بخشی از مقاله

.1 مقدمه

پدیده تدریجی رشد و تکامل جسمانی زیباترین پدیده ای است که طبیعت در همه دوره های حیات یعنی طفولیت، کودکی، نوجوانی ، بزرگسالی و کهنسالی در انسان ها قرار داده است. کودکان همزمان با دگرگونی های مربوط به رشد تمایل پیدا می کنند در اجرای فعالیت های ورزشی نیز به رشد مهارتی دست یابند، اما پیشرفت در اجرای مهارت های حرکتی هیچ گاه به خودی خود صورت نمی گیرد. یعنی اگر کودکان به حال خود رها شوند هرگز به سطح بلوغ اجرای مهارت های حرکتی نخواهند رسید. کودکانی که به گفته ی ماری رابرتون و لولاس هارسون از سطح مهارت های ابتدایی فراتر نروند وارد »دایره شکست« شده و چون در اجرای فعالیت های ماهرانه احساس یاس می کنند برای همیشه از شرکت در فعالیت های ورزشی کناره می گیرند.

بسیاری از مشکلات و مسائل تندرستی به ناکافی بودن فعالیت جسمی نسبت داده می شود بنابراین دانش آموزان باید فعالیت جسمانی منظم داشته باشند، زیرا خود مهارت های حرکتی بهترین محرک ها برای توسعه آمادگی جسمانی آنان نه تنها در یک زمان مشخص بلکه در سرتاسر زندگی خواهد بود

تحقیقاتی از این دست، سال هاست مورد توجه محققان قرار گرفته است.تسنک و همکاران - - 15 با استفاده از آزمون مهارت های حرکتی برونینکز- ازرتسکی ارتباط بین عملکرد حرکتی، کاهش توجه،واکنش پذیری و فعالیت های عمده در بین کودکانی که دارای حرکت طبیعی و کودکان فاقد حرکت طبیعی بودند را مورد مطالعه قرار دادند. نتایج نشان داد که توجه و واکنش پذیری دو عامل مشترک و پیش بین در مهارت های حرکتی درشت و ظریف می باشند و بین توجه و واکنش پذیری کودکان فاقد فعالیت بدنی طبیعی و کودکان دارای فعالیت بدنی طبیعی در مهارت های حرکتی ظریف و درشت تفاوت وجود دارد.

کارابورنویتس و همکاران تاثیر تمرینات خود اجرا بر پیشرفت مهارت های حرکتی درشت و مهارت های حرکتی پایه ای را روی دو گروه آزمایش و گواه 22 نفری به مدت 12 هفته مورد مطالعه قرار دادند، نتایج نشان داد که تمرین مهارت های حرکتی درشت می تواند یک وسیله تمرین مهم در توسعه مهارت های حرکتی پایه ای باشد.مریک و همکاران - - 9 نیز تاثیر تمرینات آمادگی جسمانی بر بلوغ و رشد را مورد مطالعه قرار داد و نتیجه گرفت که آمادگی جسمانی و تمرینات بدنی در کودکی فواید زیادی برای کودکان و نوجوانان در بزرگسالی دارد، اگر آنان بتوانند تمرینات آمادگی جسمانی را در کل زندگی انجام دهند.

برای ره یابی به پرسش اساسی تحقیق ، پاسخگویی به خرده پرسش های زیر ضروری است:

-1 آیا تمرینات آمادگی جسمانی بر مهارت های حرکتی ظریف دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی تاثیر دارد؟

-2 آیا تمرینات آمادگی جسمانی بر مهارت های حرکتی درشت دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی تاثیر دارد؟

-3 آیا تمرینات آمادگی جسمانی بر مهارت های حرکتی درشت- ظریف دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی تاثیر دارد؟

-4 آیا تمرینات آمادگی جسمانی بر فاکتورهای آمادگی جسمانی - انعطاف پذیری،استقامت قلبی- تنفسی،استقامت کمربند شانه ای، استقامت عضلانی - شکمی - دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی تاثیر دارد؟

.2 روش تحقیق

روش این تحقیق آزمایشی- میدانی است.در این تحقیق 48 نفر آزمودنی بطور تصادفی مرحله ای از 16 کلاس چهارم 12 دبستان شهرستان شیراز انتخاب شدند. سپس این آزمودنی ها به دو گروه آزمایشی و گواه - هر گروه 24 نفر - تقسیم شدند و از گروه ها پیش آزمون و پس آزمون گرفته شد.برای جمع آوری داده ها در این پژوهش از آزمون مهارت های حرکتی برونینکز-ازرتسکی و از مجموع آزمون آمادگی جسمانی وزارت آموزش و پرورش به شرح زیراستفاده شد:

-1 آزمون مهارت حرکتی برونینکز- ازرتسکی - فرم کوتاه - :این آزمون مهارت های حرکتی افراد سنین 4/5-14/5 سال را مورد سنجش قرار می دهد و شامل هشت خرده آزمون است که عبارتند از:سرعت دویدن و چابکی؛ پریدن به هوا و کف زدن؛ پرتاب توپ به هدف با دست برتر؛ترسیم یک خط در مسیر مستقیم با دست برتر؛دسته بندی کارت های یک جور با دست برتر؛ نقطه گذاری در دایره با دست برتر؛ ایستادن روی چوب موازنه با پای برتر - تعادل ایستا - ؛ راه رفتن با پاشنه روی چوب موازنه - تعادل پویا - .

حداقل نمره برای این آزمون مهارت حرکتی برابر 1 و حداکثر نمره 57 می باشد که براساس جداول نمره گذاری از هشت خرده آزمون محاسبه می شود. هر یک ازاین خرده مقیاس ها نمره گذاری ویژه خود را دارد.برای مثال، حداقل و حداکثر نمره برای مهارت های حرکتی ظریف به ترتیب 0 و 20، برای مهارت های حرکتی درشت به ترتیب برابر 1 و 27 و برای مهارت های حرکتی ظریف- درشت برابر 0 و 10 می باشد. اجرای فرم کوتاه این آزمون مدت 15 تا 20 دقیقه وقت نیاز دارد.

-2 آزمون آمادگی جسمانی:آزمون کشش بارفیکس - استقامت عضلات بازو و کمربند شانه ای - ،آزمون دراز و نشست - استقامت عضلات شکمی - ، آزمون آنعطاف پذیری و آزمون دو 540 متر - استقامت هوازی - . نحوه ی اجرای صحیح و مقررات دقیق و نمره گذاری هر آزمون برای آزمودنی ها تشریح شد.

در این تحقیق از آمار توصیفی، آزمون تی - - t، تحلیل واریانس چند متغیره - - MANOVA و نسبتF استفاده شد. برای کلیه فرضیه ها سطح معنی داری =0/05  در نظر گرفته شد.

.3 نتایج و یافته های تحقیق

همان گونه که در جدول1 ملاحظه می شود، بطور کلی بین میانگین پیش آزمون نمره مهارتهای حرکتی - و مؤلفه های آن - گروههای آزمایش و گواه تفاوت معنی داری مشاهده نمی شود. در مورد مهارتهای حرکتی ظریف، درشت و درشت- ظریف برتری به نفع گروه گواه است.

جدول 1 نتایج آزمون t گروه های مستقل برای مقایسه میانگین پیش آزمون نمره مهارتهای حرکتی گروه آزمایش و گواه

همچنین در جدول 2 ملاحظه می شود بین میانگین پیش آزمون نمره آمادگی جسمانی - و مؤلفه های آن - در گروه های آزمایش و گواه تفاوت معنی داری مشاهده نمی شود. در مورد استقامت عضلانی- شکمی برتری به نفع گروه گواه است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید