بخشی از مقاله

چکیده

یکی از اساسیترین مسائل پیش روي بشر که تأثیر مستقیم و غیر مستقیم بسزایی در سرنوشت دنیا و آخرت او دارد، کسب روزي حلال است. این موضوع آن چنان اهمیت دارد که حتی در نسلها تأثیر گذاشته و ماهیت انسانی را به کلی دگرگون ساخته، بر بندگی و میزان طاعت و خدا شناسی او اثر میگذارد. همچنین یکی از مهم ترین الزامات تحقق آرمانها و اهداف جامعه مطلوب اسلامی ایرانی، نهادي شدن شکل خاصی از سبک زندگی است.
هدف اصلی در این مقاله تاثیرکسب حلال در ارتقاء سبک زندگی از منظر قرآن و پیامبر - ص - است.

این مطالعه صورت گرفته نشان می دهد در قرآن کریم و سنت امامان - علیهم السلام - کسب رزق حلال موجب شادي و آرامش در زندگی، افزایش ایمان و اعتقاد به خداوند و ثبات در جامعه گردیده است. روش به کار رفته در این پژوهش توصیفی تحلیلی است و با توجه به آیات و روایات موجود نگارش شده است.

مقدمه

موضوع این پژوهش» تاثیر کسب رزق حلال در ارتقاء سبک زندگی از منظر قرآن و پیامبر - ص - « می باشد . در این تحقیق کوشیده ایم تا دیدگاه اسلام را از منابعی چون قرآن کریم - کلام وحی - و روایات امامان معصوم - علیهم السلام - به عنوان مفسرین حقیقی قرآن در خصوص موضوع و درحد توان خود استخراج کنیم. اهمیت و ضرورت کسب روزي حلال به اندازه اي است که بزرگان دینی ما در احادیث فراوان به آن اشاره کرده اند و افرادي را که در راه کسب روزي حلال تلاش می کنند را بسیار ستودهاند.

مسئله معیشت و مسائل مرتبط با آن، یکی از مهمترین و پایدارترین مسائل بشرى است. هیچ کسی نیست که به نوعی دغدغه معیشت را نداشته باشد. کار کردن و داشتن شغلی آبرومند، از عوامل بسیار مهم در احساس شخصیت، عزت، استقلال و اعتماد به نفس است. فراهم آوردن رزق و روزي، یکی از دغدغه هاي مهم و همیشگی انسان بوده است، زیرا خداوند متعال زندگی مادي افراد بشر را به آن وابسته کرده است بنابراین مقدار زیادي از وقت هر فرد صرف کسب درآمد و معاش می شود البته گاه بسیاري از انسانها کسب روزي و سرمایه را مهمترین و شاید تنها هدف زندگی خود قرار می دهند که این تفکر اولا انسان را از هدف غایی و فلسفه خلقتش دور می کند و ثانیا سبب می شود برخی انسانها براي به دست آوردن متاع اندك دنیا، به تضییع حقوق دیگر انسانها و نارضایتی پروردگارشان سوق داده شوند.

پیامبر - ص - مظهر اتم و اکمل الوهیت و ربوبیت الهی است، از این رو حقیقت وجودي ایشان بر همه هستی، فرشتگان، پیامبران و کتب آسمانی دیگر هیمنه دارد و از سوي خداوند به عنوان سرمشق نیکو و صراط مستقیم رسیدن به این مقامات بلند انسانی معرفی شده است. بنابراین، شناخت آن حضرت - ص - و آشنایی با افکار، اندیشه ها، کنش ها و واکنش هاي ایشان، به عنوان سبک زندگی کامل و درست، ضروري است. بهترین منبع شناختی که هیچ شک و تردیدي در صحت آن راه نمی یابد، قرآن است که از سوي خداوند وحی شده است. پس مراجعه به قرآن براي شناخت سیره آن حضرت - ع - و پیروي و عمل مبتنی بر آن، امري شایسته و بلکه بایسته است.

تعریف رزق حلال

حلال به نوعی از فعالیت اقتصادي گفته می شود که در چهار چوب قوانین اسلامی و شرعی انجام می شود و مهم ترین خصوصیت آن نفع خود انسان چه از لحاظ مادي و چه از لحاظ معنوي و از طرفی رعایت کردن حق الناس میباشد.

در مورد کسب حلال و نیز فعالیت هاي اقتصادي مشروع به روایات بسیاري در منابع اسلامی برمی خوریم که ائمه، مؤمنین را به این گونه فعالیت ها تشویق می کنند مانند آنکه رسول اکرم صلی االله علیه و آله طلب رزق حلال را واجب و آنرا در حکم جهاد معرفی می کنند. - محمدي ري شهري، محمد، ص - 120 وقتی به کوشش شایسته و نیکو در این راه امر می شویم تا آنجا که رسول اکرم کسی که در راه تحصیل و بدست آوردن روزي براي خانواده کوشش می کند را به مجاهد فی سبیل االله - در راه خدا - تشبیه می کنند .الکاد علی عیاله کالمجاهد فی سبیل االله .در مقابل از بیکاري و تنبلی و سربار بر جامعه بودن نهی می شویم.

واژه رزق در قرآن با اوصاف رزق حسن، کریم، بغیر حساب، معلوم، طیب، منلدنّا توصیف شده است رزق حقیقی آن است که وسیله آبادانی آخرت قرار گیرد خداوندي که ما را براي بندگی خلق کرد خودش رزق مارا تأمین می کند.

خداوند در رابطه با رزق حلال در قرآن میفرماید: « و از نعمتهاى حلال و پاکیزه اى که خدا روزى شما فرموده بخورید و در محضر خدایی که به او ایمان دارید، تقوا پیشه کنید.

رزق و روزي فقط شامل قسمت حلال آن میشود و در واقع چیزي به عنوان روزي حرام وجود ندارد، و دلیل آن هم این است که حراماصلاً روزي محسوب نمیشود و خداوند متعال هرگز حرام را روزي بندگانش قرار نمیدهد. به همین دلیل اکثر دانشمندان و علماي اسلامی واژه رزق را که در آیات و احادیث آمده است، به معناي رزق حلال می دانند.

-1 رزق و روزي از دیدگاه قرآن و روایات

قرآن ،کتاب جاوید الهی، قانون اساسی اسلام، معجزه بزرگ و یادگار ماندگار پیامبر اسلام - ص - و نخستین مرجع عقاید و احکام و اخلاق و آداب و شعایر اسلامی است.

با دقت در تعالیم ادیان الهی و دین اسلام این امر واضح می گردد که خداوند متعال آگاه به گذشته و حال و آینده است و علم او بر هر چیز در هر زمان و مکانی که باشد ، احاطه دارد. لذا او قبل از آفرینش مخلوقات جهان، رزق و روزي هریک را به اندازه معین در تقدیر او نوشته است. این امر در کلام خداوند در چندین آیه مورد تاکید قرار گرفته است. مسائل مربوط به رزق در کلام الهی بارها مورد اشاره قرار گرفته است که ما تحت چند عنوان، درباره آن بحث می کنیم.

قرآن راهنماست و چراغ راه، شفاست و درمان یراي همه مردم و به خصوص براي مومنان

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید