بخشی از مقاله

چکیده

هدف از این پژوهش بررسی تاثیر کتاب درمانی گروهی برافزایش شادکامی می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، به صورت نیمه تجربی و از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جمعیت آماری آن شامل کلیه بانوان مراجعه کننده به کتابخانه های شهرداری شهر اصفهان است. روش و نمونه آماری از نوع در دسترس انتخاب شد که در یکی از کتابخانه های شهرداری شهر اصفهان این پژوهش اجرا گردید.

نمونه مورد نظر 40 نفر از بانوان مراجعه کننده به کتابخانه بودند که به صورت تصادفی در دو گروه 20 نفره آزمایشی و گواه جایدهی شدند. از این تعداد 5 نفر ریزش کردند و جلسات کتاب درمانی با 15 نفر باقی مانده اجرا شد. در این روش برای گروه آزمایشی 10 جلسه، طرح کتاب درمانی گروهی با موضوع شادکامی اجرا شد و بر روی گروه کنترل مداخله ای صورت نگرفت. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس - نرم افزار - SPSS تحلیل شد.نتایج حاصله نشان می دهد که با کنترل اثر پیش آزمون، بین گروه آزمایش و کنترل، تفاوت معناداری وجود دارد و فرضیه پژوهش تایید می شود - . - F=60/48 , P=0/001 میزان تاثیر آن 63درصد می باشد.

کلید واژه ها: شادکامی، کتاب درمانی، زنان

مقدمه

خانواده به عنوان اصلی ترین جزء تشکیل دهنده اجتماع از اهمیت بالایی در میان اندیشمندان برخوردار است. وجود مشکلات و نا آرامی در خانواده ها فرصت بهره مندی از کانون گرم خانه را از اعضا آن می گیرد . از این رو اندیشمندان به دنبال ارائه ی راهکارهایی برای فراهم آوردن محیط آرام وبدون تنش در خانواده ها می باشند .برای رسیدن به این هدف مهم ترین عضو خانواده یعنی زن را باید در مقابل نا آرامی ها و تنش هایی که در زندگی پیش می آید، مقاوم کرد . زنان به عنوان مدیر و مسئول تنظیم برنامه در خانه، نقش بسیار مهمی در آرامش آن ایفا می کنند.

از طرفی به دلیل برخورداری از لطافت و حساسیت که لازمه جنسیت و وظیفه آنها می باشد،آسیب پذیر هم هستند . از این رو لازم است به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرند و راهکارهایی جهت مقابله با ناملایمات و تقویت روحی آنها ارائه شود .اگر بتوان این گروه را در برابر حوادث و مشکلات مقاوم کرد، می توان انتظارداشت که ز ندگی ها به واسطه استقامت زنان از استحکام و پایداری لازم برخودار شود  تعدد نقش زنان چه در خانواده و چه درقالب فرصتهای شغلی و اجتماعی در دنیای صنعتی امروز، سبب ساز کاهش شادکامی آنها در مقایسه با مردان گردیده است .

توجه به اثرات شادی در زندگی، ضرورت این عامل مهم را مشخص می کند. تحقیقات نشان داده، زمانی که یک فرد شاد است از نظر ذهنی و جسمی بهتر عمل می کند. در حالت شادی فرد پرانرژی تر- موفق تر اجتماعی تر- خلاق تر- سالم تر و دارای طول عمر بیشتری است. افرادی که شاد هستند، امنیت بیشتری را حس می کنند. تصمیم گیری برای این افراد آسان تر است و رضایت اززندگی بیشتری را تجربه می کنند. همچنین روابط اجتماعی و سیاسی را تسهیل می نماید.

این افراد آسان تر است و رضایت از زندگی بیشتری را تجربه می کنند. شادی باعث برانگیختگی فعایت در افراد می شود. شادکامی به درک صحیح از واقعیتهای زندگی بستگی دارد. توجه به شادمانی از دیرباز در زندگی انسان مطرح بوده است و انسان همواره به دنبال راهکارهایی بوده که موجبات رضایت و لذت بیشتر او فراهم شود که شادی یکی از هیجانات اساسی بشر است لذا هر کس به فراخور آن را تجربه می نماید ،شاخصه های کیفیت شود.

شادی را می توان به عنوان شاخصی تعریف کرد که افراد با نگرشی مثبت موقعیت کلی زندگی خود را ارزیابی می کنند.شادکامی و نشاط به عنوان یکی از مهمترین نیازهای روانی بشر، به دلیل تاثیرات عمده ای که بر شکل گیری شخصیت آدمی و در یک کلام مجموعه زندگی بوده و می تواند نشانگر سطح کامیابی افراد در زندگی باشد. بیشتر اوقات شادی هدف نهایی زندگی و یا حداقل هدف مطلوب زندگی افرد عنوان می زندگی انسان دارد، همیشه ذهن انسان را به خود مشغول کرده است.

از آنجا از آنجا که شادمانی در سلامتی،عزت نفس و عملکرد ما موثر است و با وجود این احساس، کیفیت زندگی بهتر می شود بنابراین توجه به آن ضرورت دارد  از میان عوامل گوناگون و نقش آنها در شادی و بهزیستی، نقش فرهنگ قابل توجه است. شادکامی به گونه های مختلف در هر فرهنگ مفهوم سازی شده است و همبسته های آنان نیز متفاوت است. کتاب درمانی از جمله نمونه های فرهنگی است و همبسته آن، بازپروری از طریق خواندن است.

در مورد اثر کتاب درکاهش ناراحتی های هیجانی و عاطفی، باید گفت از آن زمان که کتاب وجود داشته، به عنوان یکی از موثرترین ابزار پیشگیری ناراحتی های روانی شناخته شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید