانان به عنوان آسیب پذیرترین گروه در معرض تهاجم فرهنگی فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطاتی هستند و از سویی دیگر ، نمی توان اثرات ویژه ای که فناوری اطلاعات و ارتباطات در امر یادگیری دارد را ساده انگاشت . در چنین شرایط حساسی ، پاسداشت و آموزش ارزش ها در بین نوجوانان و جوانان از طریق فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطات ، ضرورتی اجتناب ناپذیر برای حفظ فرهنگ غنی و تمامیت ارضی ایران اسلامی است. بنابراین این پژوهش در نظر دارد به تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در یادگیری درس پیام های آسمانی ، بین دانش آموزان مدارس متوسطه ی اول شاهد شهر ساری بپردازد ، تا ضمن شناخت و آگاهی از ارزش - های اصیل اسلامی و دینی که در محتوای این درس آمده است ، ابزار مقابله با هجمه های فرهنگی دشمنان را در چهارچوب کاربرد موثر فناوری های اطلاعات و ارتباطات معرفی نماید .

.2 روش پژوهش

روش پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی از نظر ماهیت، توصیفی و از نظر روش، پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مدارس متوسطه ی اول شاهد آموزش و پرورش نواحی 1 و 2 شهر ساری در سال تحصیلی 94-95 به تعداد 710 نفر بوده است. با توجه به جدول کرجسی و مورگان ، حجم نمونه 248 نفر تعیین شد . برای نمونهگیری از روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای برحسب جنسیت استفاده گردید. توزیع فراوانی نمونه آماری دانش آموزان دختر و پسر به ترتیب در نواحی 1 و 2 برابر با 110 و 138 نفر و درصد نمونه آماری آنها به ترتیب برابر با 44.37 و 55.63 درصد می باشد.

جمع آوری اطلاعات و داده ها به دو روش ، کتابخانه ای، با مطالعه کتب و بررسی گزارش های پژوهشی و از سایت های علمی و تخصصی مرتبط با متغیرهای پژوهش، و پرسشنامه محقق ساخته ، که جهت تعیین روایی، به رویت و تأیید اساتید راهنما و مشاور رسید ، صورت گرفته است . با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ، مشخص شد که هر شش متغیر در این پژوهش ، دارای ضریب پایایی بیش از 0/7 می باشند. برای توصیف و تحلیل داده ها از نرم افزار spss استفاده گردید. با توجه به ماهیت این پژوهش، از آمار توصیفی برای دسته بندی کردن اطلاعات، تنظیم جداول، رسم نمودارها، محاسبه درصدها، میانگین و واریانس استفاده می شود. [9] از آمار استنباطی نیز ، با توجه به اینکه مقایسه ی بین نتایج داده های دختران و پسران ، مد نظر نبوده است، برای محاسبات از آزمون t تک نمونه ای استفاده شده است.

.3 یافته های پژوهش

داده های جدول شماره 1 نشان می دهد : 71.77 درصد در مجموع  با انتخاب گزینه های زیاد و خیلی زیاد در حد چشمگیری و 13.31 درصد به طور متوسط اعلام نمودند که اینترنت در میزان یادگیری درس پیام های آسمانی تاثیر دارد . همچنین 14.92 درصد از دانش آموزان تاثیرآن را کم و خیلی کم دانسته اند. همچنین این جدول نشان می دهد : 20.16درصد در مجموع با انتخاب گزینه های زیاد و خیلی زیاد و 14.5 درصد به طور متوسط اعلام نمودند

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید