بخشی از مقاله

چکیده:

پژوهش حاضر به بررسی رابطه میان مدیریت دانش با بهره وری میپردازد و سازمان صنعت و معدن و تجارت استان فارس به عنوان نمونه مطالعاتی پژوهش پیش و رو می باشد . انتقال و تسهیم دانش و اطلاعات در سطح کلان و خرد بین افراد و سازمان ها ، بستگی به افرادی دارد که این انتقال را تسریع و تسهیل میکنند.جو و فرهنگ حاکم بر سازمان میتواند تاثیر بسزایی بر کارکنان وچگونگی کارکرد آنها و تعهد آنان نسبت به ارتقاء خود و سازمان داشته باشد.از این رو در این پژوهش به اثر گذاری این عنصر نا ملموس و منبع استراتژیک سازمانی در ارتقا عملکرد و بهره وری سازمان و کارکنان آن پرداخته شده است.

جامعه آماری این تحقیق را تعداد 100 نفر از کارمندان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس تشکیل می دهند.ابزار جمع آوری داده ها در این پژوهش شامل پرسش نامه های بهره وری نیروی انسانی براساس مدل آچیو توسط هرسی و گلداسمیت - - 1980 و پرسشنامه مدیریت دانش شرون لاوسون - - 2003 بوده است برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده های بدست آمده در فرضیات از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است .نتایج حاصل از پژوهش حاکی از وجود رابطه معنا دار و مثبت میان بهره وری و مدیریت دانش می باشد و با نتایج حاصل از تحقیقات با زمینه مشابه همسویی دارد.

واژگان کلیدی: بهره وری سازمانی ، مدیریت دانش

مقدمه:

بهره وری از موضوعات اساسی و مهمی است که در سطوح مختلف و در فعالیت های گوناگون،سابقه چند صد ساله دارد.بخصوص در دهه های پایانی قرن حاضر، اهمیت آن در فعالیت های اقتصادی، اجتماعی و صنعتی به شدت مورد تاکید قرار گرفته است. با وجود تعاریف زیاد در مورد بهره وری ، به منظور اجرایی کردن آن می بایست تعریفی هماهنگ و سازگار با شرایط و نیاز ها به کار گرفته شود . ادامه و حیات یک سیستم بهره وری مستلزم شناخت کافی وضعیت موجود و فرهنگ کاری است.بررسی شرکت ها و واحد های تولیدی نشان میدهد که توجه به بهره وری در بخش های مختلف تولیدی به شکل های مختلفی صورت گرفته و میگیرد.البته با توجه به شرایط شرکت ها و سیاست های مدیریتی، طبیعی است که از راه های مختلف و البته متناسب با وضعیت موجود برای افزایش بهره وری اقدام شود.

بهره وری به فرهنگ ملی کشورها و مردم آن بستگی دارد.برای بالا بردن تراز بهره وری باید فرهنگ عمومی مردم از باورهای نا سازگار پاک شودو در دنباله پاک سازی ذهنی ،ارزش های سازگار و غنی پرورش یابند. - هوشمند همدانی، - 1379مدیریت دانش و بهره وری منابع انسانی از مفاهیمی اندکه با هم درارتباط بوده و همدیگر را تکمیل می کنند؟ - میر آفتاب زاده و یوسفی فرد، - 1392 دانش منبعی ارزشمند برای توانمند ساختن سازمان ها در جهت نوآوری و رقابت است. این دانش در میان کارکنان و همچنین از طریق حس همجوشی میان آنان به وجود میآید . فرایند مدیریت دانش شامل خلق دانش ، ارزشیابی دانش، ارائه دانش ، توزیع دانش و کاربرد دانشاست. ، برای تبدیل دانش به یک کالای سرمایه ای، سازمان ها باید در جهت ایجاد تعادل میان فعالیت های مدیریت دانش بکوشند . - داور پناه، - 1382 ولی موانع متعددی برسر راه خلق و به کارگیری دانش در سازمان ها وجود دارد .

وظیفه مدیریت دانش آن است که این موانع را شناسایی ،و برای برطرفکردن آن ها چاره اندیشی کند. هر مدیری که وظایفش - مانند سازماندهی،برنامه ریزی ، کنترل و ارزیابی - را انجام میدهد ، در واقع تصمیم گیری میکند و هر تصمیم او به ناچار باید متکی بر اطلاعات و دانش باشد. دانش یکی از منابع اصلی و با ارزش مدیران یک سازمان می باشد .منابع انسانی، مواد اولیه یا امور مالی در روند تولید دارای نقش و ارزش خاصی هستند، ولی دانش دارای ارزش ویژه ای است.هر چه حجم و پیچیدگی عملیات وسیع تر شود ، دانش اهمیت بیشتری پیدا میکند.اگر دانش را نیز یک منبع به شمار آوریم پس مانند دیگر منابع نیاز به اداره شدن دارد. . - داور پناه، - 1382

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید