بخشی از مقاله

چکیده
در پژوهش نیمهتجربی حاضر که با هدف بررسی اثر هشت هفته تمرین طناب زنی بر اینترلوکین - IL-6 - 6 و پروتئین واکنشگر - CRP - C در دانش آموزان دختر چاق 12-13ساله صورت گرفت، 16 دانش آموز دختر 12-13 ساله، به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی به 2 گروه 8 نفره - تجربی و کنترل - تقسیم شدند. از آزمونهای تی وابسته و مستقل با سطح معنیداری P 0/05 برای تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شد. در بررسی تغییرات درون گروهی نتایج نشان داد که تغییر معنی داری در سطوح پلاسمایی IL-6 و CRP در گروه های تمرین طناب زنی و کنترل مشاهده نشد . - P> 0/05 - در بررسی تغیییرات بین گروهی نیز تفاوت معنی داری در سطوح IL-6 و CRP مشاهده نشد . - P>0/05 - با توجه به یافته های تحقیق حا ضر ه شت هفته فعالیت طناب بازی اثر معناداری بر سطوح IL-6 و CRP کودکان چاق -13 12 ساله ندارد.

.1 مقدمه
تغییرات سریع شیوه زندگی باعث دگرگون شدن الگوی غذایی و فعالیت ج سمانی کودکان و نوجوانان شده، و آنها را در معرض خطر ا ضافه وزن و چاقی قرار داده ا ست - گاتین1، . - 2012 شواهد ن شان می دهند سایتوکاین های پیش التهابی در پیش بینی و پی شگویی بیماری های قلبی عروقی می باشند و نقش مهمی در پاتوژنز آترواسکلروز دارند - کاپتوج و همکاران، . - 2013 شواهد فراوانی وجود دارد که چاقی با افزایش سطوح پلاسمایی سایتوکاین های التهابی همراه بوده و در واقع چاقی به عنوان یک وضعیت التهابی خفیف معرفی شده ا ست - دیبوئر2 و همکاران، . - 2013 در مورد ارتباط بین مقادیر CRP با BMI، چاقی و فعالیت ج سمانی باید گفت که افراد چاق به دلیل افزایش تعداد سلول های چربی سایتوکاین بیشتری تولید می کنند - ارمنکو3 و همکارانران، 2016؛ جانگ4 و همکاران، . - 2014 تمرین ورز شی روی پا سخ سایتوکاین ها و عوامل التهابی موثر می با شد که به شدت، مدت و نوع تمرین ب ستگی دارد. - کا ساپیس5 و همکاران، 2005؛ واکانوا6 و همکاران، IL-6 . - 2013 در ایمنی ذاتی باعث تحریک ساختهشدن پروتئینهای فاز حاد به وسیله سلولهای کبدی می شود و در ایمنی اکت سابی ر شد لنفو سیتهای B را که به سلولهای تولیدکننده آنتی بادی تمایز یافتهاند، تحریک میکند - واکانوا و همکاران، CRP . - 2013 نیز یک شاخص حساس التهاب سیستمیک است که افزایش آن همواره با افزایش خطر بیماریهای قلبی- عروقی، عروق محیطی و انفارکتوس میوکارد مردان و زنان همراه است - ویندگیسون7 و همکاران، 2015؛ ریدکر8 و همکاران، CRP . - 1998 از عوامل آترواسکلروز می باشد که به همراه سایر ریسک فاکتورهای قلبی- عروقی مانند دیس لیپیدمی موجب گرفتگی شرایین و مشکلات کرونر قلب می شود - زواکا1 و همکاران، - 2001 که با افزایش بیتحرکی مستقل از چاقی افزایش می یابد - نیشید2 و همکاران و همکاران، . - 2015

اعتقاد بر این ا ست که تمرین باعث پی شگیری و کاهش بیماری های التهابی و قلبی عروقی از یک سو و کاهش سطح CRP از سوی دیگر می شود - وودس3 و همکاران، 2014؛ پتر سون و پدر سون4، . - 2005 لذا احتمالا یکی از آثار مفید تمرین کاهش شرایط التهابی بدن می باشد - پترسون و پدرسون ، . - 2005 با این حال نتیجه تحقیقات در این خصوص یکسان نیست. با توجه به این که اکثر مطالعات رابطه معکو سی بین سطوح فعالیت ج سمانی و میزان CRP و IL-6 را ن شان داده اند - کینگ5 و همکاران، 2003 ؛ کلبرت6 و همکاران، 2004؛ کاساپیس و همکاران، - 2005، نتایج برخی پژوهش های دیگر حاکی از آن است که برنامه های ورزشی بر نشانگرهای التهابی CRP - و - IL-6 تاثیری ندارند - ناسیس7 و همکاران، 2005 ؛ لی8 و همکاران، 2010؛ وانگ9 و همکاران، . - 2008 با توجه به اینکه شیوع چاقی در کودکان و نوجوانان به دلایل تغذیه نادرست و سبک زندگی کم تحرک رو به افزایش است - گاتین، - 2012 و همچنین یافته های متناقض در خصوص اثر تمرین بر نشانگرهای التهابی CRP - و - IL-6 این نیاز احساس می شود که تحقیقی با هدف بررسی اثر تمرینات طناب زنی - به عنوان یکی از روش های تمرینی کم هزینه که به راحتی و در فضاهای محدود قابل انجام میباشد - بر شاخص های التهابی دختران چاق صورت گیرد.

.2 روش کار

در پژوهش نیمه تجربی حاضر ، 16 دانش آموز دختر پس از اعلام فراخوان و رضایت از دانش آموزان و والدین آنها به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی به 2 گروه 8 نفره - تمرین طناب زنی و کنترل - تقسیم شدند. جهت برر سی متغیرهای بیو شیمیایی مورد نظر عمل خونگیری از تمامی آزمودنی ها پیش از شروع تمرینات و بعد از 8 هفته تمرینات طناب زنی در حالت ناشتایی 14-12 ساعته و در ساعت 7 الی 8 صبح صورت پذیرفت. به این ترتیب که در مرحله اول خونگیری ابتدا از همه آزمودنی ها خوا سته شد که 2 روز قبل از اجرای آزمون از انجام هر گونه فعالیت ورز شی سنگین پرهیز نمایند. از نمونه پس از حضور در آزمایشگاه توسط تکنسین آزمایشگاه مقدار 10 میلیلیتر خون از محل ورید پیش آرنجی گرفته شد. سپس بخشی از نمونهی خونی به شکل سرم - بخش جدا شده پس از انعقاد نمونهی خونی - با ا ستفاده از د ستگاه سانتریفیوژ ساخت شرکت هیتک آلمان جدا شده و بخ شی دیگر به صورت پلا سما - با افزودن ماده ضدانعقاد - تهیه شد. بخ شی از نمونههای تهیه شده به صورت سرمی تا زمان آزمایشات در فریزر -70 درجهی سانتیگراد نگهداری شد .. بعد از این مرحله، آزمودنی ها به مدت 8 هفته تحت تأثیر متغیرهای مستقل قرار گرفتند و بعد از اتمام دوره و پس از آخرین جلسه تمرینیمجدداً از همه آزمودنی ها خونگیری به عمل آمد. پس از خونگیری و جداسازی با استفاده از روشهای آزمایشگاهی معتبر و روا و تجهیزات مناسب دادههای مورد نظر در رابطه با هریک شاخصهای مورد مطالعه اندازهگیری شدند.

برنامه تمرینی گروه طناب زنی شامل 8 هفته تمرین طناب زنی 3 - جل سه در هفته و هر جل سه 40 دقیقه با شدت های 50 ، 60، 70 و 80 پرش با طناب در یک دقیقه بود - و در آغاز و پایان برنامه تمرین ، 5 دقیقه گرم کردن و 5 دقیقه سرد کردن با حرکات کششی پیش بینی شده بود. این تمرینات به صورت اصل اضافه بار انجام گرفت. در پژوهش حاضر برای بررسی نرمال بودن توزیع داده ها از آزمون آماری کولموگروف اسمیرنوف استفاده شد که همگی داده ها توزیع نرمال دا شتند، همچنین آزمون لون نیز برای برر سی تجانس واریانس ها ا ستفاده شد. از آزمون تی زوجی شده از پیش آزمون تا پس آزمون جهت مقایسه درون گروهی متغیر های مورد بررسی و جهت مقایسه بین گروهی اختلاف مقادیر ایجاد شده بین گروه ها از آزمون تی م ستقل ا ستفاده شد. همه نتایج به صورت میانگین ± انحراف معیار ن شان داده شده اند و مقادیر P 0/05 از نظر آماری معنی دار محسوب شد.
.3نتایج

در پژوهش حاضر به بررسی هشت هفته تمرین طناب زنی بر اینترلوکین 6 و پروتئین واکنشی فاز حاد در دانش آموزان دختر چاق 13-12ساله پرداخته شد. جدول 1 مربوط به مشخصات متغیرهای مورد بررسی در دو گروه طناب زنی و کنترل می باشد.  نتایج آزمون تی تست - جدول - 2 نشان داد که پس از هشت هفته تفاوت معنی داری در هیچ یک از متغیر های مورد بررسی در گروه های تمرین طناب زنی و کنترل مشاهده نشد . - P<0/05 - همچنین تفاوت معنی داری در تغییرات بین گروهی متغیرهای مورد بررسی نیز مشاهده نشد . - P<0/05 -

.4بحث و نتیجه گیری

در مطالعه حا ضر پس از تمرین طناب زنی تغییر معنی داری در IL-6 و CRP م شاهده ن شد - جدول . - 2 نتایج برخی از مطالعات قبلی نیز بیانگر عدم تغییر معنی دار مقادیر IL-6 و CRP پس از دوره تمرینات ورزشی می باشد - ناسیس و همکاران، 2005؛ لی و همکاران، 2010؛ وانگ و همکاران، . - 2008 که با یافته های تحقیق حاضر همخوانی دارند. با وجود این پژوهش هایی نیز افزایش اثرات ضد التهابی تمرینات ورزشی بر فاکتورهای التهابی را گزارش کرده اند - کینگ و همکاران، 2003؛ کلبرت و همکاران، 2004؛ کاساپیس و همکاران، . - 2005 دلیل احتمالی اختلاف در نتایج این تحقیقات ممکن است به خاطر تفاوت در شرایط آزمودنی ها یا تفاوت در پروتکل های تمرینی استفاده شده در این تحقیقات با تحقیق حاضر باشد.
در بخی تحقیقات قبلی گزارش شده که تمرینات هوازی تأثیری بر میزان CRP ندارد - کریستن، 2007؛ هافمن، 2006؛ وانگ، . - 2008 آنها عدم تغییر CRP را به دلیل عدم تاثیر تمرینات هوازی بر بافت چربی بدن نسبت دادند. ممکن است عدم تغییرات CRP در تحقیق حاضر به خاطر زمان کوتاه مداخله تمرینی در تحقیق حاضر یا نقش تغذیه - گاتین، - 2012 بر جلوگیری از اثر ورزش بر کاهش وزن باشد که از محدودیت های تحقیق حاضر بودند. یکی دیگر از سایتوکین های پیش التهابی به نام IL-6، ترشج CRP را از کبد تنظیم می کند و منبع ا صلی تر شح IL-6، یعنی حدود 30 در صد آن از بافت چربی ا ست. تمرینات هوازی با کاهش سطح چربی بدن میزان IL-6 را کاهش می دهد و کاهش ترشح آن باعث تغییر در میزان CRP می شود - ذولفقاری و همکاران، . - 2013 درکل یافته های به طور کلی نتایج تحقیق حا ضر ن شان داد که ه شت هفته تمرین طناب زنی موجب تغییرات معنی دار مقادیر IL-6، CRP دختران چاق 12 تا 13 ساله نمی شود. البته با توجه به تغییرات کوچک در متغیرهای مورد بررسی - وزن و فاکتورهای

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید