بخشی از مقاله

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیریک دوره تمرینی ایروبیک بر اضطراب اجتماعی ، تصور بدنی و توده بدنی کارکنان زن دانشگاه سیستان وبلوچستان می باشد . جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه ی کار کنان زن دانشگاه می باشد. تعداد40 زن به صورت هدفمند و داوطلبانه انتخاب شدند و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش 20 - نفر - وکنترل 20 - نفر - قرار گرفتند. آزمودنی های گروه تمرین ایروبیک به مدت هشت هفته، هر هفته سه جلسه ی 60 دقیقه ای به انجام فعالیت پرداختند، در حالی که گروه کنترل در این مدت فقط پی گیری شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه های سلامت عمومی، شاخص تود ه ی بدنی و پرسش نامه ی اضطراب اجتماعی استفاده شد. روش تحقیق پژوهش حاضر، آزمایشی از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری - مانوا - نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. یعنی تمرینات ایروبیک موجب کاهش اضطراب اجتماعی افسردگی وکاهش توده بدنی می شود.

واژه های کلیدی: اضطراب اجتماعی، افسردگی ، توده بدنی ، تمرین ایروبیک

-1 مقدمه

سلامتی به عنوان یک حق بشری و هدف اجتماعی در جهان شناخته شده است، یعنی، سلامتی برای ارضاء نیازهای اساسی انسان لازم است و باید در دسترس همه انسان ها قرار بگیرد. سلامتی چه به صورت فردی و چه به صورت جمعی، بی تردید مهمترین مسئله حیات است - صدیق،. - 1385 تاثیر یک برنامه تغییر سبک زندگی بر بهداشت روانی و سلامت جسمانی نشان داده است که تغییر در بهداشت روانی با بهبود سبک زندگی و سلامت جسمانی رابطه معنی داری دارد - . - Hobfoll and et al, 1995 پریشانیها و ناراحتی های ذهنی در برخی از موقعیت های اجتماعی خاص، تا حدودی مورد انتظار و طبیعی است .منطقی است که فرض کنیم همه ی افراد یک بار یا بیشتر خجالت کشیدن، ترس ناگهانی یا حتی بند آمدن زبانشان در حین مکالمه را تجربه کرده باشند .

هنگامی که این تجارب به صورت روزمره چندین بار تکرار شوند و مرتباً تبادلات اجتماعی روزمره، ترس یا اضطراب را تحریک نماید، موجبات رفتار اجتنابی نابهنجار و اضطراب اجتماعی بیمار گونه را فراهم می کند.این شرایط از نظر بالینی به نام اختلال فوبی اجتماعی نامیده می شود، یک اختلال اضطراب مزمن و ناتوان کننده که عواقب مضری بر کیفیت زندگی و عملکرد انطباقی فرد مبتلا میگذارد - Marks and Gelder ,1996 - .اکثر افراد هنگام مواجهه با رویدادهای فشارزا دچاراحساس نگرانی و اضطراب می شوند، اما این گونه واکنش ها پاسخ های به هنجاری به چنین موقعیت ها است .اضطراب هنگامی نابهنجار محسوب می شود که در پاسخ به موقعیتهایی با شد که کنار آمدن با آن مشکل است - کبریایی،. - 1387

اضطراب عبارت است از حالت هیجانی منفی همراه با احساسات عصبانیت ناراحتی وتشویش که با فعالیت یا بر انگیختگی جسمانی نیز همراه است - عبدلی، . - 1384 اضطراب حالت عاطفی ناخوشایند است که ضمن آن شخص انتظار وقوع حادثه ای نامساعد را دارد، اما از بابت آن مطمئن نیست. در حقیقت اضطراب، ترس بدون علت کافی است - کبریایی، . - 1387 هر انسانی در مقاطع متفاوتی از سن خود ممکن است افسردگی را تجربه کند. این بیمار ی می تواند سلامت جسمانی، احساسات، رفتار و سلامت روحی انسا نها را تحت الشعاع قرار دهد .علائمی مانندغم و اندو ه، احساس بی ارزشی، دشواری در تمرکز ، عدم توانایی در اندیشید ن، احساس گنا ه، بی خوابی ، احساس شکست و بسیاری از نشانه های خطرناک دیگر در انسانهای افسرده قابل مشاهده است - امامی، . - 1382 تمامی افراد بعضی از اوقات احساس گرفتگی یا ناراحتی می کنند .

اما این احساساتمعمولاً گذرا هستند و در خلال چند رو ز فراموش م ی شوند ولی زمانی که شخص آشفتگی و بی نظمی افسرده کنند ه ای دارد این افسردگی در زندگی و فعالیتهای معمولی وی تأثیر می گذارد .و با بی نظمی و اختلال باعث رنج و زحمت فرد و کسانی می شود که با او در ارتباط هستند .افسردگی معمول و عادی به نظر میرسد اما بیماری جدی و مهمی است و بیشتر کسانی که آن را تجربه می کنند برای بهبود یافتن به مداوا و درمان نیاز دارند .بسیاری از افراد که بیماری افسردگی دارند به دنبال راه درمان آن نمی گردند .در صورتیکه اکثریت کسانی که حتی دارای شدیدترین افسردگی می باشند با معالجه و درمان بهبود می یابند. توسعه و پیشرفت داروها، روان درمانی و رو شهای جدید برای درمان افرادی که مبتلا به این بیماری ناتوان کننده هستند ثمر ه ی تحقیقات متمرکز روی این بیماری است. افسردگی اشکال مختلفی دارد که عبارتند از:

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید