بخشی از مقاله

چکیده

با توجه به این که اصلی ترین هدف هر سازمانی دستیابی به اثر بخشی بهینه است لذا سازمان ضمن توجه به ارتقاء و بهبود کیفیت خدماتی که ارائه می نماید باید موجباتی را فراهم نماید که متصدی هر پست بدون احساس ترس و اجبار به عوامل ایجاد نوآوری سازمانی در ابعاد مختلف توجه داشته که این امر باعث ارتقاء و در نتیجه افزایش اثربخشی سازمان گردد. پژوهش حاضر به تبیین تأثیر کیفیت خدمات و نوآوری سازمانی بر مولفه ی اول اثربخشی سازمانی در اداره کل ورزش و جوانان استان فارس پرداخته است. روش اجرای پژوهش حاضر توصیفی پیمایشی - غیر آزمایشی - و طرح پژوهشی از نوع همبستگی و روش گردآوری اطلاعات نیز میدانی و کتابخانه بوده است. این پژوهش از نظر هدف، پژوهشی کاربردی محسوب میشود. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه استاندارد می باشد. پرسشنامه های مربوطه با استفاده از نرم افزار SPSS و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و با توجه به ضرایب بتایی که بدست می آیند جهت یافتن ارتباط بین متغیرها تحلیل می شوند. در تحلیل چند متغیره ضریب تاثیر متغیر کیفیت خدمات بر اثربخشی سازمانی %60 و ضریب متغیر نوآوری سازمانی بر اثربخشی سازمانی %37 بدست آمد. همچنین متغیر وابسته اثربخشی سازمانی از طریق تاثیر متغیرهای مستقل کیفیت خدمات و نوآوری سازمانی به روش رگرسیون چندگانه، 81 درصد پیش بینی شد. در نهایت نتایج تحقیق، وجود ارتباط معنادار قوی و مثبتی بین متغیر و مولفه های کیفیت خدمات و نوآوری سازمانی با مولفه ی اول اثربخشی سازمانی را تایید نمود.

واژگان کلیدی: کیفیت خدمات، نوآوری سازمانی، اثربخشی سازمانی.
.1 مقدمه

در دنیای رقابتی امروز کیفیت خدمات یکی از زمینه هایی است که سازمانها می توانند از طریق آن به مزیت رقابتی دست یابند. از زمانی که نقش خدمات در زندگی روزمره آشکار شد مقوله کیفیت خدمات نیز به عنوان مشخصه اصلی رقابت بین سازمانها مورد توجه قرار گرفت، به طوری که توجه به کیفیت خدمات سازمان را از رقبایش متمایز ساخته و سبب کسب مزیت رقابتی می شود.

امروزه رقابت برای بهبود کیفیت خدمات به عنوان یک مسئله راهبردی کلیدی برای سازمان هایی که در بخش خدمات فعالیت می کنند، شناخته شده است . سازمان هایی که به سطح بالاتری از کیفیت خدمات دست می یابند، سطوح بالاتری از رضایتمندی مشتریان را به عنوان مقدمه ای برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار خواهند داشت.

ما اکنون در عصری قرار داریم که مهمترین ویژگی آن عدم اطمینان، پیچیدگی، جهانی سازی و تغییرات فزاینده تکنولوژیکی است. موفقیت سازمانی تحت این شرایط، تغییر در فعالیت های سازمانی و به ویژه رهبری و اداره سازمان های هزاره سوم را ضروری می سازد. در سازمان های پژوهشی حفظ مزیت رقابتی منوط به نوآوری است. سازمان ها باید توان تولید محصولات و خدمات جدید، منحصر به فرد و قابل رقابت در بازارهای متغیر امروزی را داشته باشند تا بتوانند در بازارهای پویا و پیچیده کنونی جایگاهی داشته باشند و برای خود کسب مزیت رقابتی نمایند
رقابت بسیار زیاد در بین سازمان ها، باعث شده است که مدیران و سرپرستان این سازمان ها از هر فرصتی که بدانند سبب پیشرفت آنان می گردد، استقبال کنند. در 25 سال گذشته تاکید بسیار زیادی بر اثر بخشی بوده است به همین دلیل تلاش گردیده است اغلب محدودیت های که برای کارکنان وجود دارد را از بین برده تا بتوانند به اثر بخشی بیشتر دست یابند.

مساله اصلی پژوهش حاضر افزایش اثربخشی اداره کل ورزش و جوانان می باشد. که با استفاده از ارتقاء و بهبود کیفیت خدماتی که ارائه می نماید در کنار آن باید موجباتی را فراهم نماید که متصدی هر پست بدون احساس ترس و اجبار به عوامل ایجاد نوآوری سازمانی در ابعاد مختلف توجه داشته که این امر باعث ارتقاء و در نتیجه افزایش اثربخشی سازمان می گردد.

.2 تعاریف نظری متغیرهای پژوهش و مدل مفهومی پژوهش .1-2 تعاریف نظری متغیر وابسته اثر بخشی سازمانی اثر بخشی: به معنای تحقّق اهداف سازمان است. اثربخشی سازمانی عبارت است از درجه یا میزانی که سازمان به هدف های مورد نظر خود نائل میآید. به بیان دیگر اثربخشی نشان می دهد که تا به چه میزان در اثر تلاش های انجام شده, نتایج مورد نظر حاصل شده است.

پیتر دراکر از بزرگان علم مدیریت معتقد است اثربخشی یعنی انجام دادن کارهای درست. از نگاه دراکر اثر بخشی کلید موفقیت سازمان محسوب می شود. ابزارها، الگوها و بهترین کاربردهای مدیریت دانش که یا فرهنگ تسهیم دانش همراه است، محیط همکاری را شکل می دهد و بر اثر بخشی سازمان می افزاید.

ارتقا اثر بخشی، یکی از عوامل موثر بر بهبود سازمان هاست که در این راستا عوامل متعددی می تواند نقش آفرینی نمایند. با توجه به اهمیت نقش عامل انسانی در سازمان ها، توجه به آن از اولویت بالایی برخوردار هست. شناخت عوامل موثر بر اثربخشی کارکنان می تواند به مدیران کمک کند تا با مدیریت بر این عوامل بر اثر بخشی کارکنان و در نهایت اثربخشی سازمانی بیفزاید.

-1 اولین مولفه متغیر اثر بخشی سازمانی، نوآوری است.

-2 دومین مولفه متغیر اثر بخشی سازمانی، تعهد سازمانی است. -3 سومین مولفه متغیر اثر بخشی سازمانی، رضایت شغلی است.

-4 چهارمین مولفه متغیر اثر بخشی سازمانی، سلامت سازمانی است.
 

.2-2 تعاریف نظری متغیر مستقل کیفیت خدمات
 کیفیت خدمات عبارت است از ادراک مادون و یا ماورائی کلی مصرف کننده از سازمان و خدمات آن. کیفیت عبارت است از میزان ارضا نیاز مصرف کننده و رعایت الزامات مورد نظر وی که از مصرف کالا یا خدمت مشخص حاصل می گردد .

-1 اولین مولفه متغیر کیفیت خدمات، ملموس است.
-2 دومین مولفه متغیر کیفیت خدمات، قابلیت اطمینان است. -3 سومین مولفه متغیر کیفیت خدمات، پاسخگویی است. -4 چهارمین مولفه متغیر کیفیت خدمات، تضمین است.

-5 پنجمین مولفه متغیر کیفیت خدمات، همدلی است.

.3-2 تعاریف نظری متغیر مستقل نوآوری سازمانی

بکارگیری ایدههای نوین ناشی از خلاقیت است. در واقع به پیاده ساختن ایده ناشی از خلاقیت که به صورت یک محصول یاخدمت تازه ارائه شود، نوآوری گویند. با ورود به هزاره سوم و عصر دانش، سازمانهای پژوهشی و دانش محوری شکل گرفتند که بقا و حفظ مزیت رقابتی آنها در بلندمدت وابسته به نوآوری در طراحی و توسعه محصولات جدید است همچنین با توجه به کوتاه شدن چرخه عمر محصولات در اینگونه سازمانها، نوآوری و توسعه محصولات جدید نقش خون را برای ادامه موفق در این نوع سازمانها ایفا می نماید.
-1 اولین مولفه متغیر نوآوری، نوآوری تولیدی است.
-2 دومین مولفه متغیر نوآوری، نوآوری فرآیندی است.

-3 سومین مولفه متغیر نوآوری، نوآوری اداری است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید