بخشی از مقاله

چکیده :

با توجه به مزایا و معایب هوشمندسازی مدارس هدف از این پژوهش بررسی تاثیر هوشمندسازی مدارس بر رضایت معلمان در مدارس هوشمند می باشد . جامعه آماری این پژوهش تمامی معلمان مدارس نیمهالکترونیک شهرستان شیراز میباشد.

تعداد نمونه آماری این پژوهش با بکارگیری جدول کرجسی و مورگان 175 نفر تعیین شد. در این تحقیق از روش نمونهگیری خوشهای با توجه به تعداد مدارس نیمهالکترونیک مناطق چهارگانه آموزش و پرورش شیراز استفاده گردید. مدل ای کوال مدل پایه مورد استفاده در این پژوهش میباشد.

این مدل بیشتر در ارتباط با خدمات الکترونیکی سازمانهاست و تفاوتهای عمدهای با مبحث هوشمندسازی مدارس دارد. برای کاربردی ساختن این مدل در پژوهش حاضر تعدادی از شاخصها حذف و تعدادی شاخص جدید به مدل اضاقه گردید.در تحلیلها از آزمون tوابسته و آزمون رتبهبندی فریدمن در نرم افزار آماری spss استفاده کردیم. نتایج نشان داد که اولویت رضایت معلمان از هوشمندسازی به ترتیب قابلیت استفاده، کیفیت اطلاعات و تعامل خدمات می باشد.

.1مقدمه

1.1بیان مسئله

امروزه آموزش و پرورش همگانی به عنوان یکی از ارکان توسعه پایدار شناخته شده است و هر کشوری در جهان بخش بزرگی از درآمد ملی خود را برای گسترش، بهبود و کارآیی آن اختصاص می دهد. در واقع آموزش و پرورش رکن اساسی جامعه انسانی است و یکی از اهداف عمده آن پرورش و آموزش کودکان و نوجوانان توسط معلمان و مدیران است. اغلب صاحب نظران و متفکران مسایل تربیتی بر این نظرند که معلمان، بزرگترین و مهم ترین عامل مؤثر در جریان تعلیم و تربیت هستند. بنابراین بی راه نیست اگر گفته شود شالوده و اساس یک سیستم آموزشی موفق را معلمان تشکیل می دهند.

محققان رضایت شغلی را از دیدگاه های گوناگونی تعریف کرده اند. گروهی رضایت شغلی را براساس نوع عامل روانی تعریف کرده و آن را نوعی سازگاری عاطفی با شغل و شرایط اشتغال می انگارند. یعنی اگر شغل موردنظر لذت مطلوب را برای فرد تأمین نماید در این حالت فرد از شغلش راضی است. در مقابل چنانچه شغل مورد نظر رضایت و لذت مطلوب را به فرد ندهد در این حالت فرد شروع به مذمت شغل نموده و درصدد تغییر آن برمی آید.

هاپاک استاد تعلیم و تربیت دانشگاه نیویورک، رضایت شغلی را مفهومی پیچیده و چند بعدی می داند و این مفهوم را با عوامل روانی، جسمانی و اجتماعی مرتبط می کند و تأکید می کند تنها یک عامل موجب رضایت شغل نمی شود، بلکه ترکیبی از مجموعه عوامل گوناگون سبب می شود که فرد شاغل در لحظه معینی از شغلش احساس رضایت نماید و از آن لذت ببرد.

گروهی دیگر از محققان عوامل مختلفی از قبیل میزان درآمد، ارزش اجتماعی شغل، شرایط محیط کار و فرآورده های آن را به عنوان عوامل احساس رضایت از شغل نام می برند.

در تعریف مدارس هوشمند ایران چنین آمده است :مدارس هوشمند ایران مدارس توسعه یافته ای هستند که برای انتقال مفاهیم سنتی از ابزار های فنآوری اطلاعات و ارتباطات کمک میگیرند. این ابزارها شامل برنامه های رایانه ای از جمله به کارگیری نرم افزارهای کاربردی نظیر اسلاید - پاورپوینت - ، واژه نگار و صفحات گسترده و امکانات اینترنتی است

ورود به عصر اطلاعات و رواج فناوری های مبتنی بر وب، موجب شکل گیری مشاغل جدیدی شده است که به دانش و مهارت رایانه ای نیاز خواهد داشت. ورود به این عرصه به نوع جدیدی از آموزش نیاز دارد که با آموزش سنتی که به طور عام امروز در مدارس ایران رایج است، هم خوانی ندارد. از طرفی سایر کشورهای جهان مدارس نیمه الکترونیکی که در ایران مدارس هوشمند نامیده می شود؛ تاسیس کرده اند. الگوی اولیه این مدارس در سال 1996 از کشور انگلیس گرفته شده است و کشور مالزی یکی از پیشتازان ایجاد این مدارس به شمار می رود.

با توجه به تغییرات روز افزون در زمینه میزان و نحوه استفاده از تجهیزات الکترونیکی در مدارس جهان، کشور ایران نیز همسو با این تغییرات به مجهز کردن کلاس های درس به رسانه های هوشمند پرداخته است. با توجه به این تغییرات پژوهش حاضر سعی در پاسخگویی به این پرسش دارد که آیا این رویه در عمل رضایت خاطر معلمان را برآورده است؟

1.2 اهداف هر تحقیقی برای دستیابی به اهداف خاصی طراحی و پیادهسازی میشود. اهداف هر تحقیق میتواند به دو صورت کلی و جزیی مطرح شود. هدف کلی به صورت مستقیم از مسئله تحقیق مشتق میشود و اهداف جزیی تحقیق نیز در واقع بر کاربردهای نتایج پژوهش اشاره دارند. هدف کلی این پژوهش بررسی تأثیر الکترونیکی کردن سیستم آموزش در مدارس بر رضایت معلمان میباشد و هدف جزیی آن بررسی تاثیر افزایش یا کاهش رضایت معلمان بر بهبود کارآیی آنان می باشد.

1.3 ضرورت پژوهش اگرچه الکترونیکی کردن فرایندها اغلب مزیت هایی دارد که سازمانها را برای استفاده از آن مشتاق می نماید اما وجود معایب آن نیز از اهمیت خارج نیست و لزوم استفاده ی محتاطانه و اصولی فناوری را در امور ضرروری می دارد. مزایا و معایب الکترونیکی کردن رویهها یا به صورت اجمالی می توان بصورت زیر برشمرد.

مزایا:
1.    تسهسل در امر یادددهی

2.    تسهسل در امر یادگیری

3.    به روز بودن اطلاعات

4.    همراه نمودن کادر آموزشی مدارس با روندهای نوین آموزشی مبتنی بر نیازمندیهای جامعه دانش بنیان

5.    فراهم نمودن فضای مشارکت و تمایل دانش آموزان و معلمین در فرایندهای یاددهی یادگیری

6.    ترویج یادگیری تجربی،پژوهش محوری و دانش آموز محوری در فرایندهای آموزشی

7.    استفاده از رایانه در امور گوناگون همچون ارایه محتوا, انجام تکالیف و ارزشیابی دانش آموزان

8.    تسریع فرآیند آموزش

9.    توان ارائه محتوای الکترونیکی

.10 استمرار فرایند یادگیری دانش آموزان در خارج از مدرسه

.11 ایجاد منحیطی پویا و جذاب برای شکوفایی کامل استعدادها و بروز خلاقیت های فردی و جمعی دانش آموزان

.12 افزایش حضور،پشتیبانی و مشارکت والدین و گروه های ذینفع در فرایند یادگیری دانش آموزان

معایب:

1.    ناکافی بودن نیروی انسانی متخصص و اموزش دیده و نداشتن دانش و مهارت کافی در استفاده از رایانه
2.    کمبود منابع مالی جهت تجهیز مدارس هوشمند به سیستمهای رایانه ای و تجهیزات و ملزومات مورد نیاز این مدارس

3.    کمبود فضای فیزیکی

4.    نداشتن زیر ساخت های اساسی مناسب - سخت افزاری - نرم افزاری -

5.    عدم آشنایی با رو شهای جدید تدریس

1.4.    فرضیه ها:

فرضیه اول

بین انتظارات وادراکات معلمان استفادهکننده از خدمات الکترونیکی مدارس نیمه الکترونیک شهرستان شیراز در بعد قابلیت استفاده تفاوت معنا داری وجود ندارد.

فرضیه دوم

بین انتظارات وادراکات معلمان استفادهکننده از خدمات الکترونیکی مدارس نیمه الکترونیک شهرستان شیراز در بعد تعامل خدمات تفاوت معنا داری وجود ندارد.

فرضیه سوم

بین انتظارات وادراکات معلمان استفادهکننده از خدمات الکترونیکی مدارس نیمه الکترونیک شهرستان شیراز در بعد کیفیت اطلاعات تفاوت معنا داری وجود ندارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید