بخشی از مقاله

مقدمه

ورزش پديده اي اجتماعي-فرهنگي است كه پيوندي پويا با مجموعة نهادها و ساختارهاي اجتماعي دارد و بايد به عنوان بخشي از نيازهاي ساختاري انسان مورد توجه افراد جامعه باشد. يكي از علل مهم ترقي و توسعة كشورهاي پيشرفته، اهتمام اركان اين جوامع به اصل مهم ورزش و تعميم آن در سطوح مختلف است . در سال هاي اخير، توجه زيادي به ميزان كارآمدي منابع حوزة تربيت بدني و ورزش معطوف شده است - فرجی و سلطانی، . - 1389 تا زماني كه براي يك سازمان هدفي مشخص نشود، آن سازمان نمي داند به كجا مي خواهد برود و اگر هدف مشخص شود، ولي برنامه ريزي نشود، آن سازمان نمي داند چگونه به آن هدف برسد - گودرزی و هنری، . - 1386 يكي از راه هاي شناخت وضعيت سازمان ها بررسي محيط داخلی و خارجی سازمان است از شيوه هاي متداول شناسايي اين عوامل، استفاده از تحليل SWOT است كه معرف قوت ها، ضعف ها، فرصت ها و تهديدهاي سازمان است .

اين روش، امكان بررسي عوامل و مقايسة تنگناها، تهديدها و جنبه هاي آسيب زننده به سازمان، فرصت ها، تقاضاها و موقعيت هاي محيط بيروني را با ضعف ها و قو ت هاي سازمان به وجود مي آورد با بررسي و شناخت اين عوامل می توان به فهرستي از مسائل و چالش هاي فرا روي هر سازمان دست يافت و اقدام هاي الزم براي مقابله با آ ن ها انجام داد - گودرزی،. - 1392 از جمله تحقیقاتی که در زمینه SWOT انجام شده است: آسایش و همکاران - 2013 - ، در تعیین استراتژی های مدیریت ورزشی از دیدگاه مدیران ورزشی با استفاده از روش SWOT به این نتیجه رسیدند که استفاده از نظر متخصصان در ورزش سازمان به عنوان نقاط قوت مدیریت ورزشی گنجانده شده است. وضعیت زنان در سطح مدیریت ، بازاریابی ورزش ، و برنامه ریزی مبتنی بر موقعیت به عنوان نقاط ضعف مورد توجه قرار گرفتند و طرح جامع ورزشی ، توسعه در فناوری اطالعات و ارتباطات، تحقیقاتی در زمینه مدیریت ورزش و جمعیت جوان فرصت مدیریت ورزشی بود.

از آن جا كه ادارات ورزش و جوانان از جمله مراكز مهم توسعه ورزش و ارائه خدمات در بخش ورزش و جوانان هستند ، و همچنین با توجه مسائل گفته شده و نقش بسیار حساسی که اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه در زمینه ورزش استان دارد محقق بر آن شده است تا به شناسایی تنگناها و موانع پیش روی اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه در حوزه ورزش و تربیت بدنی با استفاده از تحلیل SWOT بپردازد.

روش‌شناسی تحقیق

پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه ی آماري اين پژوهش را کلیه مديران، معاونان و کارشناسان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه - 90 نفر - ، روسا و نایب روسای هیات های ورزش استان کرمانشاه - 96 نفر - تشکیل دادند. از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد و نمونه برابر جامعه در نظر گرفته شد که در نهایت 150 نفر به پرسشنامه­ها پاسخ دادند. براي جمع آوري اطالعات از منابع کتابخانه اي، مرور ادبیات پیشینه تحقیق و مصاحبه استفاده شد .

بدین ترتیب پس از بررسی وضعیت موجود و انجام مصاحبه با مسئوالن اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه فهرست مقدماتی نقاط قوت، ضعف، فرصت هاو تهدید ها استخراج گردید و سپس پرسشنامه محقق ساخته SWOT شامل 59 گویه شامل 15 نقطه قوت، 16 نقطه ضعف، 14 فرصت و 14 تهدید تهیه گردید که روایی آن توسط خبرگان ورزشی و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ - - α=+0/93 تایید شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص­های توصیفی، آزمون مقایسه میانگین ها و آزمون فریدمن استفاده شد. و همچنین براي استخراج تنگناها و موانع، به مقایسه ضعف ها و قوت هاي درونی با تهدید هاي بیرونی اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه در حوزه ورزش و تربیت بدنی پرداخته شد.

یافته‌ها

ویژگی های جمعیت شناختی شامل: 54/7 درصدمرد و 45/3 زن و بر اساس سن 0/14 درصد زیر 30 سال، 0/58 درصد 40-31 سال،20/7 درصد 50-41 سال و باالی 50 سال 7/3 و بر اساس پست سازمانی 1/3 درصد معاون، 55/3 درصد کارشناس، 23/3 درصد رئیس، 0/20 درصد نائب رئیس و بر اساس تحصیالت 32/7 درصد فوق دیپلم و پایین تر، 40/7 درصد لیسانس و 26/7 درصد فوق لیسانس و باالتر و در نهایت بر اساس سابقه خدمت 0/32 درصد کمتر از 5 سال، 35/3 درصد 10 -6 سال، 0/26 درصد 15 -11 سال و 16 سال باالتر 6/7 درصد می باشد.

نتایج آزمون رتبه ای فریدمن نشان داد که مهمترین گویه های قوت اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه در بخش ورزش و تربیت بدنی شامل: وجود استعدادهای نخبه ورزشی در رده های پایه ورزش استان، كسب موفقیت در برخی رشته های ورزشی در سال های اخیر و حضور تیم های استان در مسابقات قهرمانی کشور می باشد همچنین مهمترین ضعف ها شامل: عدم وجود منابع درآمد برای هیات های ورزشی استان و وابستگی به منابع اداره کل ورزش و جوانان استان، فقدان نظام جامع برای حمایت از ورزشكاران و مربیان نخبه و کمبود امکانات و سالن های ورزشی برای ورزش بانوان می باشد.

مهمترین گویه های مربوط به فرصت ها شامل: تنوع آب و هوایی چهارگانه استان و وجود جاذبه های طبیعی برای فعالیت های ورزشی، حضور برخی از مربیان، داوران و مدیران بومی استان در سطوح ملی، استقبال شایان اقشارمردم ازهمایش های پیاده روی خانوادگی هرهفته در استان و وجود افراد داوطلب ورزشی به ویژه در زمینه مربیگری می باشد و در نهایت مهمترین گویه های مربوط به تهدید ها شامل: عدم برگزاری رویدادهای بین المللی ورزشی به میزبانی کرمانشاه، بی توجهی خیرین استان به ساخت فضاهای ورزشی و عدم نظام برنامه ریزی منسجم درجهت جذب منابع مالی و اقتصادی غیردولتی می باشد.

ردیف    تنگناها و موانع پیش روی اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه در حوزه ورزش و تربیت بدنی

1    عدم وجود بودجه کافی برای استفاده از استعدادهای ورزش استان

2    عدم وجود یک نظام جامع برای حمایت از مدال آوران استان

3    کمبود امکانات برای برگزاری و اجرا برنامه های ورزش همگانی

4    فقدان شایسته ساالری و حاکمیت تفکر سنتی در ورزش استان

5    فرهنگ ضعیف و رسوخ ناهنجاری های اجتماعی در محیط ورزش استان

6    عدم شایسته ساالری در جذب تحصیلکردگان تربیت بدنی استان

7    عدم تشكیل اردوهای آمادگی تیم های منتخب استان

8    كمبود سهم ورزش همگانی از اعتبارات دولتی از سوی وزارت ورزش و جوانان

9    شناخت ناكافی از ظرفیت های بین المللی حوزه ورزش های همگانی و فعالیت های بدنی عمومی

01    عدم تشکیل جلسات مشترك بین سازمان ها و ارگان های فعال در زمینه ورزش

بحث و نتیجه گیری

یافته های تحقیق 15 قوت را شناسایی کرد که مهمترین گویه در زمینه قوت ها مربوط به وجود استعدادهای نخبه ورزشی در رده های پایه ورزش استان بود و همچنین 16 نقطه ضعف شناسایی گردید که مهمتری گویه مربوط به عدم وجود منابع درآمد برای هیات های ورزشی استان و وابستگی به منابع اداره کل ورزش و جوانان استان بود و در زمینه 14 فرصت شناسایی شده مهمترین گویه مربوط به تنوع آب و هوایی چهارگانه استان بود و در نهایت از 14 تهدید شناخته شده مهمترین گویه مربوط به عدم برگزاری رویدادهای بین المللی ورزشی به میزبانی کرمانشاه بود.

 در ادامه یافته های تحقیق به شناسایی تنگناها و موانع شامل: عدم وجود بودجه کافی، عدم وجود یک نظام جامع، کمبود امکانات، فقدان شایسته ساالری، فرهنگ ضعیف، عدم تشکیل جلسات مشترك، كمبود سهم ورزش همگانی، شناخت ناكافی از ظرفیت های بین المللی حوزه ورزش های همگانی و عدم تشكیل اردوهای آمادگی پرداخت. که این یافته با تحقیق نظری و همکاران - 1393 - ، در شناسایی تنگناها و موانع پیش روی والیبال ساحلی کشور با استفاده از تحلیل SWOT هم خوانی دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید