بخشی از مقاله

چکیده
پژوهش حاضر با هدف نقش فرهنگ سازمانی در پیاده سازی مدیریت دانش انجام شده است. برای نیل به این هدف، پس از مطالعه و بررسی یافتههای پژوهشهای پیشین در قالب مبانی تئوریک تحقیق، چارچوب مورد نظر ارائه شده است. روش پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از نظر گردآوری دادهها در زمره تحقیقات توصیفی از نوع پیمایشی محسوب میگردد. به منظور بررسی میدانی در تحقیق حاضر، از جامعه آماری شامل کارکنان اداره بازرسی و نظارت سازمان صتعت، معدن و تجارت استان تهران که تعداد آنها 200 نفر هستند استفاده شده است. حجم نمونه با توجه به فرمول کوکران تعداد 131 نفر انتخاب شد.

ابزار گردآوری اطلاعات علاوه بر مطالعات کتابخانهای، پرسشنامه است که روایی آن توسط خبرگان و پایایی آن از طریق روش آلفای کرونباخ 0/91 بدست آمده است. برای تحلیل ابعاد چارچوب مفهومی جهت سنجش رابطه از ضریب همبستگی پیرسون، جهت سنجش تاثیر متغیرها از تحلیل رگرسیون استفاده شد.یافته های تحقیق نشان میدهد که بین فرهنگ سازمانی و مولفه های آن - فرهنگ مشارکتی، فرهنگ یکپارچگی، فرهنگ انعطاف پذیری و فرهنگ ماموریتی - با پیاده سازی مدیریت دانش رابطه معناداری وجود دارد.نتایج حاکی از این است که با ارتقای فرهنگ سازمانی بر پیاده سازی مدیریت دانش تاثیر معناداری دارد .

واژگان کلیدی: فرهنگ سازمانی، مدیریت دانش، سازمان صنعت معدن و تجارت استان تهران.

مقدمه
در سال های اخیر، مدیریت دانش یکی از جالب ترین و چالش انگیزترین موضوعات مدیریت کسب وکار بوده است و دایره کاربرد آن همواره با سایر مباحث عرصه مدیریت، گسترد ه تر می شود. مدیریت دانش فرایندی است که به سازمان ها در شناسایی، انتخاب، سازماندهی، انتشار و انتقال اطلاعات مهم و مهارتهایی که بخشی از سابقه سازماناند عموماً به صورت ساختار نیافته در سازمان وجود دارند، یاری میرساند. در دستیابی به مزیت رقابتی پایدار، هم توجه به دانش موجود و استفاده مؤثر از آن و هم ایجاد ساختاری برای استفاده از دانش نوین، اهمیت بسیار دارد .

سازمان ها باید به همه امور توجه داشته باشند؛ زیرا مدیریت دانش همچون راهبرد کاری، همزمان درکل سازمان عمل میکند و ابزار پیشرفت برنامه کلی هر سازمان محسوب می شود - سلطانی و همکاران،. - 1393فرهنگ سازمانی فرهنگی است که در جهت ماموریت، آرمان مشترک، هدف ها و استراتزی های سازمان حرکت می کند. فرهنگ انعطاف پذیری که در ان هنجارها و باورها تایید و یا تقویت می شوند که بتوان بوسیله انها علایم موجود در محیط را شناسایی و تفسیر کرد و واکنش مناسب از خود نشان داد - کلاته سیفری و تند نویس،. - 108 : 1391

بیان مساله

دغدغه اصلی که در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران وجود دارد این است که پیاده سازی مدیریت دانش چگونه با فرهنگ سازمانی ارتباط پیدا میکند. مدیریت دانش در حال تبدیل شدن به یک وظیفه کامل تجاری است و ابزار جدیدی از مدیریت برای بسیاری از سازمان های امروزی است درک درست از طبقه بندی دانش گام مهمی در جهت مدیریت دانش است - عزیزی ودیگران،1389 - .دانش یک منبع کلیدی در هر سازمان است، انسان هر چه بیشتر بداند بهتر میتواند عمل کند .دیگر دورانی که در آن فقط پول، زمین و نیروی بازو، به عنوان سرمایه شناخته میشدند به سر آمده است.در دنیای امروزی، دانش نه تنها به عنوان یک سرمایه محسوب میشود ؛بلکه به عنوان مهمترین سرمایه نیز برای سازمان ها تلقی میشود، لذا در عصر دانایی که در آن دانش بسان مهمترین سرمایه محسوب می شود سازمان ها احتیاج دارند که رویکرد مدیریتی متفاوتی نسبت به کارکنان و سازمان داشته باشند.

حفظ و نگهداری کارکنان سازمان ها و پرورش ظرفیت یادگیری آنها نقش موثری در موفقیت و کسب مزیت رقابتی برای سازمان دارد لذا همانند مدیریت منابع فیزیکی مانند پول مدیریت دانش نیز باید بخشی از سیاست های استاندارد سازمان باشد زمینه مدیریت دانش نیازمند ایجادیک محیط جدید کاری میباشد که دانش و تجربه بتوانند براحتی تسهیم شوند برای تحقق این مقصود باید فناوری و فرایند را مد نظر قرار داد رفتارهای سازمانی باید چنان همراستا شوند که اطلاعات و دانش ادغام شده و به افراد مناسب و در زمان مناسب برسد تا بتوانند با بهره وری بیشتر عمل کنند - انتظاری ،. - 1385

فرهنگ مفهومی انتزاعی است، اما پیامدهای رفتاری و نگرشی آن عینی و محسوس است و سودمندی فرهنگ تنها هنگامی اتفاق می افتد که نتایج آن قابل مشاهده باشد.فرهنگ سازمانی می تواند جلوه های رفتاری از انواع فرهنگ به نمایش بگذارد.در غیر اینصورت الگوی رفتارهای اعضای سازمان غیر قابل توضیح است - رضایی دولت آبادی و همکاران، . - 61 :1392 در این پژوهش مساله اصلی این است که فرهنگ سازمانی در پیاده سازی مدیریت دانش چه نقشی دارد؟

ضرورت و اهمیت پژوهش

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید