بخشی از مقاله

چکیده

هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر 8 هفته تمرینات LSD و HIIT بر سطوح سرمی گرلین و لپتین مردان دارای اضافه بود. این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی با طرح پس ازمون و پیش ازمون، دو گروه تجربی و یک گروه کنترل بود. ملاک ورود به مطالعه شامل مردان میانسال چاق وکم تحرک بود. ملاک خروج از مطالعه نیز شامل داشتن بیماری های قلبی عروقی، اسکلتی عضلانی و هرگونه مداخله درمانی موثر بر نتایج آزمایشگاهی بود که مایل به اجرای فعالیت ورزشی برای تعدیل وزن و بهبود وضعیت فیزیولوژیک خود بودند. در مرحله بعدی، از افراد برای ارزیابی هایی اولیه دعوت به عمل آمد واز بین آنها حداقل35 نفرباشاخص توده بدنی بالای 27نفر انتخاب شدند. پس از 12 ساعت ناشتایی، در آزمایشگاه پاتوبیولوژی برای خونگیری حضور یابند.

انداز ه گیر یهای آنتروپومتری و اکسیژن مصرفی بیشینه در سالن ورزشی از آزمودن یها به عمل آمد. سپس آزمودنی ها به طور تصادفی به دو گروه تمرین و یک گروه کنترل تقسیم شدند. نمونه خون وریدی 10 سی سی از آزمودنی ها درشرایط استراحت - قبل از تمرین و 24 ساعت پس از آخرین جلسه تمرین در هفته هشتم - و پس از 10-8ساعت ناشتایی بین ساعت7-6 صبح دریافت شد.

قبل از هر نوبت خون گیری، آزمودنی ها چند دقیقه در حالت نشسته به استراحت پرداخته و سپس به ترتیب در کمترین زمان ازورید کوبیتال آنها 10 سی سی خون دریافت شد. در نهایت پس از اتمام خون گیری، نمونه ها برای 20 دقیقه در دمای اتاق جهت لخته شدن قرار داده شدند و سپس لوله های حاوی نمونه برای مدت20 دقیقه با دور3000در دقیقه سانتریفوژ گردیده و سرم جداسازی شده در 5 میکروتیوب مجزا در دمای 80 درجه سانتی گراد نگهداری شدند. سپس غلظت سرمی گرلین با کیت میلی بور ساخت امریکا و غلظت سرمی لپتین با کیت میووندور ساخت امریکا به روش الایزا اندازه گیری شد.

جهت بررسی فرضیات تحقیق از آزمون t همبسته و تحلیل واریانس یک راهه - ANOVA - استفاده خواهد شدضمناً. آزمون کلموگروف- اسمیرونف جهت بررسی طبیعی بودن توزیع مورد استفاده قرار می گیرد . سطح معنا داری نیز برای تمام محاسبات - - p <0/05 در نظر گرفته شده است. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که 8 هفته تمرینات HIIT و LSD اثرات مطلوب و متفاوتی بر شاخص های اندازه گیری شده دارد. بطوری که سطوح سرمی لپتین و گرلین در گروه تمرینات LSD کاهش معنی داری را به همراه داشته است. این در حالی بود که این فاکتورها در گروه تمرینات HiiT هیچ گونه تغییری نکرد.

مقدمه

طی دو دهه گذشته چاقی به عنوان یکی از مشکلات عدیده در کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه، افزایش سه برابری داشته است. از عوامل اثر گذار بر میزان افزایش وزن در کنار وراثت، تغییر سبک زندگی، حالات تغذیه ای، نداشتن تحرک بدنی و بویژه به هم خوردن تعادل انرژی در بدن است - . - 3 از آنجایی که چاقی منشای بسیاری از بیمار یها از قبیل؛ پرفشار خونی، آترواسکلروز، دیابت نوع دو، انواع خاصی از سرطان و اختلال های گوارشی و تنفسی است، بنابراین تنظیم وزن بدن با توجه به اهمیت آن در حوزه سلامت، پژوهشگران را به سوی شناخت سیگنا ل های هورمونی جالبی هدایت می می کند که با هموستاز بدن و بیمار یهای وابسته به متابولیک مرتبط هستند.

براساس گزار ش های موجود، بیش از یک ونیم میلیون نفر در جهان به اضافه وزن و چاقی 400 میلیون نفر به بیماری چاقی مبتلا هستند. در دو دهه اخیر شیوع چاقی در بریتانیا به سه برابر افزایش یافته است و این مسئله نشان می دهد که بیش از 60 درصد افراد این کشور مبتلا به اضافه وزن هستند.

چاقی یعنی چربی خیلی زیاد بدن که سلامت ر ابه خطرمی اندازد. داشتن چربی بدن بیش از حد می تواند منجر به دیابت نوع 2، بیماری های قلبی، فشار خون بالا، ورم مفاصل، آپنه خواب، و سکته مغزی شود BMI ترکیبی از قد و وزن است

در صورتی که BMI بیشتر از 30 باشد، وزن اضافی یا چاقی بوجود می آید که برای سلامتی خطرناک است. در زنان، اندازه دور کمر از 88 سانتی متر بالاتر شانس ابتلا به بیماری را افزایش می دهد. در مردان، اندازه دور کمر از101 سانتی متر بیشتر باشد ابتلا به بیماریها زیاد است.

علت چاقی دریافت انرژی بیش از حد نیاز است و اگر انرژی حاصل توسط فعالیت های ورزشی ازدست برود چاقی نیز از بین می رود . بهتر است افراد به جای کم خوردن، صحیح خوردن را آموزش ببینند و افراد نیاز به سه وعده غذایی - صبحانه، ناهار و شام - و دو میان وعده - بین صبحانه و ناهار و بین ناهار و شام - دارند. لازم نیست این وعده ها حذف شود بلکه باید در این وعده ها از مواد غذایی مناسب استفاده شود تا همان طور که مواد مغذی مورد نیاز مثل پروتئین و ویتامین ها به بدن می رسد، بدن بیش از حد انرژی دریافت نکند از دو جنبه می توان سالم بودن مواد غذایی را مورد بررسی قرار داد، مواد غذایی باید به دور انجام فعالیت بدنی و ورزش هایی مثل دویدن، دوچرخه سواری، شنا و همچنین خوردن غذاها به اندازه کافی، باعث می شود که افراد همیشه سالم و تندرست باشند.

چاقی و اضافه وزن در بسیاری از کشورهای در حال توسعه به طور چشم گیری افزایش یافته است ،افزایش وزن و چاقی از مسایل عمده بهداشتی محسوب می شود و دومین عامل قابل پیشگیری از مرگ بعد از سیگار معرفی شده است . وضعیت آن درجامعه رابطه معنی داری با سطح سلامت آن جامعه دارد .

پژوهش های بسیاری نشان داده اند که چاقی و اضافه وزن با نشانه های خلقی، به خصوص افسردگی و اضطراب ارتباط معنی داری دارد. افسردگی نوعی اختلال خلق است که در آن فرد احساس غم، عدم لذت و دلسردی کرده و قادر نیست مسرت و خوشی را احساس نماید بدون در نظر گرفتن نژاد،طبقه و موقعیت اجتماعی، افسردگی می تواند در هر فردی بروز نماید اما در فرهنگ های مختلف به شکل های گوناگون تظاهر می نماید . به تازگی پژوهشگران هورمو نهایی را کشف کرد ه اند که در تنظیم تعادل انرژی و سرانجام تنظیم وزن بدن دخالت دارند - . - 14

از جمله این هورمو نها می توان به گرلین، و لپتین، اشاره کرد .گرلین، پپتیدی اسیدآمین های است که به طور عمده از معده انسان و حیوانات جداسازی میشود اگر چه گرلین لیگاندی را گیرنده ترشح دهنده هورمون رشد می شناسد .ولی از طریق ، این هورمون در تنظیم رفتار دریافت غذا هموستاز انرژی و تنظیم وزن افزایش غلظت گرلین پلاسمایی ، سازوکارهایی مستقل از هورمون رشد مشارکت دارد پیش از وعده غذایی و کاهش آن پس از مصرف غذا بیانگر آن است که گرلین در تنظیم کوتاه مدت تعادل انرژی نقش دارد میزان گرلین در بیماران مبتلا به بی اشتهایی عصبی و لاغری، یا ، و با افزایش وزن ، مفرط افزایش و در چاقی کاهش پیدا می کند تعدیل می یابد - - 9

تزریق طولانی مدت گرلین در جوندگان باعث افزایش مصرف ، کاهش آن غذاوکاهش مصرف انرژی م یشود و سرانجام به افزایش وزن می انجامد . نتایج برخی مطالعات نشان می دهد که سطوح پلاسمایی گرلین در برخی شرایط تغذیه ای و تعادل انرژی تغییر می کنند

شرایط تعادل منفی انرژی افزایش می یابد مواردی همچون؛ سوء تغذیه، روز ه داری، محرومیت غذایی، کاهش قندخون، کم وزنی مزمن، کاهش وزن تغذیه ای یا تر یکب غذایی و فعالیت بدنی - موجب افزایش میزان سطوح گرلین می شوند، همچنین سطح گرلین با افزایش یا کاهش درBMI نیز تغییرمی یابد. از یک سو، فعالیت ورزشی، سلامت افراد چاق را بهبود می بخشد و با کنترل وزن همراه است .از سوی دیگر، هورمو ن گرلین با چاقی رابطه دارد . - 22 - بنابراین، تأثیر فعالیت ورزشی بر این هورمون درک بهتر از چگونگی اثر فعالیت ورزشی بر بهبود سلامت در این افراد حائزاهمیت است - . - 26 همچنین دو تا از شاخص های مهم در بخش سلامتی و تندرستی عبارتند از استقامت قلبی عروقی و انعطلاف پذیری که بهبود وضعیت جسمانی افراد بصورت قبال ملاحضه ای به بهبود این دو فاکتور بستگی دارد.

روش کار

این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی با طرح پس ازمون و پیش ازمون، دو گروه تجربی و یک گروه کنترل بود که بعد ازاطلاع رسانی در سطح شهرستان گناوه ، در آغاز با نصب اطلاعیه، فراخوانی در شهرستان گناوه با دعوت پژوهشگر، به شناسایی افراد دارای اضافه وزن و چاقی پرداخته شد. قبل از ورود به مطالعه، شرکت کنندگان با هدف و خطرات احتمالی تحقیق آشنا شدند و نسبت به تکمیل پرسش نامه های رضایت شرکت درتحقیق و تاریخچه پزشکی اقدام نمودند.

ملاک ورود به مطالعه شامل مردان میانسال، چاق اضافه وزن، کم تحرک پرسش نامه فعالیت بدنی بک و دارای کیفیت و مدت خواب پائین پرسش نامه کیفیت خواب پیتس بورگ بود. ملاک خروج از مطالعه نیز شامل داشتن بیماری های قلبی عروقی، اسکلتی عضلانی و هرگونه مداخله درمانی موثر بر نتایج آزمایشگاهی بود که مایل به اجرای فعالیت ورزشی برای تعدیل وزن و بهبود وضعیت فیزیولوژیک خود بودند. در مرحله بعدی، از افراد برای ارزیابی هایی اولیه دعوت به عمل آمد واز بین آنها حداقل35 نفرباشاخص توده بدنی بالای 27نفر انتخاب شدندکه اضافه وزن یا چاقی آنها به کم کاری غده تیروئید ارتباط نداشت و سابقه اجرای فعا لیت ورزشی یا رژیم غذایی با محدودیت کالریک نیز نداشتند، پس از گرفتن رضایتنامه از شرکت کنندگان، ازآنها خواسته شد که 48 ساعت قبل از پیش آزمون و پس آزمون از انجام دادن فعالیت های بدنی شدید بپرهیزند و پس از 12 ساعت ناشتایی، در آزمایشگاه پاتوبیولوژی برای خو ن گیری حضور یابند.

انداز ه گیر یهای آنتروپومتری و اکسیژن مصرفی بیشینه در سالن ورزشی از آزمودن یها به عمل آمد. سپس آزمودنی ها به طور تصادفی به دو گروه تمرین و یک گروه کنترل تقسیم شدند. نمونه خون وریدی 10 سی سی از آزمودنی ها درشرایط استراحت - قبل از تمرین و 24 ساعت پس از آخرین جلسه تمرین در هفته هشتم - و پس از 10-8ساعت ناشتایی بین ساعت7-6 صبح دریافت شد. قبل از هر نوبت خون گیری، آزمودنی ها چند دقیقه در حالت نشسته به استراحت پرداخته و سپس به ترتیب در کمترین زمان ازورید کوبیتال آنها 10 سی سی خون دریافت شد. در نهایت پس از اتمام خون گیری، نمونه ها برای 20 دقیقه در دمای اتاق جهت لخته شدن قرار داده شدند و سپس لوله های حاوی نمونه برای مدت20 دقیقه با دور3000در دقیقه سانتریفوژ گردیده و سرم جداسازی شده در 5 میکروتیوب مجزا در دمای 80 درجه سانتی گراد نگهداری شدند . سپس غلظت سرمی گرلین با کیت میلی بور ساخت امریکا ولپتین غلظت سرمی با کیت میووندور ساخت امریکا به روش الایزا اندازه گیری شد.

در بخش آماری تحلیل داده ها در دو بخش ارائه می شود. در بخش اول که به توصیف داده ها می پردازد متغیرهای سن، وزن، قد و همچنین متغیرهای مورد بررسی تحقیق بر حسب شاخص های مرکزی و پراکندگی توصیف می شود. سپس جهت بررسی فرضیات تحقیق از آزمون t همبسته و تحلیل واریانس یک راهه - ANOVA - استفاده خواهد شدضمناً. آزمون کلموگروف- اسمیرونف جهت بررسی طبیعی بودن توزیع مورد استفاده قرار می گیرد . سطح معنا داری نیز برای تمام محاسبات - - p <0/05 در نظر گرفته شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید