بخشی از مقاله

چکیده

علف های هرز یکی از عوامل محدود کننده تولید محصول در سویا می باشند. نیلوفرپیچ - - Ipomea Spp L. از علف های هرز مهم مزارع سویا است. به منظور بررسی تاثیر مدیریت های مختلف بر کنترل نیلوفر پیچ در گیاه سویا آزمایشی در سال 1392 در اراضی شهرستان رامیان استان گلستان به صورت طرح بلوک های کامل تصادفی در 15 تیمار با 4 تکرار انجام شد. نتایج نشان داد که وزن خشک، طول ساقه، تعداد میوه، وزن تر میوه و تعداد نیلوفرپیچ تحت تاثیر علف کش ها و کولتیواتر قرار گرفتند. کولتیواتور به تنهایی در مهار نیلوفرپیچ رضایت بخش نبود اما در ترکیب با علف کش های سنکور و ایمازاتاپیرنتیجه بهتری داشت .علف کش سنکور با دز 700 گرم در هکتار به همراه بنتازون با دز 2/5 لیتر در هکتار بصورت پس رویشی ویا ایمازاتاپیر با دز 1 لیتر در هکتار بصورت پس رویشی می تواند در مهار نیلوفرپیچ موفق عمل کند.

کلمات کلیدی: علف کش، کولتیواتور، سویا و نیلوفرپیچ

مقدمه:

علفهای هرز از جمله عوامل محدود کننده زیستی به شمار میروندکه از طریق تداخل در رشد و نمو سویا موجب کاهش عملکرد کمی و کیفی دانه شده و در امر برداشت ایجاد مزاحمت مینمایند. بسته به گونه و تراکم علفهای هرز رقیب، میزان کاهش محصول سویا متفاوت است. خسارت علفهای هرز در سویا بسیار جدی است به طوری که در تحقیقات به عمل آمده میانگین افت عملکرد سویا در ازای تراکم یک بوته علف هرز در متر مربع از0 تا 30 درصد گزارش شده و در بیشترین سطوح تراکم ممکن است این خسارت اقتصادی به 80 درصد نیز برسد. نیلوفر پیچ - - Ipomeas pp گیاهی از خانواده Convovulaceae بوده و در سطح جهان 700-600 گونه متفاوت ازاین جنس وجود دارد.

روش های مختلفی جهت مدیریت علف های هرز توصیه شده اما قبل از هر اقدامی باید روش های مختلف را به خوبی شناسایی و بسته به امکانات مورد بررسی قرار داد. باتوجه به گسترش روزافزون تراکم علف هرز نیلوفر پیچ در مزارع سویای استان گلستان و عدم کنترل مناسب با روشهای مبارزه مرسوم در منطقه، این تحقیق جهت شناسایی کارایی استفاده از علفکش ها تریفلورالین،تریبوزین وایمازتاپیر همرا با کولتیوار جهت مدیریت علف هرز نیلوفر پیچ در شرق استان گلستان انجام گرفت.
مواد وروشها:

این تحقیق در سال زراعی 93-1392 در مزرعه ای واقع در شهرستان رامیان استان گلستان اجرا شد. طرح بصورت بلوک های کامل تصادفی با چهار تکرار به اجرا درآمد. تیمارهای آزمایشی شامل. تریفلورالین پیش از کاشت مخلوط با خاک 2 لیتر در هکتار - - 1، تریفلورالین پیش کاشت و بنتازون پس رویشی 2/5 +2 لیتر در هکتار - - 2، تریفلورالین پیش از کاشت مخلوط با خاک 2 لیتر در هکتار+کولتیواتور - - 3، تریفلورالین پیش از کاشت مخلوط با خاک 2 لیتر در هکتار+ ایمازتاپیر پس رویشی 1لیتر در هکتار - - 4، ایمازتاپیربصورت پیش کاشت مخلوط با خاک 2 لیتر درهکتار - - 5، ایمازتاپیربصورت پس رویشی 1 لیتر در هکتار - - 6، ایمازتاپیر پیش کاشت مخلوط با خاک 2 لیتر درهکتار+ بنتازون پس رویشی 2/5لیتر در هکتار - - 7، ایمازتاپیر پیش کاشت مخلوط با خاک 2 لیتر درهکتار+کولتیواتور - - 8، کولتیواتور - - 9، متریبوزین پیش رویشی بمقدار 700 گرم در هکتار +کولتیواتور - - 10، متریبوزین پیش رویشی بمقدار 700 گرم در هکتار + ایمازتاپیر بصورت پس رویشی 1 لیتر در هکتار - - 11، متریبوزین پیش رویشی بمقدار 700 گرم در هکتار+ بنتازون پس رویشی به میزان 2/5 لیتر در هکتار - - 12، متریبوزین پیش رویشی بمقدار 700 گرم در هکتار - 13 - و شاهد - - 14 بودند. سویا مورد استفاده جهت کاشت رقم DPX بود.

کاشت بذور سویا در اواخر خرداد 92 به صورت هیرم کاری - نم کاری - انجام شد. برای اندازه گیری تعداد، وزن خشک، طول ساقه اصلی، تعداد ساقه فرعی، تعداد کپسول و دانه در کپسول نیلوفر پیچ از هر کرت 10 بوته نیلوفر پیچ به صورت تصادفی انتخاب گردیدد.

نتایج و بحث

نتایج تجزیه واریانس نشان داد که تاثیر تیمارها بر تعداد وزن خشک،طول ساقه اصلی و تعداد ساقه فرعی، تعداد کپسول و دانه در کپسول نیلوفر پیچ در سطح 1 در صد معنی دار شده است.

 

 

تیمارهای ایمازاتاپیر به مقدار 2 لیتر و به صورت پیش رویشی و تیمارهای ایمازاتاپیر به مقدار 2 لیتر در هکتار به صورت پیش رویشی به همراه نبتازون 2/5 لیتر در هکتار به صورت پس رویشی و همچنین با کولتیوار بیشترین تاثیر را در کاهش وزن خشک نیلوفر پیچ داشته اند.

تیمارهای مربوط به کاربرد تریفلورالین و کولتیواتور تنها کمترین تاثیر و کارایی را در کاستن از وزن خشک نهایی نیلوفر پیچ نشان دادند - جدول. - 2 این مورد با یافته های شباهت داشت.ایشان نیز بر کارایی ایمازتاپیر در مهار نیلوفر پیچ تاکید کرده اند.

مقایسات میانگین طول ساقه اصلی نیلوفر پیچ - شکل - 1 نشان می دهد که تیمار علف کش سنکور به مقدار 700 گرم در هکتار به صورت پیش رویش به همراه بنتازون به مقدار 2/5 هکتار با کاربرد پس رویش بیشترین تاثیر را داشته و از طول ساقه اصلی نیلوفر پیچ کاسته است. تیمار مربوط به کاربرد علف کش تری فلورالین بیشترین طول ساقه نیلوفر پیچ را نشان میدهد.اما تیمار تری فلورالین بعلاوه بنتازون و ایمازتاپیر نتیجه موثرتری نشان میدهد.

بیشترین تعداد ساقه فرعی نیلوفر پیچ در تیمارهای مربوط به سنکور و ایمازاتاپیر به مقدار 2 لیتر و به صورت پیش رویش است. تیمارهای ایمازاتاپیر به میزان 1 لیتر در هکتار بصورت پس رویش و تریفلورالین کمترین اثر را داشته اند - شکل. - 2      

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید