بخشی از مقاله

چکیده

حقوق جوانان مبتنی بر فلسفه‌ای است، که ارتقاء امتیازات برای جوانان را در نظر دارد. این مفهوم به دنبال رفع تبعیض نسبت به جوانان، با به چالش کشیدن حامیان ترس از جوانان - ephebiphobia - ، بزرگ‌س ال‌گرایی - adultism - و تمایز سنی - ageism - ، از طریق مشارکت جوانان و در نهایت ایجاد عدالت بین نسلی است. امروزه روی‌کرد قانونی کشورها نسبت به حقوق جوانان را می توان در تهیه و تصویب منشور حقوق جوانان، قانون جامع جوانان و یا وضع قوانین متعدد و پراکنده در این زمینه مشاهده نمود. همه این قواعد درصدد ایجاد عدالت و عدم تبعیض سنی بین شهروندان یک کشور است. اهمیت جوانان در رشد و پیشرفت یک کشور باعث ایجاد تبعیض های مثبت به نفع جوانان شده اس ت. جمهوری یمن به عنوان یک کشور مسلمان و با جمعیت جوان، مشترکات فراوانی با جمهوری اسالمی ایران دارد.

این ممیزه ها عامل محرک بررسی نظام حقوقی این کشور در این زمینه است. از دیگر سو تدوین قانون جامع و واحد جوانان در این کشور براساس قانون اساسی،قوانین و مقررات داخلی و معاهدات بین‌المللی می تواند، تجربة قابل تأملی برای تطبیق با منشور ملی حقوق جوانان ایران مصوب 1383 باشد.اهداف حقوق جوانان در کشورهای در حال توسعه، شامل برنامه های مختص جوانان، سازمان های ترویج دهنده فعالیت‌های جوانان، مشارکت جوانان، توانمندس ازی جوانان و عدالت بین نس لی بین جوانان و بزرگساالن است. قانون جوانان یمن با مالحظة این مسأله به بررسی اصول اساسی حقوق جوانان، حقوق سیاس ی، حقوق اجتماعی، حقوق فرهنگی و حقوق مالی آن‌ ها پرداخته است. اما نکتة قابل توجه در این قانون عدم رعایت ویژگی‌های بومی جامعه یمن، در تدوین برخی مواد آن است. قانون‌گذار یمنی با گرته‌برداری از اسناد جهانی ملغمه ای از حق ها را برای جوانان درنظر گرفته است، که در بعضی موارد در تعارض اساسی با مبانی جامعة یمن است. در این تحقیق از روش توصیفی با استفاده از منابع کتابخانه ای بهره برده‌ایم.

واژگان کلیدی: تبعیض سنی، حقوق جوانان، عدالت بین نسلی، مشارکت جوانان، یمن، ایران.

مقدمه

حقوق جوانان به مجموعه ای از روی‌کردها اشاره دارد، که به منظور ارتقاء امتیازات جوانان و در پاسخ به تبعیض علیه جوانان مطرح می‌گردد. این حقوق با به چالش کش یدن حامیان، ترس از جوانان، بزرگ‌سال‌گرایی و تبعیض سنی مشارکت جوانان و عدالت بین نسلی را تضمین می کند. - Keith Hefner,1998 ,p4 - تبعیض سنی مجموعه‌ای از باورها، نگرش‌ها، هنجارها، و ارزش‌های مورد استفاده علیه افراد یا گروه‌ها، به خاطر سن، برای توجیه تعصب و تبعیض علیه آن‌ها است. این امر ممکن است به‌طور نامنظم و یا سیستماتیک و علیه افراد مسن و جوان صورت پذیرد. - p872006Fletcher,A - بزرگسال‌گرایی، رفتارها و نگرش‌هایی بر اساس این فرض است، که بزرگ‌ساالن بهتر از جوانان هستند، و برای توصیف هر گونه تبعیض علیه افراد جوان مورد استفاده قرار می‌گیرد. - Epstein, R. 2007,p 210 - ترس از جوانان به عنوان شخصیت‌پردازیِ نادرست، اغراق آمیز و پرشور، از جوانان شناخته شده است و مطالعات فراوانی راجع‌به آن در جامعه‌شناسی و مطالعات جوانان اتفاق می‌آفتد. p761994 - Astroth, K -

اولین ظهور مطالبه حقوق جوانان را به عنوان یک جنبش متمایز در 1930، در ایاالت متحده می‌توان دید. جنبشی که نگران حقوق مدنی و عدالت بین نسلی بود. ردیابی ریشه‌های این جنبش را به فعاالن جوانان در طول رکود بزرگ و تحت تأثیر جنبش حقوق مدنی، مخالفت با جنگ ویتنام، و بسیاری از جنبش‌های دیگر یافت. - Time Magazine. Dec, 1972, p. 41 - What are youth rigحقوقYouth is considered as a specific demographic group between childhood and adulthood - starting with جوانان حقوقی است، که برای جمعیتی خاص به عنوان گروه بین دوران کودکی و بزرگ‌سالی با نیازهای خاص در نظر گرفته شده است. also as a group with responsibilities and whose autonomy and participation in society should beهم‌چنین به عنوان یک گروه که با مسئولیت و استقالل و مشارکت در جامعه باید actively promoted through rights-based youth policy.فعاالنه حضور یابند.

Young people have different needs and face different challenges than childr نیازهای مختلف و چالش‌های متفاوت آنان از کودکان و بزرگساالن، should be legally codified through youth rights, such as: باید از نظر قانونی مدنظر قرار گیرد. On the international level, there are two legal instruments enshrining specifically youth rights, namelyدر سطح بین‌المللی، به طور خاص پنج سند برنامة عمل جهانی برای جوانان تا سال2000 و بعد از آن مصوب مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اعالمیه لیسبون در خصوص جوانان، منشور بین‌المللی حقوق جوانان، کنوانسیون آمریکایی حقوق جوانان و منشور آفریقایی حقوق

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید