بخشی از مقاله

چکیده

این آزمایش به منظور بررسی تأثیر منابع مختلف پودر چربی بر بر عملکرد، و وزن جوجههاي یک روزهي بلدرچین هاي مادر ژاپنی انجام گرفت. دویست قطعه بلدرچین ژاپنی 20 هفته 160 - ماده و 40 نر - در قالب 4 تیمار، 5 تکرار و 10 قطعه بلدرچین ژاپنی در هر تکرار استفاده شد. جیره هاي آزمایشی شامل جیره حاوي روغن سویا - کنترل - ، جیره حاوي پودر چربی بر پایه روغن ماهی، جیره حاوي پودر چربی بر پایه روغن پالم - منبع اسید پالمتیک - و جیره حاوي پودر چربی امگاتري بودند. بعد از تفریخ جوجه ها از تخم وزن کشی با استفاده از ترازوي 0/0001 انجام گرفت. باقیمانده جوجهها به سالن منتقل شده و تحت شرایط دما و رطوبت مناسب به مدت 10 روز با یک جیره استاندارد مطابق تغذیه شدند. وزن بدن و مصرف خوراك طی ده روز اندازه گیري گردید و افزایش وزن بدن، مصرف خوراك و ضریب تبدیل خوراك محاسبه و گزارش گردید. نتایج این آزمایش نشان داد که هیچکدام از منابع پودر چربی تاثیري بر عملکرد - افزایش وزن، مصرف خوراك و ضریب تبدیل خوراك - و همچنین وزن جوجه هاي یکروزه ندارد.

کلمات کلیدي: بلدرچین هاي مادر ژاپنی، پودر چربی، جوجههاي یکروزه، عملکرد

مقدمه

گوشت و تخم طیور نه تنها تأمین کننده پروتئین حیوانی می باشند بلکه منابع غنی تأمین کننده ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز انسان می باشند . - 15 - بلدرچین ژاپنی وابسته به طبقه ,Galiformes خانواده ,Phaside جنس ,Coturnix و گونه Japonica می باشد. نام علمی بلدرچین Coyurnix coturnix Japonica است که با نام معمول بلدرچین - Coturnix Coturnix - متفاوت می باشد . - 8 - اولین مدارك و رکوردهاي ثبت شده در ارتباط با بلدرچین مربوط به بلدرچین وحشی ژاپنی در قرن هشتم در کشور ژاپن است - . - 8 در ابتدا اهلی شدن بلدرچینها در قرن یازدهم میلادي روي داد و به عنوان پرندگانی خوش آواز در منازل نگهداري می شدند . - 6 - معمولا طعم مطبوع گوشت به دلیل وجود گلیکوژن در داخل و چربی در بین سلول هاي ماهیچه اي است. ذخیره گلیکوژن و چربی ماهیچه تابعی از میزان فعالیت آن ماهیچه می باشد، زیرا این ترکیبات تأمین کننده انرژي لازم براي فعالیت ماهیچه هستند. چربیها به مجموعه مواد غذایی قابل استفاده در صنعت خوراك دام افزوده شدند. تحقیقات اولیه نشان داد که چربیهاي افزوده شده به خوراك گونههاي مختلف حیوانات، بخوبی توسط آنها مورد استفاده واقع میشود و در بسیاري از موارد موجب بهبود عملکرد آنها میگردد. چربیها، استفاده از انرژي جیره را براي طیور بیش از آنچه انتظار میرود، افزایش میدهند این اثر بنام اثر افزایشی انرژيزایی چربیها شناخته شده است که بواسطه چند عامل عمده مانند طولانی تر شدن زمان عبور خوراك از دستگاه گوارش در اثر افزودن چربی و در نتیجه بهبود میزان هضم و جذب سایر مواد مغذي، کاهش اتلاف حرارتی جیره مکمل شده با چربی و در نتیجه استفاده بهتر از انرژي جیره و نیز افزایش جذب اسیدهاي چرب به جهت مناسب شدن نسبت اسید هاي چرب غیر اشباع به اشباع حاصل میشود. چربیها علاوه بر داشتن مقدار زیادي انرژي، موجب کاهش گرد و غبار ناشی از خوراك هاي آردي گردیده و افزایش مصرف آنرا موجب می-شوند - . - 12 اسیدهاي چرب اشباع نسبت به نوع غیر اشباع کمتر در معرض پراکسیداسیون قرار میگیرند. روغن پالم لسیتینه به عنوان یک منبع انرژي در جیره طیور مصرف می شود و حاوي مقدار زیادي اسید چرب اشباع است و می تواند به بهبود پایداري اکسیداتیو گوشت کمک نماید. در این ارتباط نقش موثر روغن پالم در کاهش پراکسیداسیون لیپیدها در تخم مرغ هاي تخم گذار - 7 - و گوشت جوجههاي گوشتی مشاهده شده است . - 14 - در مرغهاي تخمگذار مشخص شده است که منابع مختلف چربی از قبیل روغن سویا، روغن پالم و روغن منداب بر میزان تولید تخم مرغ، وزن تخم مرغ و وزن زرده موثربوده اند - . - 5 بنابراین این تحقیق بهمنظور بررسی تأثیر منابع مختلف پودر چربی بر عملکرد، و وزن جوجههاي یک روزهي بلدرچین هاي مادر ژاپنی انجام گرفت.

مواد و روشها

این پژوهش در فارم آموزشی و پژوهشی بلدرچین گروه علوم دامی دانشکده کشاورزي دانشگاه ارومیه انجام شد. تعداد 200 قطعه بلدرچین مولد ژاپنی 160 - بلدرچین ماده و 40 بلدرچین نر - از سن 20 هفتگی با جیرههاي آزمایشی - جدول - 1-3 تغذیه شده و تخم تولیدي به مدت 4 هفنه جمع آوري گردید. جیره هاي آزمایشی شامل جیره حاوي روغن سویا - شاهد - ، جیره حاوي پودر چربی بر پایه روغن ماهی، جیره حاوي پودر چربی بر پایه روغن پالم - به عنوان منبع اسید پالمتیک - و جیره حاوي پودر چربی غنی از امگاتري بودند. جیره ها طوري تهیه شدند که داراي مقادیر برابر انرژي، پروتئین، کلسیم و فسفر بودند. در پایان آزمایش 4 - هفته بعد از مصرف جیره هاي آزمایشی - ، 25 تخم از هر تکرار براي جوجه کشی جمع آوري شده و به مدت 17 روز در دستگاه جوجه کشی قرارگرفت. بعد از تفریخ جوجه ها از تخم وزن کشی با استفاده از ترازوي 0/0001 انجام گرفت. باقیمانده جوجهها به سالن منتقل شده و تحت شرایط دما و رطوبت مناسب به مدت 10 روز با یک جیره استاندارد مطابق - 9 - NRC تغذیه شدند. وزن بدن و مصرف خوراك طی ده روز اندازه گیري گردید و افزایش وزن بدن، مصرف خوراك و ضریب تبدیل خوراك محاسبه و گزارش گردید.

مدل آماري

این آزمایش در قالب طرح کاملأ تصادفی و با 4 تیمار و 5 تکرار براي هر یک مورد بررسی و آنالیز قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده هاي جمع آوري شده با استفاده از نرم افزار - 11 - - SAS 9.1 - انجام شد و مقایسه میانگین تیمارها، در سطح %5 توسط آزمون توکی صورت گرفت. مدل طرح بهصورت زیر میباشد:

نتایج و بحث

تاثیر منابع مختلف پودر چربی بر عملکرد جوجهها تا ده روزگی و وزن جوجه هاي یکروزه

داده هاي مربوط به اثر منابع مختلف پودر چربی بر روي وزن جوجهي یکروزه و همچنین عملکرد بلدرچین ها یکروزه تا ده روزگی در جداول 1 و 2 آمده است.اثر منابع مختلف پودر چربی بر عملکرد و همچنین وزن جوجه هاي یکروزه معنی دار نبود - . - p<0/05

در هر ستون، میانگینهاي با حروف متفاوت از نظر آماري با یکدیگر تفاوت معنیداري دارند . - P<0/05 -

هر چند اطلاع در زمینه ي استفاده از پودر چربی در تغذیهي بلدرچین هاي تخم گذار کم می باشد اما نتایج این آزمایش با بررسی  مطابقت دارد. این محققین نشان دادندکه افزودن 3 و 6 درصد اسید چرب به جیره در مقایسه با جیره هاي 3 و 6 درصد پودر چربی تاثیري بر ضریب تبدیل خوراك گزارش شده است که پرندگان تغذیه شده با روغن سویا داراي مصرف خوراك پایین تر و ضریب تبدیل بهتر در مقایسه با سایر روغن ها از قبیل روغن کانولا و چربی طیور بودند  نشان داد که نوع اسیدهاي چرب به ویژه اسیدهاي چرب آزاد موجود در چربی تاثیر زیادي بر ارزش تغذیه اي چربی ها در تغذیهي خروسهاي بالغ دارد. از طرفی افزایش مقدار اسیدهاي چرب آزاد در چربی به دلیل کاهش تشکیل میسل، بازده جذب را کاهش میدهد. افزودن چربی ها به خوراك گونه هاي مختلف حیوانات و در بسیاري از موارد موجب بهبود عملکرد آنها گردیده است.

گزارش شده است که چربی ها استفاده از انرژي جیره را براي طیور افزایش می دهند که اثر افزایشی انرژي زایی چربی ها نامیده می شود که بواسطه چند عامل عمده مانند طولانی تر شدن زمان عبور خوراك از دستگاه گوارش در اثر افزودن چربی و در نتیجه بهبود میزان هضم و جذب سایر مواد غذایی˛ کمتر بودن اتلاف حرارتی جیره مکمل شده با چربی و در نتیجه استفاده بهتر از انرژي جیره و نیز افزایش جذب اسیدهاي چرب به جهت مناسب شدن نسبت اسیدهاي چرب غیر اشباع به اشباع حاصل می شود. همچنین در مطالعه اي  نشان دادند که استفاده از روغن ماهی در جیره هاي طیور تاثیري بر راندمان تولیدو صفاتی نظیر میزان تلفات، وزن نهایی بدن، یا ضریب تبدیل خوراك در مقایسه با جیره هاي حاوي روغن هاي گیاهی نداشته است. استفاده از کنجاله ي کانولا را در جوجه هاي گوشتی بررسی کردند و گزارش نمودند که با افزایش بیش از 10 درصد کنجاله ي کانولا در جیره میانگین خوراك مصرفی کاهش پیدا می کند در تحقیقی که بر روي جوجههاي گوشتی انجام داد چنین گزارش کرد که شاخصهاي عملکردي مثل افزایش وزن، خوراك مصرفی ، ضریب تبدیل خوراك و همچنین میزان تلفات باسطوح مختلف کنجاله ي کانولا تا 20 درصد در جیره تحت تاثیر قرار نگرفته است. عدم تاثیر منابع مختلف روغن در تحقیق اخیر احتمالا ناشی از دریافت یکسان در تغذیه با منابع چربی متفاوت موجود در جیره باشد که عملکرد را تحت تاثیر قرار نداده است. همچنین جدول 2 اثر منابع مختلف پودر چربی را بر میانگین وزن جوجه هاي یکروزه نشان می دهد. اثر منابع مختلف پودر چربی پالم، امگاتري و چربی محافظت شده بر وزن جوجه هاي یکروزه معنی دار نبود - . - p<0/05

به طور مشابهی، در آزمایشی محققین دریافتند که استفاده از 0/5درصد اسید لینولئیک کونژوکه در جیره هاي مرغ هاي مادر تاثیر معنی داري بر وزن تخم مرغ پایان دوره ي آزمایش نداشته است - . - 3 عدم تغییر وزن جوجه هاي تازه تفریخ شده در تحقیق اخیر احتمالا ناشی از عدم تفاوت وزن تخمهاي تولیدي از پرندگان تغذیه شده با منابع مختلف روغن بوده است. به طور کلی مشخص شده است که همبستگی بسیار بالایی بین وزن تخم و جوجه هاي حاصل از آن وجود دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید