بخشی از مقاله

چکیده
به منظور بررسی تاثیر مویان بر کارایی دو علفکش بروموکسینیل+ ام سی پی آ - - Bromicide MA, EC 40% و توفوردي+ ام سی پی آ - U46 Combi fluid, SL 67.5% - آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوك کامل تصادفی با سه تکرار در مزرعه تحقیقاتی دانشکده کشاورزي دانشگاه تربیت مدرس در سال 1397 اجرا شد. هر کدام از علفکشها در دزهاي 0، 0/047، 0/094، 0/19، 0/37، 0/75، 1/5 و3 لیتر در هکتار با و بدون کاربرد مویان Prol 1101 در مرحله چهاربرگی سلمه تره سمپاشی گردیدند.

نتایج نشان دادکه با اضافه کردن مویان به محلول علفکشهاي مذکور تفاوت معنیداري از نظر مقدار مصرف علفکش در پارامترهاي ED10 و ED50 در سطح %5 در حالت با و بدون استفاده از مویان و حتی در بین دو علفکش مشاهده نشد. اما در مورد پارامتر ED90 با مقدار 1/1 لیتر در هکتار تفاوت معنی داري از نظر مقدار مصرف علفکش در سطح %5 بین تیمارهاي با و بدون استفاده از مویان در علفکش توفوردي + ام سی پی آ و همچنین تفاوت معنی داري بین علفکش بروموکسینیل + ام سی پی آ و توفوردي + ام سی پی آ در حالت با و بدون استفاده از مویان وجود داشت، این در حالی است که در تیمار علفکش بروموکسینیل + ام سی پی آ با و بدون استفاده از مویان تفاوت معنی داري مشاهده نشد.

مقدمه

علفکش ها از ارکان اصلی کنترل شیمیایی و مدیریت تلفیقی علف هرز هستند. امروزه هزینههاي زیست محیطی و اقتصادي،لزوم بهینهسازي کارائی علفکش را از جمله با کاربرد به موقع براي رسیدن به دز کمتر علفکش آشکار کرده است 

براي بهینه سازي مصرف علفکشها راهکارهاي اساسی همچون اختلاط علفکشها، کاربرد مواد افزودنی و مصرف
کاراترین غلظت براي کنترل علف هرز مورد توجه قرار میگیرد . - 2 - کاربرد مواد افزودنی مناسب براي هر علفکش میتواند موجب کنترل بهتر علفهاي هرز شود که در نهایت میتواند باعث کاهش خطرات زیست محیطی آنها و همچنین هزینههايتولید گردد

کاربرد مواد افزودنی از طریق تغییر ویژگیهاي سطحی قطرات علفکش، تاثیر بر زیست فراهمی مولکولها علفکش و تغییر ضریب پخش مولکولهاي علفکش منجر به افزایش کارایی علفکشها میشوند

نتایج تحقیقی در بررسی تاثیر مویانهاي blend بر کارایی علفکش پاراکوات نشان داد که مویان prol 1101 در دزهاي خیلی پایینتر از دز توصیه شده از علفکش پاراکوات به طور معنی داري باعث کنترل علف هرز شد - . - 1از این رو این تحقیق با هدف بررسی کارایی علفکشهاي توفوردي + ام سی پی آ و بروموکسینیل + ام سی پی آ ام آ با و بدون مواد افزودنی prol 1101 در کنترل علف هرز سلمه تره اجرا شد.

مواد و روشها
به منظور بررسی تاثیر مویان prol 1101 برکارایی علفکشهاي توصیه شده براي کنترل علف هرز سلمه تره ، همچون بروموکسینیل + ام سی پی آ - Bromicide MA, EC 40% - و توفوردي+ ام سی پ آ - % - U46 Combi fluid, SL 67.5 آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوك کامل تصادفی با سه تکرار در مزرعه تحقیقاتی دانشکده دانشگاه تربیت مدرس در سال 1397-98 اجرا شد. فاکتور اول غلظت علفکشهاي بروموکسینیل + ام سی پی آ و توفوردي + ام سی پی آ که شامل دز 0، 0,047، 0,094، 0,19، 0,37، 0,75، 1,5 و 3 لیتر در هکتار از هر کدام از علفکشها و فاکتور دوم مویان که شامل با و بدون مویان prol 1101 بود. گیاهچههاي علف هرز در مرحله اولیه رویش به تفکیک گونه شناسایی و شمارش شدند.

بر این اساس سلمه تره به عنوان گونه غالب انتخاب شده و قبل از سمپاشی 10 بوته علامت گذاري شد. اعمال تیمارهاي آزمایشی در مرحله 5 الی 6 برگی سلمه تره انجام شد. به ترتیب یک هفته و دو هفته بعد از اعمال علفکش توفوردي+ام سی پ آ و بروموکسینیل + ام سی پی آ به بررسی درصد مرگ و میر براساس ارزیابی چشمی تاثیر گذاري EWRC1 علفکش ها با روش استاندارد شوراي تحقیقات علف هرز اروپا -         -  اقدام شد.

تجزیه آماري با استفاده از نرم افزار آماري SAS انجام شد. تجزیه رگرسیون دادهها پس از برازش معادله چهار پارامتري لوگ لوجستیک با استفاده از رویه NLIN انجام و مقدار علفکش مورد نیاز براي 10، 50 و 90 درصد کنترل جمعیت علف هرز - ED10، ED 50 و - ED 90 محاسبه و در تحلیل نتایج آزمایش بکار گرفته شد

در این معادله c، شیب منحنی در نقطه ED50، b، حد پایین منحنی - کنترل علف هرز در حداقل کاربرد علفکش - ، ED50،مقداري از علفکش که سبب کنترل 50 درصد علف هرز میشود و a حد بالاي منحنی - کنترل علف هرز در حداکثر مقدار کاربرد علفکش - ، هستند. براي بررسی دقت مدلها از R2 و RMSE2 استفاده شد، نمودار نیز توسط اکسل رسم شده است.

نتایج و بحث براساس پارامترهاي برآورد شده توسط مدل چهار پارامتري لوگ لجستیک تفاوت معنی داري در سطح %5 از نظر مقدار مصرف علفکش در حد بالا و حد پایین منحنی در حالت با و بدون استفاده از مویان و حتی در بین دو علفکش مشاهده نشد. پارامترهاي ED10، ED50 و ED90 که به ترتیب نشان دهنده مقدار علفکش مورد نیاز براي کنترل 10، 50 و 90 درصد جمعیت علفهرز است، تفاوت معنیداري از نظر مقدار مصرف علفکش در پارامترهاي ED10 و ED50 در سطح 5% در حالت با و بدون استفاده از مویان و حتی در بین دو علفکش مشاهده نشد. اما در مورد پارامتر ED90 تفاوت معنیداري از نظر مقدار مصرف علفکش در سطح %5 بین تیمارهاي با و بدون استفاده از مویان در علفکش توفوردي + ام سی پی آو همچنین تفاوت معنی داري بین علفکش بروموکسینیل + ام سی پی آ و توفوردي + ام سی پی آ در حالت با و بدون استفاده از مویان وجود داشت این در حالی است که در تیمار علفکش بروموکسینیل + ام سی پی آ در حالت با و بدون استفاده از مویان تفاوت معنی داري در سطح %5 مشاهده نشد

جدول -1 پارامترهاي برآورد شده توسط مدل چهار پارامتري لوگ-لجستیک دو علفکش بروموکسینیل + ام سی پی آ و توفوردي + ام سی پی آ با و بدون مویان روي علف هرز سلمه تره.

ضرایب a، b، c، ED10 ، ED50 و .ED90 به ترتیب حد بالا منحنی، حد پایین منحنی، شیب، غلظت موثر %10، غلظت موثر %50 و غلظت موثر90% هستند. در هر ستون میانگینهاي داراي حروف مشترك هستند بر اساس آزمون z در سطح احتمال پنج درصد اختلاف معنیداري باهم ندارند.

واکنش دز-پاسخ دزهاي مختلف دو علفکش از تابع لجستیک چهار پارامتره تبعیت نموده و با توجه به شکل آستانه کنترل در تیمارهاي بدون مویان در محدوده 0/5 لیتر در هکتار است که این آستانه براي تیمارهاي با مویان نسبت به بدون مویان پایینتراست .

تیمارعلفکش توفوردي + ام سی پی آ همراه با مویان نسبت به تیمار توفوردي + ام سی پی آ بدون مویان زودتر به دز آستانه رسیده و کنترل بالایی در دز آستانه داشته است. این روند در مورد بروموکسینیل + ام سی پی آ با و بدون مویان نیز صادق بوده، این در حالی است که علفکش توفوردي + ام سی پی آ نسبت به بروموکسینیل + ام سی پی آ هم زودتر به دز آستانه رسیده و هم کنترل بیشتري نشان داده است.

شکل -1  روند پاسخ سلمه تره به دزهاي مختلف توفودي و بروموکسینیل + ام سی پی آ در شرایط با و بدون
دادههاي مشاهده و پیشبینی شده را نشان میدهند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید