بخشی از مقاله

چکیده

هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین تعهد سازمانی و هوش عاطفی دردبیران ورزش شهر کرمانشاه می باشد. روش پژوهش حاضر از نوع تو صیفی، همب ستگی ا ست. جامعه آماری تحقیق را کلیه دبیران ورزش شهر کرمان شاه که دارای مدرک کار شنا سی ار شد به بالا ه ستند ت شکیل داد. - . - N=170 نمونه ی آماری بر ا ساس جدول مورگان گرج سای برابر با 120 نفر به صورت ت صادفی در نظر گرفته شد. ابزار تحقیق شامل دو پرسشنامه ی، هوش عاطفی و تعهد سازمانی بود. که از روایی و پایایی مناسب برخوردار بودند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون کالموگروف اسمیرنوف و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که، رابطه مثبت و معنیداری بین هوش عاطفی با تعهد سازمانی وجود داشت . - P < 0/05 - در تبیین نتایج این تحقیق میتوان عنوان کرد کارکنانی که هوش عاطفی بالایی دارند ، همکاری ، خلاقیت و ارتباطات بین فردی بهتری را از خود نشان می دهند ، قادر به درک ، ابراز و مدیریت هیجانات خود هستند که بر نگرش آنها نسبت به شغل خود ، همکاران ، مدیران ، روسا و تعهد آنها به سازمان اثر گذار است. پیشنهاد می شود اداره کل آموزش و پرورش دوره ها یی را برای آموزش هوش عاطفی جهت استفاده دبیران ورزش این مجموعه برگزار نماید.

کلمات کلیدی: اماکن ورزشی، فنی مهندسی، اراک

.1 مقدمه

بطوریکه می توان گفت این سال ها سال های فاجعه می باشند، کیفیت و کمیت فضا های ورزشی که می سازیم، منعکس کننده دانش و تعهد ما نسبت به نسل آینده است. هر گونه اشتباه و سهل انگاری در ساختن اماکن ورزشی و یا در استفاده بی رویه از تجهیزات اصلی ورزشی و یا عدم رعایت اصل نگهداری از تجهیزات موجود، به اتلاف وقت، صرف هزینه های گزاف و از همه مهمتر تاثیر منفی بر روی کیفیت برنامه های تفریحات سالم در آینده، منجر خواهد شد - . - 2با پیشرفت تکنولوژی و گرایش روزافزون مردم جهان نسبت به زندگی شهری وفقر حرکتی موجود در اثر زندگی ماشینی، مراکز ورزشی از جمله اماکن ورزشی خصوصی و دولتی در صدد بر آمدند، خلا موجود را با تمرینات و فعالیت های ورزشی پر کنند - - 1، لذا امروزه شاهد توسعه شدید اماکن ورزشی می باشیم و طبیعتا در این راستا هزینه های گزافی جهت احداث چنین اماکنی صرف می شوند،اما آیا واقعا همه اماکن ورزشی بر اساس اصول صحیح، احداث می شوندو با مشکل یا مشکلاتی در زمان بهره برداری مواجه نمی شوند؟

قطعا پاسخ این سوال منفی است چرا که ما همیشه شاهد وجود نواقص و ضعف هایی در ساختمان های ورزشی و تسهیلات ورزشی آنها حتی در مراکز دولتی بوده ایم - - 3 از نکات مهم در برنامه ریزی برای فضاهای مورد نیاز برای اماکن ورزشی، باید توجه به وسعت فضای مورد احتیاج، در اولویت قرار گیرد و ضمنا این فضاها یا اماکن نه تنها مناسب با نیازهای امروز جامعه، بلکه تا حدودی نیز متناسب با پیشرفت جامعه و ایجاد نیازهای جدید برای تعداد بیشتر در آینده باشد، و نباید طوری عمل نمائیم که در زمان های مختلف برای انطباق با نیازهای آن زمان، مرتبا اماکن و یا بخش هایی از انها را خراب کرده و دوباره بسازیم - - 4، از طرفی در رابطه با برنامه ریزی ساختمانی، تدارک لازم برای اجرای موثر وظیفه نگهداری روزانه از ساختمان و یا اماکن موجود می باشد که باید در برنامه ریزی و تنظیم بودجه برای نگهداری صحیح از فضاها و ساختمان های خدماتی زیر نظر مهندسین نگهداری و حفظ اماکن و تجهیزات، قسمت مجزایی پیش بینی گردد،بنابر این احداث چنین اماکن نیازمند وجود واحد بسیار حساس برنامه ریزی و گروه مهندسین مجرب و آگاه و متخصصین تربیت بدنی که کاملا به نیازهای موجود در فضاهای ورزشی سرپوشیده آگاهی دارند، می باشد - - 6

، بنابراین داشتن دید تخصصی از جهت نقشه کشی و طراحی اولیه باید بر پایه نیاز های ویژه تربیت بدنی و استفاده کنندگان از چنین اماکن، ضروری به نظر می رسد. لذا محققین با هدف ارائه چک لیست علمی در خصوص معرفی و ضعیت فنی مهندسی احداث اماکن ورزشی در کشور، به بررسی تحلیلی وضیعت فنی مهندسی اماکن ورزشی سرپوشیده استان اراک پرداخته و عوامل فنی مهندسی مورد مطالعه در ساخت و نگهداری اماکن ورزشی سرپوشیده را مورد بررسی قرار داده اند - . - 7 قیامی راد و محرم زاده - - 1385در تحقیقی به بررسی وضعیت فنی مهندسی اماکن ورزشی شهرستان ارومیه پرداخته و به این نتیجه رسیدند که بیش از 98درصد از اماکن ورزشی این شهرستان غیر استاندادرد بوده و با استانداردهای فنی مهندسی لازم برای احداث و نگهداری اماکن ورزشی مغایر می باشند - . - 1 زانگ - 2004 - بر اساس نتایج تخقیقی با عنوان استاندارد های نگهداری اماکن ورزشی سر پوشیده ورزشی؛ چک لیست نگهداری اماکن ورزشی سرپوشیده را ارائه نمود - . - 5

.2 روش شناسی

تحقیق حاضر از نوع پیمایشی بوده و برای جمع آوری اطلاعات از روش میدانی استفاده گردیده است. جامعه آماری تحقیق را کلیه اماکن ورزشی سرپوشیده استان تشکیل می دهند. با توجه به مشارکت بخش خصوصی در مدیریت بعضی از اماکن ورزشی و محدودیت های موجود در خصوص همکاری این بخش ها، پس از هماهنگی با اداره کل تربیت بدنی استان اراک، کلیه اماکن ورزشی سرپوشیده تحت نظارت استان که در حدود 42 سالن سر پوشیده ورزشی بود، به عنوان نمونه های آماری تحقیق انتخاب گردیدند - N = n - . به دلیل عدم وجود ابزار استانداردی که با اهداف تحقیق سازگار باشد، برای انجام آن از پرسشنامه استفاده گردید بدین ترتیب که پس از مطالعه منابع موجود، استانداردهای لازم در خصوص احداث، نگهداری و تطابق نیازهای موجود با نیازهای آینده در فرایند احداث اماکن ورزشی مورد شناسایی قرار گرفته و پرسشنامه محقق ساخته ای بر مقیاس پنج گزینه ای لیکرت به همره یک سئوال باز در آخر آن و مطابق با استانداردهای موجود طراحی گردید.پرسشنامه طراحی شده از نظر روایی مورد تایید اساتید مجرب دانشگاهی قرار گرفت و ضریب پایایی ان نیز از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفته - - 0/89 و جهت بررسی وضعیت فنی مهندسی موجود نمونه های تحقیق، مورد استفاده قرار گرفت. پس از جمع آوری اطلاعات، داده ها استخراج، و از طریق نرم افزار آماری SPSS، ابتدا از دیدگاه توصیفی مد نظر قرار گرفتند سپس بمنظور آزمون فرضیه های تحقیق از آزمون آماری مقایسه میانگین ها - t- student - استفاده گردید.

.3یافته ها

بین وضعیت فنی مهندسی موجود اماکن ورزشی سر پوشیده استان درخصوص فرایند احداث، با استانداردهای موجود در این زمینه تفاوت معنی داردی وجود دارد.جهت بررسی اینکه آیا تفاوت مشاهده شده تفاوتی معنی دار است یا خیر، از آزمون t - student استفاده کرده و به نتایج زیر نائل آمدیم، بطوریکه ملاحظه می گردد مقدار t محاسبه شده برابر -1/108 است. از آنجائیکه با درجه آزادی 48 و سطح معنی داری دوسویه 0/05 مقدار t محاسبه شده از مقدار t بحرانی جدول بزرگتر است، بنابراین وجود تفاوت معنی دار بین میانگین های دو متغیر قابل پذیرش می باشد. در نتیجه وضعیت فنی مهندسی موجود اماکن ورزشی سر پوشیده استان با استانداردهای موجود در درزمینه فرایند احداث،متفاوت می باشد و این اماکن از استاندارد های لازم در خصوص احداث بر خوردار نمی باشند.

بین وضعیت فنی مهندسی موجود اماکن ورزشی سر پوشیده استان درخصوص فرایند نگهداری، با استانداردهای موجود در این زمینه تفاوت معنی داردی وجود دارد بمنظور بررسی معنی دار بودن تفاوتهای مشاهده شده آزمون t را بشرح زیر انجام دادیم: بطوریکه مشاهده می کنید مقدار t محاسبه شده در سطح 0/05 خطا از t بحرانی جدول بزرگتر است بنابراین تفاوتهای مشاهده شده در مورد وضع موجود و مطلوب اماکن ورزشی در خصوص فرایند نگهداری اماکن ورزشیکاملاً معنی دار می باشند پس بنابراین وضع موجود اماکن ورزشی استان اذربایجانشرقی با استاندارد های موجود در این زمینه متفاوت بوده و این اماکن از استاندارد های لازم در خصوص نگهداری بر خوردار نمی باشند.

بین وضعیت فنی مهندسی موجود اماکن ورزشی سر پوشیده استان درخصوص فرایند تطابق نیازهای موجود و نیازهای نسل آینده، با استانداردهای موجود در این زمینه تفاوت معنی داری وجود دارد.بمنظور بررسی اینکه آیا تفاوتهای مشاهده شده معنی دار هستند یا خیر، از آزمون t - student استفاده کرده و نتایج زیررا بدست آوردیم:همچنانکه ملاحظه می گردد مقدار t محاسبه شده برابر -2/538 است. از آنجائیکه با درجه آزادی 48 و سطح معنی داری دوسویه 0/05 مقدار t محاسبه شده از مقدار t بحرانی جدول بیشتر است وجود تفاوت معنی دار بین میانگین های نیازهای حال و آینده پذیرفته می شود. در نتیجه وضعیت فنی مهندسی موجود اماکن ورزشی سر پوشیده استان با استانداردهای موجود در زمینه فرایند تطابق نیازهای حال و آینده،متفاوت می باشد و این اماکن از استاندارد های لازم در خصوص فرایند تطابق نیازهای حال و آینده بر خوردار نمی باشند.

.4نتیجه گیری

نتایج تحقیق حاضر نشان داد بین وضعیت فنی مهندسی موجود اماکن ورزشی سر پوشیده استان درخصوص فرایند احداث،نگهداری و تطابق نیازهای موجود با نیازهای نسل آینده، با استانداردهای موجود در این زمینه تفاوت معنی داردی وجود دارد. با توجه به پاسخ های داده شده به سئوال باز مطرح شده در اخر پرسشنامه متوجه شدیم، در فرایند احداث بیش از %97 درصد از اماکن ورزشی استان از متخصصین تربیت بدنی و علوم ورزشی که اطلاعات مکفی در خصوص فرایند احداث و نگهداری این اماکن بر خوردار باشند مشاوره

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید