بخشی از مقاله

خلاصه

فناوری نوین در اغلب تخصص هاازجمله هوشمندسازی ساختمان ها اوضاع مناسبی برای دستیابی به پیشرفت و ارتقای کیفیت زندگی بشر مهیا کرده است سامانه کنترل هوشمند مدیریت ساختمان که باعث صرفه جویی در زمان و هزینه نیروی انسانی شده و بعلاوه کاهش مصارف انرژی،کاهش هزینه های انرژی، کاهش خطاپذیری و افزایش اثربخشی سیستم را به دنبال دارد .

با بکارگیری انواع حسگرها در داخل و خارج ساختمان و با بکارگیری یک سیستم واحد می توان بصورت لحظه ای، کنترل تمامی شرایط آسایشی و امنیتی را در اختیار داشت و از آنها در جهت رسیدن به شرایط ایده آل استفاده کرد. برای این منظور، نیاز به تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری خاص می باشد که با گرد آوری اطلاعات محیطی و انتقال داده ها به سیستم مرکزی، روند کنترل و مدیریت ساختمان اجرا می گردد.

در ساختمان های هوشمند با استفاده از سیستم خودکار کنترل روشنایی ساختمان، کنترل سیستم سرمایش و گرمایش، کنترل دوربین های مدار بسته، کنترل درها، کنترل وضعیت های اضطراری همچون آتش سوزی، زلزله و بسیاری کنترلهای هوشمند دیگر، مصرف انرژی به نحو چشمگیری کاهش می یابد. ساختمان هوشمند، ساختمانی است که مجهزبه یک زیرساختار ارتباطاتی قوی بود که می تواند به صورت مستمر نسبت به وضعیتهای متغیر محیط عکس العمل نشان داده و خود را با آنها وفق دهد.

لذا در این مقاله سعی بر آن است با تتبین مفهوم هوشمندی در کالبد معماری نوین در واحدهای مسکونی بررسی هر یک از مزیت های این هوشمندسازی در مقایسه با معماری سنتی بپردازیم. پژوهش در نگارش مقاله بصورت توصیفی- تحلیلی بوده و روش گرد آوری اطلاعات بصورت کتابخانه ای و روش میدانی است و در نهایت از روش پیمایشی و تطبیقی برای بررسی اطلاعات به دست آمده استفاده شده است.نتایج بدست آمده از این پژوهش شناخت BMS و مفاهیم هوشمندسازی در ساختمان مسکونی وجود دار.

-1 مقدمه

در سیستم مدیریت ساختمان بسیاری از اعمالی که ساکنان از روی عادت و بصورت غیر ارادی انجام میدهند، توسط سیستم های هوشمند ازسامانه های نوینی است که مبتنی بر مدیریت مصرف انرژی، انجام می گردد. و همچنین به ساکنین ساختمان این اجازه را می دهد که از منابع موجود به صورت موثرتری استفاده کرده و امنیت و آسایش آنها را افزایش دهد سامانه کنترل هوشمند مدیریت ساختمان از سامانه های نوینی است که مبتنی بر مدیریت مصرف انرژی، به تازگی در ایران ظهور کرده است.

ساختمانهای هوشمند از اواسط دهه 1305 میلادی مورد توجه محققان متعدد قرار گرفته است. مدیریت منابع سوختی در جنگ جهانی دوم اهمیت فوق العاده ای پیدا کردوبه همین منظور در برخی از کشورهای درگیر جنگ جهانی، سازمانی بنام مدیریت منابع سوختی تاسیس گردید. پس از بحران انرژی در 1979 که باعث افزایش قیمت انرژی در جهان شد موضوع مدیریت انرژی پایه گذاری گردید اگرچه به نظر میرسد که این فنآوری نتوانسته است آنگونه که باید، کارایی لازم خود را در کشور ما داشته باشد، اما در دنیای مدرن امروز، به یکی از مبانی طراحی و اجرای ساختمانها تبدیل شده است. در این مقاله ضمن معرفی سامانه هوشمندسازی وتجزیه تحلیل BMS علاوه بر لزوم وجود ابداع و نوآوری و استفاده از تکنولوژی این موضوع را نیز یادآوری میکند که یکی از اهداف ساختمان های هوشمند، بازگرداندن هرچه بیشتر سرمایه صرف شده در ساخت و ساز است.

امروزه مسئله ی انرژی، برای کشورهای جهان بسیار اهمیت دارد زیرا در سال های اخیر، سرعت رشد مصرف انرژی به حدی بوده است که گمان می رود با گذشت چند سال، دیگر قادر به بهره گیری از منابع نفتی و سوخت های فسیلی نباشیم. به همین دلیل حفظ و مصرف بهینه انرژی و امکانات طبیعی اهمیت یافت و به تدریج در بسیاری از کشور ها به راه حل هایی توجه شد که آسیب کمتری به محیط وارد کنند .

در این میان فضاهای معماری به عنوان یکی از عرصه های گسترده ای که فعالیت های انسانی در آن صورت می پذیرد، می توانند نقش مهمی در فرآیند حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی های محیطی و نگهداشت انرژی، داشته باشند. از این روی، رویکرد معماری پایدار یکی از رویکردهای مهمی است که در طراحی و ساخت بسیاری از فضاها به آن توجه می شود،شایان ذکر است فناوری نوین در اغلب تخصص ها از جمله هوشمندسازی ساختمان ها اوضاع مناسبی برای دستیابی به پیشرفت و ارتقای کیفیت زندگی بشر مهیا کرده است .فناوری به عنوان موتور محرک جوامع می تواند منجر به رشد، توسعه و بالندگی بخش های مختلف جامعه شود.

-2 چهار چوب تحقیق

-1-2  بیان مساله

از آنجایی که انرژی از مهمترین نیروی اساسی زندگی بشر می باشد و اتلاف آن باعث افزایش هزینه ها و نابودی منابع طبیعی می گردد؛ سعی شده تا با استفاده از روش های نوین و الکترونیکی همچون ایجاد شبکه های اتوماسیون خانگی که شامل حسگرهای بی سیم هستند، برای مدیریت در منازل مسکونی استفاده شود. با توجه به داده های ثانویه در منابع منتشر شده می توان به این نظریه ها رسید.

سمپوزیوم معماری در تورنتو تصریح کرد که، یک ساختمان هوشمند آمیزه ای است از ابداعات به همراه مدیریتی بدون نقص که در این راستا و با داشتن این دو ویژگی سرمایه صرف شده می تواند تا حد زیادی بازگردد. آیا در این پژوهش سیستم هوشمند در ساختمانهای مسکونی جایگاهی در ساختمان های حال و آینده نسبت به ساختمانهای سنتی دارد؟از آنجایی که انرژی از مهمترین نیروی اساسی زندگی بشر می باشد و اتلاف آن باعث افزایش هزینه ها و نابودی منابع طبیعی می گردد؛ سعی شده است تا با استفاده از روش های نوین و الکترونیکی همچون ایجاد شبکه های اتوماسیون خانگی که شامل حسگرهای بیسیم هستند

برای مدیریت در منازل مانند کنترل از راه دور، مصرف انرژی هوشمند، امنیت بکار روند و یا ایجاد ساختمانهای هوشمند که توانایی پاسخگویی به نیازهای کاربرانشان را با استفاده از سیستم BMS و کلیدهای هوشمند الکتریکی داشته باشند، باعث آسایش کاربران، پایین آوردن هزینه ها، ذخیره انرژی می گردند؛ بنابراین جهت بهینه سازی مصرف انرژی و جلوگیری از اتلاف آن و حتی نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در هوشمندسازی ساختمان ها از ابعاد مختلف به بررسی این مقاله پرداخته می شود.

.1    آیا سیستم های هوشمند تاثیری در ارائه راهکارهای مناسب نگهداشت انرژی در معماری ساختمانهای مسکونی دارد ؟
.2    آیا هوشمند سازی در مدیریت امنیت کمکی به ساکنین ساختمان دارد ؟

فرضیه

سیستم های هوشمند تاثیری در ارائه راهکارهای مناسب نگهداشت انرژی در معماری ساختمانهای مسکونی دارد. هوشمند سازی در مدیریت امنیت کمکی به ساکنین ساختمان دارد .

-1-2 مبانی نظری - مدلسازی -

در خارج از منزل گهگاهی ممکن است نگران برخی از رویدادهای داخل خانه شویم و این نگرانی ها نیز ممکن است بعد از خروج از محل کار و پارکینگ خودرو و اداره و ساختمان مسکونی و هتل محل اقامت و درکل فضاهایی که ما در آن تردد داریم، نیز باشد.

آیا چراغ ها روشنایی مطلوبی را دارند ؟ خاموش هستند؟ آیا نور کافی برای امنیت خودرو در محل پارک هست؟ آیا پنجره های شرکت یا محل کار و ساختمان مسکونی را بسته ام؟ فرزندان ما الان مشغول چه کاری هستند؟

اینجاست که آروز می کنیم، ای کاش: راهی برای داشتن اطلاعات کافی از اوضاع اطرافمان داشتیم.

با سر زدن به پنل کنترل آنلاین میتوانید از شر همه این نگرانیها در امان ماند، امروزه تلفن همراه و انواع گجت های کوچک و بزرگ امکان برقراری ارتباط با اینتر نت را در هر نقطه ای که ما بخواهیم به ما می دهد.

-3-2 پیشینه پژوهش

اگر این مقاله را چند سال پیش مطالعه می کردید شاید بسیاری از این موارد خیالی و دور از دسترس جلوه می کردند.

اما هم اکنون تمامی این موارد در یک ساختمان یا خانه هوشمند قابل پیاده سازی است. خانه یا ساختمان هوشمند یک مجموعه ماژولار است.

برای رسیدن به این هدف باید نگاهی کلی و در عین حال دقیق به موضوع داشت و دقیقا بدانیم که به چه موارد بپردازیم در پیش بینی روش هوشمند سازی در سیستم های خانه هوشمند.

تحقیق و تدقین در مفهوم هوشمندسازی اخص در معماری سنتی دارای زمینه عملی و بستر جامع و قابل استناد می باشد .در زمینه پژوهش در باب کتب مرجع می توان کتاب Bulding smart"، تالیف "james siopoliاشاره نمود .همچنین کتاب "سیستم مدیریت ساختمان "BMS تالیف علی بیات ، نمونه های دسته اول در استناد وارجاع موضوعی در باب تدوین چارچوب نظری پژوهش می باشد.

-4-2 روش پژوهش

روش پژوهش در نگارش این متن حاضر متناسب با مباحث تحقیق بر مبنای روش توصیفی- تحلیلی بوده است ،بدین صورت که برای دستیابی به مبانی نظری پژوهش که شامل اطلاعات مربوط معماری هوشمند و تلفیق ان با معماری سنتی، روش فناوری از روش های کتابخانه ای و توصیفی و برای کامل نمودن این اطلاعات از روش میدانی به صورت انجام مصاحبه با صاحب نظران مسائل مربوط به سیستم bms، بهره گرفته و در نهایت با استفاده از روش توصیفی بررسی اطلاعات به دست آمده و تجزیه و تحلیل طرح های مختلف، نتایج مطلوبی به دست آمده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید