بخشی از مقاله

چکیده زمینه و هدف: لپتین و آدیپونکتین فراوانترین آدیپوکاین در گردش خون هستند که به میزان زیادی توسط بافت چربی تولید میشود. هدف از پژوهش حاضر، تاثیر 8 هفته فعالیت ورزشی هوازی با شدت متوسط بر سطوح پلاسمایی لپتین و آدیپونکتین در موشهای چاق می باشد.

روش بررسی: در این پژوهش، 30 سر موش، بهطور تصادفی به دو گروه کنترل 15 - سر - و گروه آزمایش 15 - سر - تقسیم شدند. گروه آزمایش پنج روز در هفته مطابق با برنامه تمرینی به مدت هشت هفته به فعالیت هوازی با شدت متوسط پرداختند درصورتیکه گروه کنترل در این مدت، هیچگونه برنامه تمرینی نداشتند. در پایان پژوهش، برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون -tمستقل استفاده شد.

یافتهها: نتایج نشان دادند که تفاوتی معنیدار میان میزان لپتین پلاسما در موشهای گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل - P=0/007 - وجود دارد؛ همچنین، سطوح پلاسمایی آدیپونکتین - P=0/016 - کاهش یافت.

نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر و اهمیت هورمونهای لپتین و آدیپونکتین به نظر میرسد فعالیت ورزشی هوازی با شدت متوسط به علت درگیر کردن بیشتر بافت چربی نسبت به دیگر فعالیتها، سطوح این هورمونها را به شکل مفیدتری تنظیم میکند.

کلیدواژهها: تمرینات هوازی، آدیپوکاین، آدیپونکتین، لپتین

مقدمه

چاقی، مهم ترین مشکل سلامتی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است. این عارضه، خطر ابتلا به بیماریهای گوناگون از جمله خطر حمله قلبی، آرتروز، دیابت نوع 2، سکتهی مغزی، فشار خون بالا و سایر بیماریها را افزایش میدهد و بنابراین پیشگیری از آن می تواند بسیار مهم باشد. بافت چربی بهعنوان غدد درونریز چند منظوره، تولید وترشح انواع مختلفی از پپتیدهای زیستی فعال که تحت عنوان آدیپوکینها می باشند، بر عهده دارد - دریاتوش و همکاران، . - 2014 آدیپوکینها در تنظیم فرآیندهای سیستمیکی ازجمله مصرف مواد غذایی، سوخت وساز مواد غذایی، حساسیت به انسولین، پاسخ استرس، تولید مثل، رشد استخوان و التهابات - مک دوگالدو و همکاران، - 2007 و همچنین در فرایندهای متابولیکی گوناگون ازجمله کنترل بافت چربی، تغییرهای شاخص توده بدنی - body mass index - ، سندرم متابولیکی، دیابت و بیماریهای قلبی-عروقی درگیر هستند - کونده و همکاران، - 2010؛ بنابراین، اختلال در ترشح آدیپوکینها ممکن است در اختلالهای متابولیکی ناشی از چاقی و اضافه وزن اثرگذار باشد - هیدا و همکاران، . - 2005

لپتین - Leptin - یک پری پروتئین 167 اسیدآمینهای است و محصول ژن چاقی - OB - میباشد که بر روی کروموزوم 7q31.3 قرار گرفته است - فیجو و همکاران، . - 2015 این هورمون مصرف غذا و متابولیسم انرژی را تنظیم میکند و در پاسخهای ایمنی، خونسازی، بلوغ جنسی و رشد اندام مشارکت دارد - کونده و همکاران، . - 2010 لپتین عمدتاً توسط سلولهای چربی زیرجلدی با شیوهای وابسته بهاندازه سلول تولید میشود. میزان لپتین ارتباط مثبتی با شاخص توده بدن دارد - اس تی پییر و همکاران، . - 2012 آدیپونکتین - Adiponectin - ، پیش پروتئین 244 اسیدآمینهای و هورمون مشتق از بافت سفید چربی - White adipose tissue - و بافت چربی قهوهای - Brown adipose tissue - شناخته میشود.

آدیپونکتین فراوانترین آدیپوکاین در گردش خون است. اگرچه بهطور انحصاری توسط بافت چربی تولید میشود، اما سطوح آدیپونکتین با افزایش BMI کاهش مییابد - پاجوانی و همکاران، . - 2003 مطالعات نشان دادهاند که آدیپونکتین بین چاقی و سندرم متابولیک ارتباطی را ایجاد میکند - فوناهاشی و همکاران، . - 2007 مطالعات محدود و ضدونقیضی، تأثیر شدت و حجمهای مختلف تمرین در آزمودنیهای سالم یا مبتلا بهاضافه وزن را روی لپتین و آدیپونکتین مورد بررسی قراردادهاند.پولاکاک و همکاران - 2006 - نشان دادند که اجرای 12 هفته تمرین دوچرخهسواری در زنان چاق غیرفعال منجر به کاهش معنیدار سطوح لپتین پلاسما میشود در حالی که بر

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید