بخشی از مقاله

چکیده:

هدف این مطالعه بررسی اثر کنجاله کنجد با و بدون اسیدآلی بر جمعیت میکروبی بلدرچین ژاپنی می-باشد. این آزمایش به تعداد 336 قطعه جوجه بلدرچین یکروزه ژاپنی در طرح کاملا تصادفی با آرایش فاکتوریل 2 ×4 انجام شده است. فاکتور اول آن شامل 2 سطح با و بدون اسید آلی و فاکتور دوم آن شامل 4 سطح %0 ،%25 ،%50 و %75 کنجاله کنجد جایگزین، کنجاله سویا بود.

در پایان طرح در 39روزگی از هر واحد آزمایشی دو قطعه بلدرچین ژاپنی که نزدیکترین میانگین وزنی بودند انتخاب گردید جهت آزمایشات کشت میکروبی مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج حاصل از این آزمایش نشان داده است که شمارش تعداد کل باکتریها در ایلئوم در تیمارهای حاوی اسیدآلی توصیه شده اثرمعنیداری را نشان دادند - . - P<0/05 تعداد کلنیهای کل باکتری، لاکتوباسیلها و کلیفرمها در ایلئوم در همه گروها از نظرآماری اختلاف معنیداری را نشان ندادند.

مقدمه
افزایش جمعیت جهان، نیاز بشر را به مواد پروتئینی روز به روز افزایش میدهد و همین مسئله سبب شده است که بسیاری از حیوانات که گوشت آنها قابل مصرف انسانها میباشد را به صورت اهلی درآورده و با پرورش صنعتی آنها بخشی از احتیاجات پروتئینی انسانها برطرف گردیده است. پرورش بلدرچین امروزه جایگاه خاصی درصنعت پرورش طیور پیدا کرده است که با توجه به تقاضای مردم از نظرگوشت و تخم بلدرچین و اقتصادی بودن آن از نظر تولید پیشبینی میشود که درآینده توسعه بیشتری پیداکند

با وجود اثرات مثبتی که آنتیبیوتیکها در تغذیه طیور دارند، با مصرف آنها در جیره جوجههای گوشتی، مقداری از آنتیبیوتیکها در لاشه باقی میماند و زمانی که انسانها چنین گوشتی را مصرف میکنند، به انسانها منتقل میشود .[2] طبق گزارشاتی که محققین بیان داشتند، به این نتیجه رسیدند که پروبیوتیک، اسیدهای آلی و پریبیوتیک میتوانند جایگزین مناسبی برای آنتیبیوتیکها باشند و موجب عملکرد و رشد پرندگان میشوند

پیشینه تحقیق:

کنجاله کنجد از روغن گیری کنجد بدست میآید ومنبع بسیار خوبی از نظراسیدهای آمینه متیونین، آرژنین، سیستئین، و تریپتوفان است. که محدودیت مصرف آن به علت کم بودن انرژی و لیزین و بالا بودن اسیدفایتیک موجود در آن میباشد.

ترکیب اسیدهای آمینه آن مشابه کنجاله سویا است و میتواند به عنوان یک منبع پروتئین گیاهی مناسب جایگزین کنجاله سویا باشد

مخلوط از اسیدآلی می تواند به همراه تغذیه، در حفظ سلامت دستگاه گوارش طیورموثرباشد. مهمترین هدف استفاده از اسید آلی در جیره طیور، مهار کردن رقابت بین باکتری ها ی بیماری زای روده میزبان و برای استفاده از مواد مغذی قابل دسترس و در نهایت موجب بهبودافزایش وزن پرنده می شود مکانیسم عمل اسیدهای آلی برای از بین بردن میکروارگانیسمها را می توان به 2دسته تقسیم بندی کرد؛

-1کاهش pH به سطح زیر6 و ایجاد شرایط نامطلوب برای رشد باکتری.

-2 فعالیت ضدمیکروبی علیه میکرواورگانیسم های بیماریزا در یک دامنه pH خاص.

مخلوط اسید آلی علاوه برخاصیت ضدمیکروبی ، باعث کاهش pH ، بهبود در فعالیت آنزیم های گوارشی و افزایش میزان ترشحات پانکراس شده و اثرات سودمندی بردستگاه گوارش میگذارد.

جمعیت میکروبی دستگاه گوارش، در پاسخ به وضعیت آب و هوا ،تغذیه و همچنین تغییرات فیزیکی و شیمیایی پرنده تغییر میکند. جمعیت میکروبی دستگاه گوارش طیور بالغ ، از چند صد گونه مختلف باکتریایی تشکیل شده و دارای 1012 باکتری در هرگرم از محتویات دستگاه می باشد.

مواد وروش:

تنظیم جیرههای غذایی بر اساس جدول احتیاجات غذایی بلدرچین انجام شد.در این آزمایش در طرح کاملا تصادفی با 336 قطعه بلدرچین ژاپنی، . فاکتور اول آن شامل 2 سطح با و بدون اسید آلی و فاکتور دوم آن شامل 4 سطح با %0 ،%25 ،%50 و  %75 کنجاله کنجد جایگزین، کنجاله سویا قرار گرفته است. در پایان طرح در 39روزگی از هر واحد آزمایشی دو قطعه بلدرچین ژاپنی نزدیکترین میانگین وزنی در تیمارها داشتند انتخاب گردید. در آزمایش کشت میکروبی پس از ضدعفونی کردن سطح لاشه و برش دادن آن و از محتویات ایلئوم 1گرم نمونهگیری شده و با ساخت سری رقیقسازی، و از رقتهای مناسب برداشته و بر روی محیط اختصاصی کشت داده شدند. نمونهها به مدت 24ساعت درون انکوباتور قرارگرفتند و در پایان تعداد کلنیهای تشکیل شد، و شمارش شدند. نتایج حاصل از شمارش، در عکس رقت ضرب و به دادههای لگاریتمی تبدیل میشوند. محیطهایی که در این آزمایش مورد استفاده قرارگرفتند که شامل محیط کشت اختصاصی کل باکتریها، محیط کشت اختصاصی لاکتوباسیلها و محیط کشت اختصاصی کلیفرمها. دادههای بدست آمده به کمک نرم افزار SAS تجزیه وتحلیل شده است.

نتایج و بحث:

نتایج حاصل از شمارش تعداد کل باکتریها در ایلئوم بلدرچین ژاپنی، در سطح اسیدآلی توصیه شده دارای اختلاف معنیداری نسبت به سطح صفر درصد رانشان داده شده است - P<0/05 - از طرفی سطوح مختلف کنجاله کنجد و اثرات متقابل در تعداد کلنیهای کل باکتری، لاکتوباسیلها و کلیفرمها در ایلئوم از نظرآماری اختلاف معنیداری را نشان نداده. - . - P>0/05 بدین ترتیب به نظرمیرسد که دلیل موثرنبودن اسید آلی در جیره بلدرچینها احتمالا به دلیل اسیدآلی محافظت شده بوده، که در بدن جذب میشود، نمیتواند اثرمطلوبی را بر جمعیت میکروبی ایلئوم در، بلدرچینها داشته باشد.

با توجه به دادهای بدست آمد، نتایج این آزمایش نشان میدهد ، استفاده از اسیدهای آلی - اسید فرمیک و اسید پروپیونیک - در سطح اسیدآلی توصیه شده بر تعداد کل باکتریها، موثر بوده. از طرفی در دیگر تیمارها بر روی جمعیت میکروبی ایلئوم بلدرچین ژاپنی، تحت تاثیر قرار نگرفته است. ضیعف عمل کردن اسیدآلی میتواند به اثر اسیدآلی را به علت یونیزه بودن آن و داشتن بار الکتریکی، قادر به عبور از غشا نبوده و نمی تواند اثر باکتریکش بر روی جمعیت میکروبی بگذارد.

محققی موثر نبودن اسیدآلی بر جمعیت میکروبی را ، اینگونه بیان داشت که به علت میزان کم اسیدآلی در جیره نتوانسته است بر روی جمعیت میکروبی تاثیر مثبت بگذارد . طبق نتایج محققانی که گزارش کردند استفاده از اسید آلی در جیره به طور قابل توجهی افزایش تعداد لاکتوباسیلها وموجب کاهش تعداد کلیفرم ها شده است و توانسته بر روی باکتریهای سودمند را تحت تاثیر قراردهد

یکی از اهداف بسیار مهم در اسیدی کردن جیره کمک به باکتری مفیدو مطلوب بر باکتری مضر بیماریزا است که این امر میتواند مانع رقابت باکتریهای روده با میزان با مصرف مواد مغذی موجب کاهش متابولیت سمی توسط باکتری میگردد.

محققی گزارشکرده است که با افزودن اسیدآلی در جیره اختلاف معنیداری در میان تیمارها در با و بدون اسید آلی در خصوص اشریشیاکولای و لاکتوباسیل و انتروکوکوس در روده مشاهده نشد و این امر به علت غلظت یون پتاسیم درون باکتری گرم مثبت و اسیدآلی نتوانست pH دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار دهد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید