بخشی از مقاله

چکیده:

زمینه و اهداف: اثر تمرین بدنی بر آنزیم های کبدی، در همه مطالعات یکسان نبوده است .امروزه تمرین ، توسعه یافته و در جامعه گرایش زیادی به آن وجود دارد؛ به علاوه، باید گزینه های مختلفی برای ارائه به جامعه وجود داشته باشد تا این امکان فراهم گردد که همگان بنا برعلاقه و امکانات خود، از ورزش های موردنظرشان بهره مند شوند. از طرفی کورکومین نیز می تواند بر سطح آنزیم های کبدی موثر باشد هدف این پژوهش تاثیر شانزده هفته تمرین هوازی منتخب همراه با مصرف کورکومین بر سطح آنزیم های کبدی زنان میانسال چاق می باشد.

روش پژوهش: جامعه آماری پژوهش حاضر را زنان میانسال غیر فعال - کم تحرک - چاق بین سنین35 تا 40 سال تشکیل می دهند. افراد به صورت تصادفی به چهار گروه تمرین هوازی با مصرف کورکومین،تمرین هوازی بدون مصرف کورکومین ،گروه کنترل مصرف کورکومین تقسیم می شوند برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری   SPSSو آزمون تعقیبی توکی دانکن استفاده شد.

یافتهها: تاثیر تمرینات هوازی همراه با مصرف کورکومین بر ALTوALP بیشتر بوده است.

نتیجهگیری: نتایج نشان داد که تمرینات هوازی با و بدون مصرف کورکومین سبب کاهش,الکالین فسفاتاز ,الانین ترانسفراز می شود .

کلمات کلیدی:تمرین هوازی,کورکومین,الانین ترانسفراز

مقدمه:

کورکومین رنگدانه زرد از زردچوبه گیاه دارای ساقه های ریشه مانند زیرزمینی - زردچوبه - به طور گسترده ای در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری در سراسر جهان کشت می شود - کرنی و همکاران - 2011 .کورکومین به طور گسترده ای به عنوان یک عامل ادویه و رنگ در غذاها مختلف از جمله تراشه های کاری، خردل و سیب زمینی و همچنین لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می شود.چندین گزارش نشان داد که کورکومین باعث افزایش سم زدایی کبد با عمل به عنوان یک رادیکال آزاد، را افزایش می دهد نسبت گلوتاتیون / گلوتاتیون دی سولفید به منظور کاهش استرس اکسیداتیو و فعال سازی و انتقال هسته ای از فاکتور هسته ای کاپا زنجیره ای، سلول های B رافعال می کند - ریس و همکاران، - 2007 .علاوه بر این، استفاده از کورکومین به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است.

کورکومین دارای فعالیت ضد بیرو تیک قوی در سرکوب فیبروز کبدی است - ال اگامی و همکاران . - 2011 کاهش در فعالیت کاتالاز توسط کورکومین را می توان به کاربرد آن در مهار رادیکال های آزاد نسبت داده شده بیش از حد که در شیستوزومیازیس تولید می شود نسبت داد - ریزک و همکاران، - 2012 و کاهش فعالیت SOD به افزایش حذف آنیون سوپر اکسید منجر شود - شارما و همکاران، . - 2005 مکانیسم دقیق فعالیت آنتی اکسیدانی کورکومین مشخص نیست، در حالی که واکنش با گلوتاتیون داده و نیز دستخوش تولید دایمر شدن در تعامل با رادیکال های آزادمی شود - ماسودا و همکاران،. - 1999 فعالیت آنتی اکسیدانی کورکومین ممکن است به طور مستقیم یا به طور غیر مستقیم در نگهداری و یا حفاظت از تمامیت غشاء و فرآیندهای غشایی، که ممکن است کمک به جلوگیری از بالا رفتن آنزیم هاشود - نایک و همکاران،. - 2011

از مهمترین فعالیت های کورکومین می توان به نقشهای ضد التهابی، آنتی اکسیدانی،ضد سرطانی، ضد جهش زایی، ضد انعقاد خون، ضد بارداری،ضد دیابت، ضد باکتریایی، ضد قارچی، ضد ویروسی،ضدپروتوزوایی، ضد سموم وزهر حشرات،کاهنده فشار خون وکاهنده کلسترول خون اشاره نمود - گرترود،. - 2009 زردچوبه بر پراکسیداسیون لیپیدها از طریق افزایش فعالیت آنزیم-های آنتی اکسیدانی موثر است . - سوگوارو،. - 2012 فعالیت های بدنی بر آنزیم های کبدی موثر است اجرای فعالیت هوازی و افزایش مصرف اکسیژن به دنبال آن، باعث پراکندگی مولکولها و گونه های مختلف اکسیژن در بدن می شود. گونه های اکسیژن فعال مانند رادیکالهای آزاد به مولکولهای مشتق از اکسیژن معمولی گفته می شود که فعال بوده و یا به آسانی به گونه های فعال تبدیل خواهند شد.

تولیدگونه های اکسیژن فعال، سبب بروز استرس اکسایشی شده و با ایجاد اختلال در موازنه اکسیدانتها و آنتی اکسیدانتها، اثرات مخربی را در سلولها به وجود می آورد و این در حالی است که آنزیمهای آنتی اکسیدانی سوپراکسید دیسموتاز،کاتالاز - CAT - و گلوتاتیون پراکسیداز - GPX - به عنوان عوامل مداخله گر، برای جلوگیری از بروز واکنشهای زنجیرهای رادیکالهای آزاد، وارد عمل شده و در تعدیل فشار اکسایشی نقش مؤثری ایفا می کنند. اگرچه، فعالیتهای ورزشی از یک سو با افزایش فشار اکسایشی، احتمال تشکیل - SOD، کاتالاز - CAT - و گلوتاتیون پراکسیداز - GPX - به عنوان عوامل مداخله گر، برای جلوگیری از بروز واکنشهای زنجیره ای رادیکالهای آزاد، وارد عمل شده و در تعدیل فشار اکسایشی نقش مؤثری ایفا می کنند. اگرچه، فعالیتهای ورزشی از یک سو با افزایش فشار اکسایشی، احتمال تشکیل - رادیکالهای آزاد مضر را افزایش می دهند، اما از طرف دیگر با القای آنزیمهای ضد اکسایشی، سبب کاهش رادیکالهای آزاد نیز میشوند - رادوک،. - 2008 کاتالاز یکی از آنزیم های کارآمد ترین شناخته شده که می تواند توسط H2O2 در هر غلظت اشباع شود - لیدیاس و همکار ان ،CAT - 1998 می تواند H2O2 به آب و اکسیژن تجزیه می شوند. GPX منجر به تسریع

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید