بخشی از مقاله

1.مقدمه   

بسیاری از والدین ، مربیان و معلمان عقیده دارند، که تمرینات با وزنه نه تنها برای کودکان فایده ای ندارد، بلکه مضر و خطرناک نیز می باشد. بزرگترین نگرانی والدین در رابطه با تمرینات مقاومتی کودکان این است، که تمرینات قدرتی باعث توقف رشد کودکان می شود، به صفحات رشد کودکان آسیب می رساند و موجب کاهش رشد قامت می شود.

این در حالی است که اگر تمرین قدرتی به درستی اجرا شود باعث افزایش قدرت در کودکان و نوجوانان می گردد، اما در رابطه با کاربرد برنامه های مختلف تمرین مقاومتی روی بهبود قدرت و استقامت عضلانی کودکان اتفاق نظر وجود ندارد .

برنامه تمرینی می تواند موجب بهبود قدرت، انعطاف پذیری ،بهبود آمادگی حرکتی، بهبود ترکیب بدن، افزایش مقاومت نسبت به آسیب دیدگی، کاهش زمان ریکاوری، افزایش تندرستی و بهداشت روانی شده و نگرش مثبت به آمادگی جسمانی را افزایش دهد .

تحقیقات بیومکانیکی نشان داده اند، که فعالیتهایی مثل پرتاب کردن، دویدن و ضربه زدن در مقایسه با تمرینات مقاومتی، نیروهای بیشتری را به بدن وارد کرده و روی صفحات رشد استخوانهای در حال رشد، فشار سنگین تری وارد می کنند .

در یک پژوهش آزمون یک تکرار بیشینه ی قدرت در کودکان سالم مورد تحقیق قرار گرفت. هدف از این تحقیق ارزیابی ایمنی و کارآیی یک تکرار بیشینه قدرت در کودکان سالم بود. 32 دختر و 64 پسر بین سنین 6/2 تا 12/3 سال بطور داوطلب در این تحقیق شرکت کردند. آزمون یک تکرار بیشینه ی بالاتنه با تمرین پرس سینه و پایین تنه با تمرین پرس پا یا راست کردن زانو اجرا شد.

نتایج این تحقیق نشان داد که در طول دوره تحقیق هیچ گونه آسیبی بوجود نیامد، و برنامه آزمون به وسیله نمونه ها به خوبی اجرا شد. در آزمونهای بالاتنه و پایین تنه بین جنسیت ها تفاوتی مشاهده نشد . - 4 - وری جن - - 17 در یک تحقیق نتایج 8 هفته تمرین مقاومتی بوسیله پسران را گزارش داده که در آن کودکان قادر به افزایش قدرت نبودند. یک دهه بعد داکرتی - - 2 نشان داد که پسران 12 ساله از سه جلسه تمرین به مدت 4 تا 6 هفته سودی نبردند.

برای ارزیابی توانایی تمرین کودکان ترکیب های مختلفی از متغیرهای تمرینی - نوع تمرین، مقاومت مورد استفاده، تعداد ستها و میزان استراحت بین ستها - برای تحقیق اثرات تمرین مقاومتی بر کودکان به کار برده شده اند. اگرچه به نظر می رسد، که میزان مقاومت مورد استفاده یکی از مهمترین متغیرهای تمرین باشد. در واقع تمرین مقاومتی در رابطه با قدرت و استقامت عضلانی تحت تأثیر تعداد تکرارهایی است، که می تواند اجرا شود .

برای ره یابی به پرسش اساسی تحقیق ، چهارخرده پرسش زیر قابل طرح است:
-1 آیا تمرینات مقاومتی تکرار بالا مقاومت متوسط بر قدرت عضلانی بالا تنه دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی تأثیر دارد؟

2 آیا تمرینات مقاومتی تکرار پایین مقاومت سنگین بر قدرت عضلانی بالا تنه دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی تأثیر دارد؟

3 آیا تمرینات مقاومتی تکرار بالا مقاومت متوسط بر قدرت عضلانی پایین تنه دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی تأثیر دارد؟

4 آیاتمرینات مقاومتی تکرار پایین مقاومت سنگین بر قدرت عضلانی پایین تنه دانش آموزان پسرمقطع راهنمایی تأثیر دارد؟

.2روش تحقیق

تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی است. در این تحقیق 30 دانش آموز پسر سالم مقطع راهنمایی - با میانگین سنی 13/3سال - به صورت تصادفی- خوشه ای از مدارس راهنمایی چهار منطقه ی آموزش و پرورش شهرستان لارستان انتخاب شدند. این 30 نفر با استفاده از روش تصادفی ساده - قرعه کشی - به 3 گروه 10 نفری تقسیم شدند. گروه اول برای اجرای برنامه ی تمرینی تکرارپایین مقاومت سنگین، گروه دوم برای اجرای برنامه ی تمرینی تکرار بالا مقاومت متوسط و گروه سوم به عنوان گروه کنترل - بدون شرکت در هیچ برنامه ی تمرینی - در نظر گرفته شدند.

در این تحقیق قدرت عضلانی بالاتنه با استفاده از حرکت پرس سینه و قدرت عضلانی پایین تنه با استفاده از حرکت پرس پا مورد ارزیابی قرار گرفته شد.هر دو دستگاه پرس سینه و پرس پا ابزار استاندارد شرکت هیگر آلمان بودند.

پیش آزمون شامل: انجام یک تکرار بیشینه پرس سینه و یک تکرار بیشینه پرس پا بودند.دو گروه تمرینی به مدت 10 هفته، هفته ای سه جلسه با پروتکل تمرینی الف: برنامه ی تمرینی تکرار بالا- مقاومت متوسط با 15-13 تکرار با شدت 65 تا % 60 یک تکرار بیشینه؛ب:برنامه ی تمرینی تکرار پایین- مقاومت سنگین با 8-6 تکرار با شدت 75 تا %80 یک تکرار بیشینه، تمرین کردند. در ضمن از گروه کنترل خواسته شده بود که در هیچ نوع تمرین مقاومتی شرکت نکنند، همچنین گروههای آزمایشی تمرین مقاومتی به غیر از برنامه تحقیق را انجام ندهند.

در این تحقیق از آمار توصیفی، آزمون تی - - t همبسته، تحلیل واریانس یک سویه - - ANOVA، نسبت F و آزمون پیگیری توکی در سطح = 0/05  استفاده شد.

.3 نتایج و یافته های تحقیق در جداول 1، 2 و 3 اطلاعات توصیفی آورده شده است.

جدول1 شاخص های توصیفی متغیرهای تحقیق در پیش آزمون و پس آزمون مربوط به گروه کنترل    

جدول2شاخص های توصیفی متغیرهای تحقیق در پیش آزمون و پس آزمون مربوط به گروه تکرار کم مقاومت سنگین
شاخص آماری
متغیرها پرس سینه پیش آزمون - کیلوگرم -

پرس سینه پس آزمون - کیلوگرم - پرس پا پیش آزمون - کیلوگرم - پرس پا پس آزمون - کیلوگرم -

جدول 3 شاخص های توصیفی متغیرهای تحقیق در پیش آزمون و پس آزمون مربوط به گروه تکرار بالا مقاومت متوسط

- 1 اطلاعات جدول 4 نشان می دهد چون مقدار بدست آمده از - - P < 0/05 کوچکتر است می توان گفت که بین پیش آزمون و پس آزمون گروه تمرینی تکرار بالا - مقاومت متوسط در قدرت عضلانی بالا تنه تفاوت معنی داری وجود دارد.

جدول 4 مقایسه نتایج تفاوت پیش آزمون و پس آزمون گروه تمرینی تکرار بالا مقاومت متوسط در پرس سینه

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید