بخشی از مقاله

چکیده

دراین مقاله به دنبال این هستیم که بدانیم مدیریت دانش در ادارات و بخشهای سازمان پلیس چگونه انجام میگردد و تاثیرآن بر ایجاد ارزش سازمانی چیست. به این منظور چرخه مدیریت دانش و ساختارسازمانی را تعریف و اقدام به ارزیابی پارامترها و بررسی نقاط قوت و ضعف آن نمودیم. این تحقیق با دو رویکرد کمی و کیفی انجام شده است.

با انجام این تحقیق مشخص گردیدکه این سازمان در بخشهای تحول سازمانی و پویایی های یادگیری بسیار قوی و در قسمتهای به کارگیری فناوری اطلاعات و استفاده از مدیریت دانش و فرایندهای آن به نسبت قابل قبول ولی در بخش قدرتمند سازی افراد بسیارضعیف و غیرقابل قبول می باشد و در نهایت با به کارگیری توصیههای انجام شده میتوان به بهبود این سه بخش در جهت رشد و تعالی سازمانی به ایجاد ارزش مورد انتظار رسید.

 مقدمه

باتوجه به رشد روزافزون سرعت در عرصههای مختلف، فضای رقابت بین سازمانها در حوزه کسب و کار بیش از پیش تشدید شده است. در چنین فضایی افزایش قدرت رقابتی و توانمندسازی سازمانها به منظور ادامه حیات و بقا آنها نقش تعیین کننده ای خواهد داشت.

افزایش قدرت رقابتی سازمانها در گرو تولید محصولات و ارائه خدمات با قیمت مناسب، کیفیت مطلوب، خدمات پس از فروش به موقع به مشتریان و تامین حاشیه سود مناسب برای سهامداران و ذینفعان میباشد. تغییرات سریع درجهان حاضر، سازمانها را با چالشهای متعددی روبه رو کرده است اما دراین میان سازمانهایی موفق هستندکه به کمک ابزارهای مدیریتی و فناوریهای نوین، ازفرصت های ایجاد شده به نفع خود استفاده کنند. مدیریت دانش یکی از این ابزارهاست 

امروزه به کارگیری مدیریت دانش در تمامی سازمانها ضروری به نظر میرسد. موسسات به منظور به کارگیری مطلوب مدیریت دانش بایستی ضرورت ایجاد فرهنگ اشتراک دانش میان کارکنان را از طریق فرآیندی تحت عنوان » نهادینه سازی مدیریت دانش « درک نمایند. اهمیت نهادینه سازی مدیریت دانش در سازمان به این دلیل است که اولا درک نادرست کارکنان را از مدیریت دانش تصحیح نموده و ثانیا آنها را در درک مزایای اشتراک دانش در سازمان یاری میرساند.

مهمترین دغدغه اجرای اثربخش و کارآمد مدیریت دانش، شامل جنبههای انسانی میباشد . بسیاری از سازمانها به این دلیل در اجرای اثربخش مدیریت دانش در سازمان ناکام بوده اندکه مفاهیم آن را به شکلی مطلوب به کارکنان معرفی ننمودهاند. در صورتی که کارکنان تمایلی به تقسیم دانش خویش با دیگر اعضا سازمان نداشته باشند ، بسیار مشکل خواهد بود که از طریق سیستم پاداشدهی یا الزامات قانونی، فرهنگ اشتراک دانش را میان آنان گسترش داد.

فرایند نهادینه سازی مدیریت دانش در موسسات نیازمند رهبری توانمند است تا از طریق معرفی مزایای مدیریت دانش و برانگیختن کارکنان بتواند موانع فرهنگی موجود در این رابطه را از میان بردارد. در این ارتباط کارکنان بایستی اطمینان یابندکه اولا دانش، مهمترین سرمایه سازمان محسوب میگردد و ثانیا مطلوبترین راه دستیابی به این سرمایه، اشتراک دانش در سازمان است. ایجاد فرهنگ اشتراک دانش در موسسات مستلزم تشویق کارهای گروهی اثربخش میان کارکنان و بهره گیری مطلوب آنان از دانش سازمانی جهت بهبود خدمات یا تولیدات ارائه شده به مشتریان میباشد.[4]

در این مقاله به بررسی موضوعاتی از قبیل چگونگی ایجاد ارزش در سازمانهای پلیسی، مفاهیم ارزش درپلیس، فعالیتهای دانشی در اداره پلیس و تعریف مدیریت دانش در این سازمان و تاثیر مدیریت دانش بر ایجاد ارزش دراداره پلیس تهران میپردازیم. هم چنین تاثیر مدیریت دانش برارزشزایی دراداره پلیس، چگونگی این تاثیر گذاری و راهکارهای ارزشزایی با به کارگیری مدیریت دانش نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

روش پژوهش

این پژوهش با رویکرد کیفی با مطالعه موردی در اداره پلیس تهران بزرگ کلانتری 103گاندی انجام شده است. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه، مشاهده مستندات و عملکرد کارمندان بوده و جمعآوری دادهها از طریق مصاحبه با کارکنان خبره آن سازمان و نیز کارکنان دانشی آن اداره صورت پذیرفته است. روش تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده از روش مصاحبه با اساتید و افراد خبره در خصوص این موضوع میباشد. جهت آزمایش نتایج بدست آمده از طریق بازخورد گیری و یا روش داوری خبرگان استفاده شده است. 

ارزیابی عملکرد در مطالعه موردی

نمودار ستاره ای:

با توجه به پاسخهای اخذ شده از خبرگان و ترسیم نمودار ستارهای و ارزیابی پاسخها نامشخص میگردد که تمرکز بر تحول سازمانی و پویاییهای یادگیری بیشتر میباشد و گرایش پاسخها بیشتر ابتدا بر این دو آیتم و پس از آن بر بهکارگیری فناوری اطلاعات و مدیریت دانش است ولی در خصوص قدرتمند سازی افراد مصاحبه شوندگان اعلام نمودند که در خصوص آن در این سازمان توجه کمتری میشود.

شکل -2 نمودار ستارهای پرسشنامه

شکل-1 چرخه مدیریت دانش در بررسی موردی

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید