بخشی از مقاله

چکیده

استان ایلام با وجود آثار تاریخی و فرهنگی فراوان، شرایط بسیار مطلوبی را در جذب گردشگران دارا میباشد . قلعه والی از بناهای دوران قاجار میباشد که در شهرستان ایلام قرار دارد. این قلعه دارای معماری سنتی بوده و تزئینات آن معرف معماری دوران قاجار است . هدف از این پژوهش معرفی قلعه والی و بررسی تأثیر معاصرسازی بر بناهای تاریخی است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی بوده و جمعآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای، اینترنتی و مطالعات میدانی میباشد.

در این پژوهش بعد از معرفی محدوده مطالعاتی و قلعه والی، اقدامات صورت گرفته در جهت معاصرسازی و مرمت تشریح و با ارائه آمار بازدیدکنندگان در چند سال اخیر تأثیر این اقدامات بر بنای موردنظر بررسی شده است. نتایج حاصل از پژوهش گویای آن است که اقدامات معاصرسازی در برنامهای بلندمدت میتواند باعث افزایش میزان بازدیدکنندگان و به تبع آن رونق صنعت گردشگری در استان شود.

کلمات کلیدی: معاصرسازی، توریست - گردشگر - ، ایلام، قلعه والی

مقدمه

صنعت توریسم در قرن بیست و یکم به یکی از پویاترین بخشهای اقتصادی در جهان تبدیل شده است. در حال حاضر گردشگری یکی از ارکان اصلی اقتصادی در جهان است و از ارکان توسعه پایدار میباشد، رونق صنعت توریسم و گردشگری در هر منطقه باعث رونق اقتصادی منطقه، ایجاد اشتغال، ایجاد روابط فرهنگی و اقتصادی و همچنین اشاعه فرهنگ آن منطقه میشود. در چند دهه اخیر تلاشهای فراوانی در کشور و همچنین استان ایلام برای رونق این صنعت صورت گرفته است و به این منظور برنامههایی در دستور کار قرار گرفته و اقداماتی نیز اجرایی شده است.

معاصرسازی بناهای تاریخی از جمله برنامههایی است که در راستای رونق صنعت گردشگری بوده است. هدف از معاصرسازی القای فضای سنتی به بنا و همچنین نگهداری بناهای تاریخی و مرمت آنها است. استان ایلام دارای آثار باستانی فراوانی میباشد که در نقاط مختلف استان پراکنده شدهاند. قلعه والی از جمله بناهای تاریخی است که در شهر ایلام واقع شده و از آثار دوره قاجار میباشد. این قلعه در سال 1326 ه.ق ساخته شده و هدف از ساخت آن یک دژ مسکونی نظامی بوده است.

این بنای تاریخی در زمان جنگ تحمیلی دچار آسیبهایی شده است که توسط مسئولین وقت مرمت گردیده است و تا سال 1385 به عنوان اداره میراث فعالیت داشته است. در سال 1385 این اثر ملی به موزه مردمشناسی تغییر کاربری داده شده است. در طول این سالها همواره اداره میراث فرهنگی برای معرفی و مرمت این بنا اقداماتی را انجام داده است.

ادبیات موضوع،،معاصرسازی

مفهوم معاصرسازی، اقدامات و پیشبینیهایی برای بهتر کردن کیفیت محیط کالبدی و فضایی است به گونهای که با ایجاد امکانات نو، بهتر ساختن محیط فضایی میسر میشود. معاصرسازی از سوی نظریهپردازان مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است، کریستوفرالکساندر معاصرسازی را، حرکت از تعادل نیمهپایدار میداند و معتقد است با معاصرسازی عناصر فرعی میتوان به تعادل پایدار رسید. کنزو تانگه ارتباط میان سنت و شرایط نو زندگی برای زندگی در شهرهای امروزین را معاصرسازی میداند و بر حفظ سنتها بر پایه پاسخ به نیازهای نو تأکید میکند. کامیلو بویی تو نیز معاصرسازی را تزریق عملکرد جدید به بناهای قدیمی میداند .

راه رسیدن به هویت و معاصرسازی در بافتهای تاریخی، ایجاد شرایط مناسب به منظور حفظ و نگهداری مدام بنا، تهیه و تنظیم قوانین در جهت جلب حمایتهای دولت، تحکیم حس تعلق به مکان، احیا و ابقا و ارتقای هویت و ایجاد شرایطی در جهت نشان دادن فضای سنتی در بنا است . به طور کلی میتوان گفت هدف از معاصرسازی ایجاد و القای فضای سنتی به بناهای تاریخی است. یکی از اقدامات مهم در امر معاصرسازی و احیا، بحث مرمت میباشد.

مرمت بر حسب تعریف، ایجاد قابلیت انجام وظیفه یا وظایفی در ساختمان، سازه یا اجزاء عناصر آن است که در وضع موجود قادر به انجام تمام و کمال آن وظیفه یا وظایف نیست . سازگاری مصالح به کار رفته در مرمت و مقاومسازی بناهای تاریخی دارای اهمیت بسزایی است. مرمت شامل دو شاخه دانش و تجربه در زمینه مقاومسازی، حفظ و مرمت به ویژه در مورد سازههای دارای ارزش تاریخی که از خشت و مصالح بنایی ساخته شدهاند امری جدید است .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید