بخشی از مقاله

چکیده

این آزمایش به منظور بررسی تأثیر سطوح مختلف مکمل سینبیوتیک بر عملکرد و برخی از پارامترهاي خونی بلدرچین ژاپنی در قالب طرح کاملاً تصادفی با 240 قطعه جوجه یکروزه در سه تیمار، چهار تکرار و 20 قطعه جوجه بلدرچین در هر تکرار به مدت 42 روز انجام شد. جیرههاي آزمایشی عبات بودند از: - 1 جیره شاهد - 2 جیره شاهد + سطح توصیه شده مکمل سینبیوتیک 1 - گرم درکیلوگرم بایومین ایمبو در 0-21 روزگی و 0/5 گرم درکیلوگرم در 22- 42 روزگی - و - 3 جیره شاهد 150 + درصد سطح توصیه شده مکمل سینبیوتیک 1/5 - گرم در کیلوگرم بایومین ایمبو در 0-21 روزگی و 0/75 گرم درکیلوگرم در 22-42 روزگی - . نتایج این آزمایش نشان داد استفاده از سطوح مختلف مکمل سینبیوتیک در دورههاي مختلف پرورشی تأثیر معنیداري بر افزایش وزن بدن، مصرف خوراك و ضریب تبدیل غذایی در بلدرچینهاي ژاپنی نداشت . - P>0/05 - در انتهاي آزمایش سطح تريگلیسرید سرم به طور معنیداري - P<0/05 - با اضافه کردن سطوح مختلف مکمل سینبیوتیک به جیره کاهش پیدا کرد ولی اثر مکمل کردن سینبیوتیک در جیره بر سایر پارامترهاي خونی - کلسترول، پروتئین تام سرم، اسیداوریک و - HDL در بلدرچین ژاپنی اختلاف آماري معنیداري در بین گروهها نداشت . - P>0/05 -
واژههاي کلیدي: سینبیوتیک، عملکرد، پارامترهاي خونی، بلدرچین ژاپنی

مقدمه

بلدرچین ژاپنی گونه متنوعی از طیور بوده که داراي گوشتی مغذي و لذیذ و همچنین پتانسیل تولید تخم بالایی میباشد . - 6 - بازده تبدیل خوراك مصرفی به گوشت تولیدي در بلدرچین ژاپنی میتواند نقش کلیدي در اقتصاد پرورش این پرنده داشته باشد. بنابراین بسیار ضروري است که بازده غذایی در بلدرچین براي تولید گوشت بهبود پیدا کند . - 3 - براي این نیاز افزودن مکملهاي خوراکی مانند پروبیوتیکها، پربیوتیکها و سینبیوتیکها به جیره بلدرچینها، بخصوص در شرایط فعلی که استفاده از مکملهاي آنتیبیوتیکی به دلیل احتمال ایجاد مقاومت باکتریایی و همچنین باقی ماندن بقایاي آنها در محصولات دام و طیور ممنوع گردیده است، میتوانند در بهبود سلامتی و قابلیت هضم و دسترسی مواد مغذي در پرنده نقش موثري داشته باشند 3 - و . - 5 سینبیوتیک مکمل مخلوطی از پروبیوتیک و پربیوتیک است که داراي اثرات سودمندي بر میزبان توسط ایجاد و تقویت میکروارگانیسمهاي مفید موجود در دستگاه \گوارش آنها میباشد. این مکمل توسط تحریک انتخابی رشد و فعالسازي متابولیسم یک یا تعداد محدودي از باکتریهاي بهبود دهنده سلامتی سبب افزایش عملکرد میزبان میشود . - 4 - بنابراین با توجه به اثرات سودمندي که این افزودنیها دارند، در این آزمایش تأثیر
استفاده از سطوح مختلف سینبیوتیک - بایومین ایمبو - بر عملکرد رشد و برخی پارامترهاي خونی بلدرچینهاي ژاپنی مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت.

مواد و روشها

در این آزمایش 240 قطعه جوجه بلدرچین ژاپنی یک روزه در قالب طرح کاملأ تصادفی درسه گروه آزمایشی مورد بررسی قرار گرفتند. هر گروه آزمایشی داراي 4 تکرار و در هر تکرار 20 قطعه جوجه قرار داشت. گروههاي آزمایشی عبارت بودند از:

١- جیره پایه- فاقد مکمل سینبیوتیک بایومین ایمبو
جیره پایه + مقدار توصیه شده مکمل سینبیوتیک بایومین ایمبو 1 - گرم در کیلوگرم در 0-21 روزگی و 0/5 گرم در کیلوگرم در -42 22 روزگی -

جیره پایه 150+ درصد مقدار توصیه شده مکمل سین بیوتیک بایومین ایمبو 1/5 - گرم در کیلوگرم در 0-21 روزگی و 0/75 گرم در کیلوگرم در 22- 42 روزگی - .

ترکیب جیرههاي مورد استفاده براي تمام گروههاي آزمایشی در مراحل مختلف دورههاي آزمایش یکسان بود. جیر ها بر اساس توصیه انجمن ملی تحقیقات - NRC,1994 - تنظیم گردیدند. میانگین افزایش وزن، خوراك مصرفی و ضریب تبدیل غذایی بطور هفتگی اندازهگیري شدند. در سن 42 روزگی از هر واحد آزمایشی 2 قطعه جوجه نر نزدیک به میانگین وزنی واحد انتخاب و بعد از
خونگیري، پارامترهاي تريگلیسرید، کلسترول، اسید اوریک و HDL سرم با استفاده از کیتهاي زیست – شیمی مربوطه مورد اندازهگیري قرار گرفت. براي تجزیه تحلیل آماري دادههاي مربوط به صفات اندازه گیري شده از نرم افزار SAS استفاده گردید. از آزمون چند دامنهاي دانکن نیز براي مقایسه میانگین گروههاي آزمایشی استفاده شد.

نتایج و بحث
نتایج حاصل از افزایش وزن، مصرف خوراك و ضریب تبدیل غذایی در جدول شماره 1 ارائه شده است. نتایج نشان داد افزودن مکمل سین بیوتیک - بایومین ایمبو - به جیرهها تأثیر معنیداري بر افزایش وزن، مصرف خوراك و ضریب تبدیل غذایی بلدرچینها در دوره هاي مختلف پرورش نداشت - P>0/05 - ، هر چند میزان افزایش وزن و ضریب تبدیل غذایی در تیمارهاي دریافت کننده سطوح مختلف سینبیوتیک نسبت به تیمار شاهد بهبود غیر معنیداري نشان داد. ساهین و همکاران - 8 - گزارش کردند که افزایش وزن، مصرف خوراك و ضریب تبدیل غذایی در بلدرچینها، تحت تأثیر ترکیب مکمل پروبیوتیک و پربیوتیک قرار نگرفتند. کیکیر و همکاران - 2 - بهبود معنیداري را در افزایش وزن بدن بلدرچینهاي ژاپنی در اثر اضافه کردن مکمل سین بیوتیک - بایومین ایمبو - مشاهده نکردند که این اثر را به علت شرایط طبیعی و بدون تنش در طی دوره پرورش گزارش کردهاند و بیان کردهاند که در این شرایط میزان تأثیرگذاري این مکملها در حداقل میباشد.

نتایج مربوط به پارامترهاي خونی در جدول شماره 2 ارائه شده است. سطح تريگلیسرید سرم در سن 42 روزگی در بلدرچینهایی که سطوح توصیه شده و 50 درصد بالاتر مکمل سینبیوتیک را دریافت کرده بودند به طور معنیداري - P<0/05 - کمتر از گروه شاهد بود. محرري - 7 - بیان کرد که با کاهش راندمان اسیدهاي صفراوي در شیرابه هضمی قابلیت هضم چربیها کاهش مییابد و متعاقب آن غلظت فراسنجههاي لیپیدي خون کاهش مییابد. سینبیوتیک بایومین ایمبو میتواند با ایجاد و تقویت لاکتوباسیلوسهاي دستگاه گوارش - 4 - موجب کاهش راندمان اسیدهاي صفراوي در شیرابه هضمی میگردند که به نوبه خود باعث کاهش قابلیت هضم چربی گشته و در نتیجه آن غلظت فراسنجههاي لیپیدي خون - مانند تريگلیسرید - کاهش مییابد . - 7 - دیگر پارامترهاي خونی از جمله کلسترول، اسید اوریک، پروتئین تام سرم و HDL تحت تأثیر معنیدار تیمارها قرار نگرفتند . - P>0/05 - ولی در کل این پارامترها در تیمارهاي دریافت کننده مکمل سینبیوتیک - بایومین ایمبو - نسبت به جیره شاهد بهبود غیر معنیداري را نشان دادند. ساهین و همکاران - 8 - گزارش کردند که افزودن ترکیب مکمل پروبیوتیک و پربیوتیک در جیره بلدرچین ژاپنی تأثیر معنیداري بر پارامترهاي خونی از جمله کلسترول و پروتئین تام سرم نداشت. در مجموع به نظر میرسد که استفاده از مکمل سینبیوتیک میتواند تاحدودي سبب بهبود عملکرد و همچنین کاهش سطح تريگلیسرید و کلسترول سرم در بلدرچین ژاپنی شود. هرچند برخی نتایج فوق از نظر آماري معنیدار نبود، ولی روند مشاهده شده تا حدودي روند مطلوبی بود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید